JAWA ATHÉNA  1991
In 1991 was dit model  te bewonderen op de motortentoonstellingen in Milaan en  Praag. Het kreeg de naam Athéna en ontstond onder nauwe samenwerking met de bekende ontwerper Václav Král, welke eerder verantwoordelijk was voor de vormgeving van de Škoda Favoriet Roadster en de Super Tatra. Achter de fraaie gesloten vorm van kunststof gaat een stalen buizenframe schuil. Teleskoop voorvork en een achtervork van vierkante buizen en centrale schokbreker en lichtmetalen wielen van 17 inch. Voor heeft het prototype een dubbele schijfrem met doorboorde remschijven. Het achterwiel heeft een enkele schijfrem. Als motorblok gebruikten de konstrukteurs weer hun watergekoelde ééncilinder tweetakt van 250 of 280 cc. De versnellingsbak heeft 5 of 6 overbrengingen. De basis is het blok van de WK enduro motorfiets van 1989 met de membraam inlaatsturing, cilindervoering van Nikasil loopvlak en balansas. Er wordt nog gewerkt aan een geintegreerd systeem voor regeling van de uitlaatpoorthoogte, onttsteking en brandstofinspuiting. Vanwege het extreem arme mengsel van de brandstof, 1 : 100, werd er al aan een katalysator gedacht. Maar helaas werd de serieproduktie belemmerd door het gebrek aan geld en de burokratie.  

JAWA ATHENA  Prototype  1991
motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging
frame
vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland
bijzonderheden
ééncilinder, watergekoeld tweetakt
250 of 280 cc









5 of 6 versnellingen
sekundair met ketting

hydraulische teleskoopvork
enkele schokbreker
dubbele schijf
enkele schijf


130 kg

n.v.t.  Prototype
       TERUG NAAR INDEX