JAWA 640/641 |
De Jawa 640 had hetzelfde rijwielgedeelte en motorblok als de 638, maar een geheel nieuwe styling. Dit type had een geheel nieuw ontworpen tank, buddy, kontje en een stuurkuipje kortom zeer modern voor Tjechische begrippen. Het type 641 is de 640, maar nu met een volle stroomlijn. Vanaf het begin van de introduktie van de 638, was deze niet leverbaar met Oilmaster, maar sinds 199? (wie weet het precies??) is ook hierin voorzien. De 640/641 heeft een olietankje achter in het kontje en een Mikuni oliepomp in het geval het een "Oilmaster" betreft. |
JAWA 640 DE LUXE |
|
motortype cilinderinhoud compressieverhouding boring x slag maximum vermogen maximum koppel topsnelheid electrische installatie ontsteking startsysteem koppeling versnellingen overbrenging frame vering voor vering achter remmen voor remmen achter bandenmaat L x B x H gewicht leeg tankinhoud prijs in Nederland bijzonderheden |
tweecilinder luchtgekoelde zuigergestuurde tweetaktmotor 343,47 cc 10.2:1 58 x 65 mm 25,3 pk bij 5500 tpm 33 Nm bij 5250 tpm 120-128 km/u 12 volt 15 A akku/bobine, maar 641 standaard elektronische ontsteking kickstarter gekombineerd start/schakelpedaal meervoudige natte plaat 4 primair ketting sekundair ketting semi dubbel wiegframe hydraulische teleskoopvork twee schokdempers hydraulische schijfrem, enkele schijf 265 mm trommel 160 x 35 mm simplex 3,25 x 18 achter 3.50 x 18 inch 2080 x 710 x 1090 mm zithoogte is 820 mm 149 kg max. lastgewicht 180 kg 17 liter, 3 liter reserve 640 f 4250.-- 641 f 4995.-- in het jaar 1992 idem in 1995. 1997, 640 f 4450.-, 1998 f 4495.-. 641 in 1997/98, f 4995.- Prijs 640 in 2002 is f 4495.--. 641 is f 4995.-- 641 TOURING (SPORT, er zijn veel verschillende benamingen gebruikt door de Haan.) is 640 met volle stroomlijn,leverbaar vanaf december 1992. 640 leverbaar vanaf september 1991 640 ook leverbaar geweest als Classic, dus zonder schijfrem voor en zonder stuurkuipje (prijs in 1995 f 3850.--, 1997 f 3995.-, vanaf 1998 niet meer in prijslijst van de Haan motoren) |
Getuige de naaststaande foto experimenteerde men bij Jawa toch met veranderingen/verbeteringen. Deze motor had een 5-versnellingsbak en aparte kickstarter. Deze zat op dezelfde as als de versnellingspook. Schakelde en trok erg goed. Heb deze motor zelf bereden. Was in 1994 tijdens de eerste Tsjechiƫ reis. Helaas sliep de rest van de reizigers nog hun roes uit om hiervan mee te kunnen genieten. |
JAWA 641 SPORT 1991-1994 |
ONTSTEKING AFSTELLEN | TERUG NAAR INDEX |