JAWA 350 OHV
JAWA 350 OHV   
In 1935, een jaar na de introduktie van de eerste Jawa auto en een jaar na de presentatie van de eerste motorfiets van eigen ontwerp, de Jawa 350 SV, kwam men met een nieuwe OHV 350, afgeleid van het SV model, waarvan alleen de cilinder en de cilinderkop verschilden, op de markt. De OHV was voornamelijk ontworpen voor wedstrijden. De cilinderinhoud was 346 cc (70 x 90), het vermogen 15 pk (11 kW) bij 4000 t.p.m. en de kompressieverhouding 6 : 1. Het huis van de 4 versnellingsak was van een Magnesium legering. Het frame was hetzelfde als van de 350 SV, maar de voorvork van de OHV was robuuster, met zwaardere schokbrekers. Met een gewicht van 142 kg was de max. snelheid 115 km/u. De machine werd verkocht in Standard en Special uitvoering, waarbij het verschil voornamelijk zat in de verchroomde beplating. Het duurdere model was uitgerust met een grotere koplamp met ingebouwde snelheidsmeter met verlichting, versnellingsbak met voetpedaal en 3.50 x 19 banden. In het eerste jaar kostte de Standard 8950 Kronen en de Special, verkrijgbaar vanaf 1937, was 500 Kronen duurder. De kopkleppers werden eerst samen met de SV modellen gemaakt tot aan 1936, toen de produktie van de SV werd gestopt. De produktie van de OHV duurde voort tot aan 1946, met uitzondering van de oorlogsjaren, toen bij Jawa de gehele produktie stil lag. Totaal werden er 2700 kopkleppers gemaakt. Aanvankelijk leed de machine aan wat problemen bij de smering, vooral de klepaandrijving leed aan oliegebrek. Ook traden er nogal eens problemen met de ontsteking op. Maar het motorblok werd voortdurend verbeterd, de koelribben vergroot, de klepaandrijving ingesloten en de smeringsproblemen verholpen. De machine genoot vooral populariteit bij de sportieve motorrijder en goed onderhouden was het een betrouwbare machine. Het motorvermogen en de max. snelheid stelden de veeleisende klant tevreden.  

JAWA 350 OHV                                1935-1946                                                                    
motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging
frame
vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland
bijzonderheden
ééncilinder luchtgekoelde viertact kopklepper
346 cc
6:1
70 x 90 mm
15 pk  (11 kW) bij 4000 tpm

115 km/uur


kickstarter

4
primair             secundair, ketting
semi dubbel wiegframe
paralellogram
geen
trommel
trommel
voor 3.25 x 19   achter 3.50 x 19 inch

142 kg

In het eerste jaar kostte de Standard 8950 Kronen en de Special, verkrijgbaar vanaf 1937, was 500 Kronen duurder.
       TERUG NAAR INDEX