JAWA 700
Vooral de 175 cc motorfietsen hadden hun waarde bewezen en beheersten een flink deel van de markt. De fabriek raakte nu ook geinteresseerd in auto's, aangemoedigd door het sukses van de Aero. Sinds de introduktie van deze kleine populaire auto heeft menigeen de motorfiets ingeruild voor, eerst een eencilinder (Aero 500) en later voor een tweecilinder (Aero 662) auto. Bij Jawa wilden ze geen tijd verliezen en dus viel de keuze weer op een licentie. De Duitse DKW Meisterklasse 701 was een geschikte auto voor de Tsjechische omstandigheden en de facaliteiten van de fabriek. En zo verscheen in 1934 de Jawa 700. Deze werd halverwege het jaar aan het publiek getoond en gaf meteen een goede indruk. Het motorblok was een dwarsgeplaatste 2-takt tweecilinder, watergekoeld, een inhoud van 684 cc (76 x 76) en een vermogen van 20 pk (14,7 kW) bij 3200 t.p.m. en een 3 versnellingsbak. De koppeling zat op de aandrijfas van de versnellingsbak, gekoppeld met de motor via een ketting. De auto had voorwielaandrijving, hetgeen niet zo bijzonder was in Tsjecho-Slowakije. De Brno "Z" auto's waren de allereerste voorwiel aangedreven auto's in Europa in serieproduktie. Het zelfdragende frame van de Jawa was gemaakt van geperste stalen U-delen en de karosserie van deze 4 zitter van hout, bekleed met kunstleer. Alle 4 de wielen waren geveerd d.m.v. dwarsgeplaatste bladveren en hadden 4.00 x 19 banden. Het totaalgewicht van de auto was 690 kg en de topsnelheid 90 km/u. De Jawa 700 werd verkocht voor 22900 Kronen en in de eerste 5 maanden (augustus - december) werden er 203 auto's afgeleverd. Eerst werden ze gemaakt met opvouwbare kap in een luxe uitvoering (Convertible Saloon). Sinds maart 1935 werden de auto's gebouwd als gesloten 2 deurs, met het dak opgeborgen in een achterklep zonder bolle bagageruimte of reservewiel. Latere karrosserieen  waren niet meer met kunstleer bekleed, maar gedeeltelijk of geheel met metalen platen. De serieproduktie van dit type duurde maar 2 jaar en er verlieten in totaal 1002 auto's de fabriekspoort. De Jawa auto's werden niet in Praag gemaakt, maar in Solnice, in Oost Bohemen en in Tynec nad Sazavou, 35 km ten Zuid-Oosten van Praag. In Solnice werden de karrosserieeen gemaakt, maar de montage vond plaats in Tynec. Er werden ook auto's gemaakt voor sportevenementen. Deze ondergingen enkele kleine wijzigingen aan de motor, waarvan de belangrijkste de vergrootte cilinderinhoud tot 750 cc was. Ze werden in het jaar van hun debuut voorzien van een open gestroomlijnde karrosserie met een grote vertikale stabilisatievin  achter. Zonder te zijn getest en te zijn ingelopen verschenen ze aan de start van een zeer zware race, de "Czechoslovak 1000 Miles". In de 750 cc, open auto klasse, bereikte de auto met Vitvar en Panek de gemiddelde snelheid van 84 km/u, hoger dan de winnaar van vorig jaar, P. Mucha met een Praga Alfa (83,76 km/u). Helaas een defekt vlak voor de finish, verijdelde Vitvar's overwinning, welke een grote triomf zou zijn geweest. De race was echter toch een Jawa sukses. De kombinatie Kaiser en Kronberger finishte als tweede met een gesloten serieproduktie auto en wonnen de Prize of the Auto­club of the Czechoslovak  Republic for closed cars. Een jaar later, in de derde Czechoslovak 1000 Miles, schreef Jawa 3 teams in (3 open en 3 gesloten wagens). Deze auto's hadden wederom een gestroomlijnde karrosserie. Nu won het gesloten auto team de Czechoslovak Republic President's Challenge Trophy. De Jawa auto's waren suksesvol in verschillende  andere races, waarvan sommige werden gewonnen. Noemenswaard is Vitvar's overwinning in de derde Krakonos Circuit waar hij alle tegenstanders versloeg met de kleinste auto van allemaal. Hij volbracht de heuvelachtige, 154 km lange rit met een gemiddelde snelheid van 85 km/u. Een jaar later, in 1936, behaalde hij nogmaals de volledige overwinning, ditmaal met een gemiddelde snelheid vn 90 km/u en in 1937 nogmaals met hetzelfde resultaat. De coureur volbracht een hattrick (3 overwinningen op rij) met de Jawa. In thuisrallies werden veel titels behaald, maar ook in het buitenland kreeg Jawa bekendheid. Een groot sukses was de eerste en tweede plaats in de Little Entende Rally in 1937. Hiermee kwam het Jawa 700 kompetitietijdperk ten einde, omdat de motoren verouderd waren en niet langer een partij voor de konkurrentie. Jawa was zich welbewust van deze situatie en aan het eind van de 30 er jaren verscheen er een gloednieuwe auto.  

JAWA 700                                            1934-ongeveer 1946
motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging
frame
vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland
bijzonderheden
tweetakt, tweecilinder, watergekoeld, dwarsgeplaatst
684 cc
5,7:1
76x76 mm
20 pk  (14,7 kW) bij 3200 tpm

90 km/uur
6 Volt     akku 60 Ah      dynamo 90 Watt



3

zelfdragend, geperst stalen U delen, cabrio, 4 zitter
dwarsgeplaatste bladveren
dwarsgeplaatste bladveren


4.00 x 19 inch
3895 x 1485 x 1500 mm
690 kg    lastgewicht ca. 350 kg

22900 Kronen in Tsjechië
Jawa 700 roadster
       TERUG NAAR INDEX