De Jawa boxer werd in 1978 ontwikkeld als een 350 cc type
820, motor,
maar later werd de inhoud vergroot naar 500 cc. Horizontale twin, net als
de klassieke BMW boxer. Maar het Jawa ontwerp had de 5 versnellingsbak
geplaatst onder de krukas, i.p.v. bij de BMW achter de krukas. Hierdoor
was een hele kompakte en kortere bouw mogelijk van het motorblok. De
koppeling, die tegengesteld draaide aan de krukas, hielp bij het reduceren
van de typische "kantel" reaktie van dit soort motoren. Andere
nieuwigheden waren o.a. de aanwezigheid van zowel een elektrische- als een
kickstarter. De "SPORT" uitvoering had cilinderkoppen met 4
kleppen. Helaas is de boxer nooit in produktie genomen.
ENGLISH VERSION!
The Jawa Boxer was first developed in 1978 as a 350, type 820,
then later was bumped up to 500cc. The Boxer featured a OHV
horizontally opposed twin 4-stroke engine. Similar to the classic
BMW boxer engine, but the Jawa design places the 5 speed gearbox
below the crankshaft, resulting is a much shorter and compact
layout. A counter rotating clutch helped cancel out the typical
torque reaction of an in-line engine. Other features included
electric & kick starting, and the "sport" version
featured a 4 valve head. Unfortunately the Boxer never went into
production. |