CZ 476/477  125/175 cc
Het meest opvallend van de nieuwe CZ's in 1968 is het gescheiden smeersysteem. Men is hiertoe overgegaan toen na een langdurige beproeving duidelijk bleek dat dit toch wel vele voordelen biedt voor een tweetakt. De smering van de betreffende delen door niet verdunde olie is absoluut beter dan de smering door mengsmering en een nevenvoordeel is ook de betere bescherming tegen korrosie van de lagers. vooral als de motor lange tijd niet gebruikt wordt. Het "posilube" smeersysteem wordt gevormd door een aparte olietank, een pomp met regelbare opbrengst op de krukas en de diverse leidingen. De smeerolie wordt in de speciaal hiervoor gewijzigde karburateur gepompt, waarna de olienevel verder door de motor circuleert. Tot zover ook bekend van diverse Japanse merken, maar voor de bediening van de pomp in kombinatie met het gashandel heeft men een slimme konstruktie bedacht. Bij de Japanse systemen is het zo dat als eens de kabel mocht breken naar de pomp, deze terugvalt in de stand minimum-opbrengst, hetgeen zal resulteren in een vastloper. Bij CZ wordt de oliepomp rechtstreeks bediend door de bowdenkabel van het "gas" en vanaf de oliepomp loopt dan verder een kleine kabel naar de karburateur. Op deze manier bemerkt men een eventueel defekt onmiddellijk. (Slimme jongens bij Jawa en CZ!!!)

CZ   125/175 SPORT    type 476/477       1968-1978
                                                                     
motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging
frame
vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland
bijzonderheden
ééncilinder, luchtgekoelde, zuigergestuurde tweetaktmotor
123,2 cc                                               172 cc
9:1                                                        8.7:1
52x58 mm                                             58x65 mm
8 kW (11 pk) bij 5750 tpm                   11 kW (15 pk) bij 5600 tpm

105 km/u                                              115 km/u
6 volt  75 Watt     akku 6 Volt  8 Ah
akku/bobine
kickstarter
meervoudige natte plaat
4
primair, ketting           sekundair, ketting
enkelvoudig wiegframe
hydraulische teleskoopvork
twee schokdempers
trommel (160 x 35 mm)
trommel (160 x 35 mm)
voor 2.75 x 18   achter 3.00 x 18 inch
1950 x 725 x 1000 mm    zithoogte 800 mm
112 kg   max 160 kg draagvermogen     118 kg
11,5 liter
f 1395.-- in 1969                                    f 1575.-- in 1969
smering d.m.v. oliepomp. In 1976 kwamen er gewijzigde modellen  n.a.v. de Amerikaanse markt. Tank, frontpartij en kettingkast. 
 
CZ 477 van 1974  van H. van Elteren.
       AFSTELLEN ONTSTEKING        TERUG NAAR INDEX