JAWA 350 SV
JAWA 350 SV    
De direktie was van mening dat de kleine 175  te ver stond van de 500 en begon te overwegen wat te doen om dit gat op te vullen, bij voorkeur met een 350 cc model. Hieraan dacht men al vanaf 1931, voor de produktie van de "Villliers". De 350 moest de 500 vervangen om de veeleisende klant te kunnen voorzien. Het prototype werd getoond op de Praagse Show in 1932 en had een dubbel, triangel, geperst stalen frame en een geperste voorvork met een centrale spiraalveer (paralellogram) en een grote tank op de framebuis. Deze keer was het blok van een eigen ontwerp. De SV was voorzien van een dynastart en het achterwiel werd aangedreven via een kardanas, zoals de 500. De versnellingsbak zat naast het achterwiel. Helaas waren de produktiekosten van de 350 te hoog, zodat deze niet in produktie werd genomen ofschoon er technisch niets mis mee was. In 1934  werd echter toch een 350 cc machine aan het produktie programma toegevoegd. Het was een vereenvoudigd SV model, zonder dynastart en de versnellingsbak was in het blok gebouwd. De nieuwe motorfiets werd aangedreven door een luchtgekoelde SV eencilinder van 346 cc (boring x slag 70 x 90) met een vermogen van 12 pk (8,8 kW) en een kompressieverhouding van 5 : 1. De losse versnellingsbak kon met de voet en met de hand worden bediend. Het frame was van geperst staal, net als de voorvork, die was afgeleid van de 175. De brandstoftank van 10,5 liter bevatte tevens een olietank. De smering van het blok werd verzorgd door een oliepomp met hoeveelheidsregeling en kijkglas. Opvallend aan de motorfiets waren de dubbele, totaal ingesloten klepveren. De ontsteking was van Bosch, middels een spoel en een akku of via een Miller magneet. Verder had het een Amal karburateur met brandstof en luchtregeling. Het sportieve stuur was voorzien van een schokbreker. Gasgeven ging d.m.v. een draaihandvat en een kabel op het stuur, evenals de ontstekingsvervroeger. De motorfiets was leverbaar met Bosch of Miller koplamp ( later was dat 300 Kronen goedkoper). De elektrische klaxon behoorde tot de standaard uitrusting. Het gewicht van de motor was 125 kg, de topsnelheid 100 km/u en het brandstofverbruik 3,5 l/100 km. De 350 was zeer betrouwbaar en handelbaar en het stijve frame werd ook erg gewaardeerd. Het goedkope model werd verkocht voor 6950 Kronen. In het eerste jaar werden er 1000 machines gemaakt, in 1935 nog eens 1000 en in 1936 toen de produktie van de zijklepper werd gestopt verlieten nog eens 504 de fabriek. Gedurende de 3 jaar van produktie werd er veel veranderd. Zo kreeg de uitlaat een andere vorm, n.l. een visstaart demper. De motoren deden mee aan verschillende belangrijke wedstrijden, waarvoor ze gedeeltelijk waren aangepast.  De kompressieverhouding was verhoogd, de poorten gepolijst en de timing aangepast. Frantisek Juhan deed met deze machine mee aan verschillende wegraces en Vitvar en Dusil deden met de 350 mee in de International Six Days Trial in 1934 in Duitsland en wonnen gouden medailles.

JAWA 350 SV                        1934-1936        prototype dateert al van 1932                                                      
motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging
frame
vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland
bijzonderheden
ééncilinder luchtgekoelde viertactmotor, zijklepper
346 cc
5,6:1
70 x 90 mm
12 pk  (8,8 kW)  bij 4500 tpm

100 km/u

Bosch ontsteking met akku, of via Miller magneet.
kickstarter

handgeschakeld
primair     secundair, ketting
semi dubbel wiegframe van geperst staal
paralellogram met spiraalveer
geen
trommel
trommel
3.25 x 19 inch

125 kg
10,5 liter, minus de inhoud van de ingebouwde olietank.
goedkope model 6950 Kronen 
prototype 1932 had dynastart, kardan en de versnellingsbak in achterwiel. Was te duur voor produktie. Oliepomp voor smering.
Hiernaast het prototype waarmee men al lange tijd bezig was, maar nooit in produktie is gekomen. zie hiervoor de tekst hierboven. Volgens het blad waaraan deze foto is ontleend stamt deze motor uit 1935, maar de tekst hierboven beschrijft het heel anders.
 
       TERUG NAAR INDEX