JAWA 500 BOXER
De Jawa boxer werd in 1978 ontwikkeld als een 350 cc type 820, motor, maar later werd de inhoud vergroot naar 500 cc. Horizontale twin, net als de klassieke BMW boxer. Maar het Jawa ontwerp had de 5 versnellingsbak geplaatst onder de krukas, i.p.v. bij de BMW achter de krukas. Hierdoor was een hele kompakte en kortere bouw mogelijk van het motorblok. De koppeling, die tegengesteld draaide aan de krukas, hielp bij het reduceren van de typische "kantel" reaktie van dit soort motoren. Andere nieuwigheden waren o.a. de aanwezigheid van zowel een elektrische- als een kickstarter. De "SPORT" uitvoering had cilinderkoppen met 4 kleppen. Helaas is de boxer nooit in produktie genomen. 

ENGLISH VERSION!
The Jawa Boxer was first developed in 1978 as a 350, type 820, then later was bumped up to 500cc. The Boxer featured a OHV horizontally opposed twin 4-stroke engine. Similar to the classic BMW boxer engine, but the Jawa design places the 5 speed gearbox below the crankshaft, resulting is a much shorter and compact layout. A counter rotating clutch helped cancel out the typical torque reaction of an in-line engine. Other features included electric & kick starting, and the "sport" version featured a 4 valve head. Unfortunately the Boxer never went into production.

JAWA 500 boxer  type 824  prototype van 1979
motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging
frame
vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland
bijzonderheden
twee cilinder horizontale boxer motor, luchtgekoeld, 4 takt OHV
500 cc







elektrische en kickstarter

5

gesloten dubbel wiegframe
hydraulische teleskoopvork
dubbele schokbrekers
enkele schijfrem






       TERUG NAAR INDEX