JAWA 250  1935
In 1935, terwijl Jawa de 175, twee 350's en de kleine auto al in de produktie had, werd er nog een nieuweling geintroduceerd, een 2 takt Jawa 250.  Met dit model begon het tijdperk van diverse 250's, welke later na de oorlog, Jawa beroemd maakten over de hele wereld. De allereerste verscheen in de lente van 1935 op de markt, de 175  opvolgend, om hiermee de hoofdmoot van de produktie te vormen. Het was een 2 takt ééncilinder met een inhoud van 248 cc (63 x 80) en een vermogen van 9 pk (6,6 kW) bij 3850 t.p.m. Het zevenpoorts omkeer­spoelsysteem (Schnurle) verving al snel de originele Villiers uitvoering met verbeterde spoeling en de vlakke zuiger. Het motortje had een Villiers (later Gratzin) karburateur en 2 uitlaatpijpen, eindigend in platte dempers. De 3 versnellingsbak werd via een handle met de hand bediend, maar pedaalbediening was ook mogelijk. Het frame was gebaseerd op het beproefde koncept, wat bij de 175 en 350 modellen werd gebruikt. De inhoud van de tank was 10 liter (mengsmering 1 : 25), het gewicht 95 kg, de topsnelheid 100 km/u en het gem. verbruik 3 liter per 100 km. Deze nieuwe motorfiets kostte 5490 Kronen en bracht aardig wat opschudding teweeg op de markt. Het was dan ook geen wonder dat het nieuwe model snel aan populariteit won. Tot aan 1946 zijn er 14000 van dit type gemaakt. In het begin werd de 250 uitgerust met het Villiers blok met de vlakke zuiger, maar dit koncept faalde. De motoren leden aan oververhitting en hadden een hoog brandstofverbruik. Konsequent werd het idee van een andere Villiers licentie afgewezen en het betrouwbare Schnurle systeem ingevoerd. Ondertussen werden geleidelijk veel verbeteringen doorgevoerd. Zo kreeg de 250 in 1936 een nieuwe Amal karburateur, had het 1937 model een langere tank en een nieuwe handbediende 4 versnellingsbak met geleider aan de tank i.p.v. het oude systeem, gemonteerd aan de versnellingsbak. De platte knaldempers werden vervangen door ovaalvormige dempers met de typische visstaart uiteinden. Er werd ook een klein aantal "Mountain Modells" gemaakt, met een tweede vliegwiel buiten het karter onder de afdekking voor de primaire ketting aan de linkerkant van de motor.  

JAWA 250                                         1935-1946                         
motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging
frame
vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland
bijzonderheden
ééncilinder luchtgekoelde tweetactmotor
248 cc
6:1
63 x 80 mm    (63,7 x 79,7)
9 pk (6,6 kW) bij 3850 tpm

100 km/uur
6 volt   35 Watt
vliegwiel
kickstarter
droge plaat
3 versnellingbak los schuivend opgehangen    later 4 versnellingen
primair, ketting    sekundair, ketting
semi dubbel wiegframe van aan elkaar gelaste geperste platen
paralellogram met spiraalveer
geen
trommel
trommel
3.00x19

95 kg
10 liter
5490 Kronen in Tsjechië
mengsmering 1:35
TERUG NAAR INDEX