JAWA 640/641
De Jawa 640 had hetzelfde rijwielgedeelte en motorblok als de 638, maar een geheel nieuwe styling. Dit type had een geheel nieuw ontworpen tank, buddy, kontje en een stuurkuipje kortom zeer modern voor Tjechische begrippen. Het type 641 is de 640, maar nu met een volle stroomlijn. Vanaf het begin van de introduktie van de 638, was deze niet leverbaar met Oilmaster, maar sinds 199? (wie weet het precies??) is ook hierin voorzien. De 640/641 heeft een olietankje achter in het kontje en een Mikuni oliepomp in het geval het een "Oilmaster" betreft. 

JAWA 640 DE LUXE
                                                           
motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging
frame
vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland



bijzonderheden
tweecilinder luchtgekoelde zuigergestuurde tweetaktmotor
343,47 cc
10.2:1
58 x 65 mm
25,3 pk bij 5500 tpm  
33 Nm bij 5250 tpm
120-128 km/u
12 volt  15 A
akku/bobine,  maar 641 standaard elektronische ontsteking
kickstarter gekombineerd start/schakelpedaal
meervoudige natte plaat
4
primair ketting          sekundair ketting
semi dubbel wiegframe
hydraulische teleskoopvork
twee schokdempers
hydraulische schijfrem, enkele schijf  265 mm
trommel 160 x 35 mm simplex
3,25 x 18  achter 3.50 x 18 inch
2080 x 710 x 1090 mm     zithoogte is 820 mm
149 kg   max. lastgewicht  180 kg
17 liter,  3 liter reserve
640  f 4250.--   641  f 4995.--  in het jaar 1992  idem in 1995. 1997, 640 f 4450.-, 1998 f 4495.-. 641 in 1997/98, f 4995.-   Prijs 640 in 2002 is f 4495.--.  641 is f 4995.-- 
641 TOURING (SPORT, er zijn veel verschillende benamingen gebruikt door de Haan.) is 640 met volle stroomlijn,leverbaar vanaf december 1992.
640 leverbaar vanaf september 1991  640 ook leverbaar geweest als Classic, dus zonder schijfrem voor en zonder stuurkuipje (prijs in 1995  f 3850.--, 1997 f 3995.-, vanaf 1998 niet meer in prijslijst van de Haan motoren)
Getuige de naaststaande foto experimenteerde men bij Jawa toch met veranderingen/verbeteringen. Deze motor had een 5-versnellingsbak en aparte kickstarter. Deze zat op dezelfde as als de versnellingspook. Schakelde en trok erg goed. Heb deze motor zelf bereden. Was in 1994 tijdens de eerste TsjechiĆ« reis. Helaas sliep de rest van de reizigers nog hun roes uit om hiervan mee te kunnen genieten. 
  
JAWA 641 SPORT   1991-1994  
 
ONTSTEKING AFSTELLEN TERUG NAAR INDEX