FELICIA PAGINA Škoda Boekenmarkt

ŠKODA FELICIA               Bjr. 1963
De Škoda automobielen werden vervaardigd in de Škoda Automobielfabriek te Mladá Boleslav te Tsjecho-Slowakije. De verkoop werd destijds uitgevoerd door Staatsbedrijf Motokov te Praag. 

De Škoda 440, een 2 deurs coach met geheel gewijzigde carrosserie, werd geïntroduceerd in het najaar van 1955 en werd voor het eerst in Nederland geïmporteerd in februari 1956. De volgende modellen waren verkrijgbaar; 440 - 2 deurs coach, 445 - 2 deurs coach en de 450 -  2 deurs cabriolet. In Tsjechie werd de 440 ook wel "Spartak" genoemd. 
De Octavia, die de 440 verving, werd in juli 1959 geïntroduceerd en omvatte de volgende uitvoeringen; Octavia - 2 deurs coach, Octavia Super - 2 deurs coach, Octavia TS - 2 deurs coach, Felicia - 2 deurs cabriolet en als 2 deurs coupé en de Combi - 3 deurs stationcar. 

Introductie en beëindiging van de produktie;
440 - van october 1955 tot juli 1959
445 - van october 1957 tot januari 1959
450 - van october 1957 tot maart 1959
Octavia - vanaf april 1959
Octavia Super - vanaf april 1959
Octavia TS - vanaf april 1959
Felicia - vanaf april 1959
Combi - vanaf juli 1961

Wijzigingen Felicia;
In 1960; nieuwe radiateurgrille. De afneembare hardtop is voorzien van gepolijste regenlijsten. Rugleuning van de achterbank is gecapitoneerd. Op het dashboard is voor de passagier een handgreep gemonteerd. Portieren voorzien van armsteunen. Grotere zonnekleppen. rubbermatten vervangen door tapijt. Het tandwiel van de derde versnelling is bij de modellen Octavia en Felicia veranderd en heeft 19 i.p.v. 20 tanden. De overbrengingsverhouding is hierdoor gewijzigd van 
1,59 : 1 in 1,51 : 1. 
In 1962 werd de Felicia uitgerust met de 1221 cc motor met 2 carburateurs, welke een vermogen levert van 53 SAE pk bij 5000 tpm.  

motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen

maximum koppel
karrosserie
chassis
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
bougie elektrode afstand
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging
vering voor



vering achter

remmen 
bandenmaat
L x B x H
wielbasis
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland



bijzonderheden
4 takt kopklepsmotor, 4 cilinders in lijn met waterkoeling, motor voorin
1221 cc
450 en Felicia  8.4 : 1
68 x 75 mm voor de 1089 cc, 72 x 75 mm voor de 1221 cc motor.
Felicia, 53 pk bij 5000 tpm   (vanaf 1962, de 1221 cc motor) de 450 had 1089 cc motor met 50 pk  bij 5500 tpm en hogere compressieverhouding en 2 carburateurs.

cabrio uitvoering, leverbaar met hardtop en linnenkap
centraal buischassis
135 km/uur
12 Volt  43 Ah.  Plus aan massa.
accu en bobine
0,6 mm
accu/startmotor en eventueel slingeren
enkelvoudige droge plaat
4, aandrijving op de achterwielen. 2de, 3de en 4de gesynchroniseerd. 

(voor april 1959) onafhankelijk door middel van transversale onderliggende bladveer en hydraulische armschokdempers.
(na april 1959) onafhankelijk door middel van schroefveren, driehoeksassen, telescoop schokdempers en stabilisatorstang.
onafhankelijk door middel van pendelassen, transversale bovenliggende bladveer en telescoopschokdempers hydraulisch op de achterwielen
hydraulisch op de vier wielen d.m.v. trommels, handrem mechanisch op de  achterwielen
5.90 x 15 inch
4065 x 1600 x 1380 mm
2400 mm
865 kg
30 liter
Februari 1958, f 8395.- April 1959, f 8950.-  Juni 1960, Felicia Cabrio - f 8950.- en de Felicia Hardtop - f 9950.-  Februari 1961, Cabrio - f 8495.- en de Hardtop - f 9495.-  Februari 1962, Cabrio - 8250.- en de Hardtop - f 9250.- Een vouwdak kostte dit jaar f 300.- en kunstlederen bekleding kostte f 85.- extra.
Februari 1963, Cabrio - 8250.- en de Hardtop f 9250.-.
Voor de Octavia modellen zijn de volgende bougies geschikt;  electrodeafstand 0,6 mm
NGK BOSCH CHAMPION PAL (CZ) KLG
B6S of B6HS 14-175 T1 J 6 of    L-85 (1958-1961)   FS 70
         
Voor de Felicia modellen zijn de volgende bougies geschikt;  electrodeafstand 0,6 mm
NGK BOSCH CHAMPION PAL (CZ) KLG
B6HS of BP6HS W 225/1 H 8 of  LS 10  of L-85 N7 of N15YC F 80
         
De NGK  BP6HS heeft een platinum electrode, is vergelijkbaar met de B6HS, heeft dezelfde warmtegraad, maar een langere levensduur en een hogere aanschafprijs. BP6HS komt overeen met de PAL N15YC
- SCHEMA ELECTRISCHE INSTALLATIE - KLEPPEN STELLEN - SMEERSCHEMA SKODA 1101
- SMEERSCHEMA FELICIA (1964)
SKODA LINKS

 

       TERUG NAAR INDEX

 

 

 

 

 

Hit Counter