ANDERE     
        TSJECHISCHE 
                  PRODUCTEN
Tsjechië kende door de geschiedenis heen een grote diversiteit aan auto- en motorproducenten.
Graag wil ik aan deze veelal onbekende merken voor de meeste mensen een aparte pagina gaan wijden.
Helaas bezit ik geen info betreffende dit onderwerp. Graag zou ik ook hierover meer info ontvangen van de mensen die dit hebben. Een paar merken kan ik voorzichtig behandelen.
 
PERUN behoort tot de verteraanmerken, want de fabriek begon rond 1904 met de produktie, gebruikmakend van 3,5 pk sterke ééncilinder blokken en 4,5 pk sterke V-twin blokken van onder andere Fafnir. Het model op bijgevoegde fot dateert van 1906. Na de eerste wereldoorlog bouwde Perun nog hulpmotoren voor fietsen tot de fabriek werd gesloten in 1924.
MANET startte in 1948 met een door Vincenz Klenar ontwikkelde ééncilinder dubbelzuiger tweetakt van 90 cc. Meer modellen zijn er nooit gemaakt. Tot 1967 werktte men nauw samen met Jawa/CZ en hield zich bezig met de bouw van skooters van 125 cc. De Manet op de foto  is van 1948.
PRAGA was destijds een bekend automerk. Deze nam in 1929 de Breitfeld-Danek fabriek over die een ééncilinder motorfiets met bovenliggende nokkenas produceerde. Rond 1932 kwam er een 350 cc model uit met blokmotor en kardanaandrijving aan het achterwiel. In 1935 stoptte de produktie van de fabriek.
LAURIN&KLEMENT is een bekendere verschijning. Deze is van 1912 met een watergekoeld tweecilinderblok van 780 cc. L&K geldt als de eerste Tsjechische motorfiets fabrikant en bouwde in 1905 o.a. een viercilinder lijnmotor. Met auto's verdiende men meer, dus werd de motorfiets produktie gestaakt in 1908.
Detailfoto van een Poustka met Villiers motorblokje. Deze motorfiets werd gemaakt van 1924-1934 in kleine aantallen. Ingebouwd werden Engelse motorblokjes van 175, 250 en 350 cc en soms voorzien van een Albion versnellingsbak zoals op de foto hiernaast.
 
Bovenstaande foto is gemaakt tijdens het eerste Jawa treffen in Halle.

De Böhmerland was destijds de langste motorfiets ter wereld en bood plaats aan drie personen. Dit merk werd geproduceerd in het voormalige Tsjecho-Slowakije, in Krasna Lipa, Noord Bohemen, van 1923 tot 1939. In die tijd zijn er ongeveer 2000 machines gemaakt. Dit is echter een schatting omdat over de eerste 2 produktiejaren geen gegevens bewaard zijn gebleven. Tussen 1925 en 1930 zijn er 500 gemaakt, tot 1935 nog eens zoveel en in de laatste produktie jaren  716 stuks. Albin Liebisch was de ontwerper van de Böhmerland. De motorfiets heeft hij genoemd naar zijn geboortestreek. Het motorblok was een door Liebisch zelf ontworpen 598 cc staande ééncilinder kopklep motor. Boring x slag, 79,95 x 120 mm, 16 pk bij 4000 tpm. Later werd het vermogen opgevoerd naar 24 pk bij 3600 tpm. De versnellingsbak was een handgeschakelde 3 versnellings Sturmey-Archer. Het ontzettend lange frame bestond uit buizen van 30 mm doorsnede. De machine had een voorvork van het swingarm type met korte draagarmen en geveerd d.m.v. zware schroefveren. De wielen waren van aluminium schijven met een stalen velg daar omheen geperst. Vanaf 1926 werden geheel stalen wielen gebruikt. Vanwege het lage frame en het hoge motorblok kon de benzinetank niet op de normale plaats, maar kwamen er 2 stuks, links en rechts van het achterwiel. De standaard machine was 2,7 meter lang en er konden makkelijk 3 personen op plaatsnemen. Tevens leverde men een zijspankombinatie welke met St. Gotthard noemde. De opvolger van het oorspronkelijke model verscheen in 1926, de "Touring". Deze had een derde benzinetank op de normale plaats. Dit model werd gemaakt tot 1936. De "Jubileum" was een kortere versie, waarop slechts 2 personen konden worden vervoerd. Van 1935 tot 1939 was er nog een "volksmodel" met een 350 cc tweetakt motor. Het langste model dat is gemaakt was het 3,2 meter lange "Politie" model, dat plaats vood aan 4 mensen. Hiervan zijn er slechts 10 tot 15 machines gemaakt. De motorfiets produktie kwam aan zijn eind toen de oorlog uitbrak.  Op basis van de "Jubileum" uitvoering zijn er nog enkele racemotoren gemaakt.
Hiernaast een foto van de Böhmerland 350 cc tweetakt van 1937. (HMR)
       TERUG NAAR INDEX