CEZETA SCOOTER
De Cezeta scooter werd niet volgens het Italiaanse concept gemaakt dat in de 50er jaren als voorbeeld gold in Europa. De CZ konstrukteurs gingen geheel hun eigen weg in het projekt van J.F. Koch. Na de Tweede Wereldoorlog begon CZ met de ontwikkeling van deze scooter. Na een aantal prototypen, kwam de serieproduktie op gang in 1955. Echter pas vanaf 1958 werd de machine geëxporteerd naar de Westerse landen. Onder de naam Jawa La Bohème.
De basis van de scooter is de zelfdragende en gelaste karrosserie, met de niet dragende voorkant. De motor is de 171,7 cc eencilinder tweetakt. Eerst rijwind gekoeld, maar vanaf 1959 met geforceerde koeling.  De benzinetank was ondergebracht in de karakteristieke, grote neus.  Vanaf 1960 heette het model type 502 en werd eigenlijk een beetje laat gezien de konkurrentie,  pas de Dynastarter toegepast. Maar de Scooter bleef startbaar middels een kickstarter. Het vermogen was intussen ook verhoogd van 9.2 naar 10 pk. Tot aan 1964 bleef de scooter in produktie. De laatste modellen hadden geprofileerd stuur en een ingebouwde km. teller. 
Van de Cezeta werd nog een vracht driewieler afgeleid door de aansluiting van een bak op het middenstuk van de scooter. 

Cezeta   type 501                       1955-1964   
                                                       
motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging
frame
vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland
bijzonderheden
ééncilinder, tweetakt, zuigergestuurde motor
171,7 cc
1 : 7
58 x 65 mm
8,5 pk bij 4500 tpm  (9,5 pk bij 4750 tpm voor type 502)

90 km/ uur
Dynamo 12 Volt/100 Watt (502)  6 Volt/45 Watt (type 502/01) in 1964. 
akku/bobine
kickstarter, later vanaf 1960, Dynastart 
meervoudige natte plaat
4 voetgeschakelde versnellingen
primair ketting    sekundair ketting
zelfdragende karrosserie
schommelarm met 2schokbrekers (slag 100 mm en 50 cc olie per element)
achtervork met 2 schokbrekers (slag 100 mm en 50 cc olie per element)
trommel
trommel
12 x 3.25 inch
1950 x 1050 x 550 (680) mm.   Lengte 2002 mm met reserveband.
122 kg
12 liter, waarvan 1 liter reserve

geforceerde koeling.  Karburateur, Jikov 2926 SD en 2924 SD 11 voor type 502

Wist U dat er op basis van de Cezeta ook een "vracht driewieler" is gemaakt? De Cezeta Transporter 172 cc, type 505. Tevens zijn er overdekte uitvoering gemaakt met een soort cabine.
                            
Begin jaren '60 komt CZ met een nieuwe variant van de motortransporter, gebaseerd op de Cezeta scooter. De voorste helft is identiek aan de Cezeta. De motor is nog dezelfde 172 cc motor met geforceerde koeling en een vermogen van 8,5 pk bij 4500 tpm. Hoewel sommige bronnen ook spreken van 9,5 pk bij 4750 toeren. De geforceerde koeling wordt verzorgd door een ventilator die middels een riem wordt aangedreven vanaf een poelie op de krukas. De cilinderkop is aangepast op deze manier van koeling. Karburateur, Jikov 2926 SD. Bij een snelheid van 40 km/uur, konsumeert het voertuig ongeveer 4,4 liter/100 km. Achter gebruikt CZ dezelfde 12" wielen als die van de scooter, met de 3.50 x 12" banden. In tegenstelling tot zijn voorlopers zijn nu de wielen afgeveerd i.p.v. de bak. Met hydraulische schokbrekers met een slag van 100 mm. Topsnelheid 52 km/uur. De laadbak is 120x110x35 cm en het laadvermogen is 200 kg max. Leeggewicht van de kombinatie; 247, met brandstof in de tank; 255. Het totaalgewicht, inklusief de bestuurder is max. 535 kg. Het reservewiel kan onder de laadbak worden opgeborgen, evenals de 2 akku's. De Transporter heeft een achtpolige Dynastart 12 V/90W, welke als dynamo 110 W kan leveren. Het vermogen als starter is  ¼ pk bij 300 tpm. Het draaimoment is 1 kgm bij een spanning van 9 Volt. De 2 in serie geschakelde akku's van ieder 6 Volt/12Ah  zijn met de + pool aan de massa verbonden. Bij model 505/01 wordt maar 1 akku van 12 V/35Ah gebruikt. Voor is de diameter van de remmen; 140 x 35 mm en achter 160 x 35 mm.
       AFSTELLEN ONTSTEKING Meer info op; http://mujweb.cz/www/cezetaskutr175
       Terug naar index