ITALJET 350

In 1968 getoond op de MOTOR RAI, geïmporteerd door N.V. Nimag, toen nog gevestigd te Leidschendam (nu Heinenoord).
Fabrikant; Fabbrica Italiana Motocicli Italemmezeta S.p.A. te Bologna.
 
Foto; Frans Zack, Hoorn

De Ital werd uitgerust met de wereldberoemde Jawa 350 cc krachtbron van het type 360. Ital had wel gebruik gemaakt van het luchtfilter + huis, maar de beplating weggelaten. Uitgerust met verstelbare schokbrekers. Voorzien van een zeer fraaie lijn, een dubbel wiegframe, zeer licht door de konstruktie en een uitermate goede wegligging. Wielen waren 18 inch. Uitgevoerd in metallic rood + zilver. 

De volgende informatie komt van Claas van der Broek uit Veldhoven;
Ital was een italiaans merk dat zelf geen motorblokken maakte maar gebruik maakte van diverse inbouw motoren, zoals die van de Triumph Bonneville, FB Minarelli en uiteraard JAWA.
Modellenserie 1968 Mustang Veloce 50 cc  prijs toen f 1195,00  Ital 350 Twin met Jawablok. Prijs toen f 2295,00. 
Dit waren de enige modellen, voorzover mij bekend, die in Nederland werden geimporteerd door NV Nimag te Rotterdam. 
 
De volgende informatie komt van Rob Leek
D
eze heeft weer zijn informatie uit Italie. 
1968 + 1969 modellen: 125 Sport - 125 America - 125 Road - 125 Rally - 125 Tarbo Sport - Cross 100 - 350 Dragon 
In 1968 sloot ItalJet  een overeenkomst met CZ om hun cross-motoren te distribueren. 
In kleine hoeveelheden geproduceerd en verkocht in Italie. Het is mogelijk dat deze types ook in andere landen zijn
verkocht, maar dan met de type nrs.die dat land er aan gaf!  
Frankrijk was 1 van de landen waar ItalJet voor produceerde met het merk Tarbo 125 cc, met een 125 cc CZ motor,die
overeenkomsten had met Junior ItalJet 125 cc. (Types die bij ons 355/356 werden genoemd)   
 
ITALJET  TYPE         Inh.    Bougie      Dynamo         Accu          Wiel V.   Wiel A.    Lg.xBr.xHg.      Gewicht.  Tank    Versnell.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
125   cc  SPORT     123.5  Pal Super  6 V. 45 watt  6 V.14 Amp. 250/18   300/18   1980x640x1000     98 kg.  17.5 ltr.       4
2 - tact                              14-7-R
 
125   cc  RALLY      123.5  Pal Super   6 V.45 watt   6 V.14 amp.  275/19   300/17   1980x710x1050    98 kg.  13.   ltr.       4
2- tact                                14-7-R
 
125   cc  AMERICA  123.5 Pal Super    6 V.45 watt   6 V.14 amp.  300/18   350/18   2000x760x1130    98 kg.  12.   ltr.       4
2-tact                                 14-7-R
 


ITALJET 350                                       1968   

motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging
frame
vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland

bijzonderheden
tweecilinder, zuigergestuurde, luchtgekoelde, tweetakt Jawamotor, type 360.
343.5 cc
9 : 1
58 x 65 mm
21 pk bij 5250 tpm

125 km/uur  (NIMAG folder 135 km per uur) 
6 Volt
akku/bobine
gekombineerd startschakelpedaal
meervoudige natte plaat
4
primair ketting,     sekundair ketting
dubbel gesloten wiegframe van ronde buis
hydraulische teleskoopvork
2 schokbrekers, in 3 standen verstelbaar (folder NIMAG)
trommel 180 mm volle naaf
trommel 180 mm volle naaf
voor 18 x 3.00 inch (volgens folder NIMAG, 18 x 3.25), achter 18 x 3,25 inch.

130 kg. (NIMAG folder 114 kg)
105 liter
ooit leverbaar geweest door Willy van Gent uit Rotterdam voor f 2295.- in Februari 1968. Volgens NIMAG folder ook f 22,95,-, geen jaartral vermeld.
Karburateur 26 mm, Jikov 2926 SBD. Verbruik 4 liter per 100 km. Mengsmering 1 : 25.
AFSTELLEN ONTSTEKING    
 
De Italjet 350 van Erwin Derksen   
Achter schokbrekers, voorvork, spatbord en de gele kleur zijn niet origineel.

ITALJET 350                                       1968   (foto uit "Classic Bike" oktober 2000 sent by Reese L. Dengler)
De navolgende gegevens komen van Rob Leek. Het gaat om de specificaties van zijn Ital.

Carburateur: 26mm Jikov. Ontsteking heeft identificatieplaatje met vermelding: Typ 354  Baujahr 67 (lijkt me duidelijk).
Kleur: Tank, zijkastjes, en spatborden zilver met op de tank rode, gebogen streep. Zowel tank als kastjes met logo van Italjet d.i. met de rode vogel, en doet denken aan Garelli. De rest, frame, Marzochhi achterschokbrekers, beugeltjes, enz. is gespoten  in zilver met daar een transparante laag rood overheen, zeer slijtgevoelig. Vlg. mij is dit ook toegepast op bijv. de 1-cil. Ducati's uit de zestiger jaren, zoals de Ducati Elite 200. Nou is overigens ook bijna de complete voorkant als van de Ducati's: Marzocchi voorvork, Grimeca 180mm voorrem, zelfde alu koplamporen en zelfde clip-on/hendels. Ook het alu, hoekige achterlicht en de 160mm achterrem van Grimeca is te zien op Ducati's (zoals de Mach 1 van zo rond 1963).
In de Classic Bike van october 2000 staat een artikeltje over een Italjet Jawa, geimporteerd vanuit Nederland. Mijn framenr. scheelt zo'n veertig nummers. De Italjet in CB heeft echter geen corresponderend motorbloknr. en zal dus niet origineel zijn, temeer daar er in de specificaties wordt gesproken van een 24 mm Jikov carb.
De ongerestaureerde Italjet van Rob.

       TERUG NAAR INDEX