JAWA CALIFORNIAN
          250 EN 350 

NEVENPRODUKTIE  

Behalve de bekende 250 (559) en 350 (360) cc machines werden nog een paar types ontwikkeld die van de vertrouwde Jawa waren afgeleid. In de 250 cc klasse verscheen in 1965 de Jawa type 590 welke 5 jaar in produktie bleef.  In het begin zat het verschil alleen in de 19" wielen (3.25 - 19 voor en 3.50 - 19 achter), de smallere spatborden alsmede de sekundaire ketting die door rubber hulzen liep en de aan de grotere wielen aangepaste voorvork. Later kreeg de motorfiets een valbeugel en richtingaanwijzers. Een speciale serie was bestemd voor de skandinavische landen. Deze motoren werden naar aanleiding van een failissement waarbij BSA, Husqvarna en Monark betrokken waren, door het Zweedse leger aangekocht. Ze waren aan de zijkanten voorzien van skies van de Zweedse firma Fleron. Met deze voorziening waren ze zeer geschikt in gebieden met sneeuw en ijs. De motorfietsen waren zo robuust dat ze niet meer geproduceerd werden toen de Zweedse militaire instanties om ruilmotoren vroegen. Daarom werden ze vervangen door type 590/00-02. Wat nog andere veranderingen betreft noemen we de motoren voor Tunesie, Canada, de USA en gebieden met meer dan normale stofontwikkekling. Vanaf januari 1968 begon men met de produktie van een 250 cc machine van het type 590 in Californian uitvoering waarvan er ook een paar exemplaren in Australie terechtkwamen. Speciale veranderingen werden aan de Californians aangebracht die bestemd waren voor het Neckermann koncern. In 1969 verscheen nog een 250 cc machine, type 592, op de markt en bleef tot 1974 in produktie. In die tijd (1969-1970) werden dus in totaal drie 250 cc motoren van de typen 559, 590 en 592 aangeboden. De laatstgenoemde had vooral qua uiterlijk een facelift ondergaan. De motorfiets had de benzinetank waarmee de Californians standaard waren uitgerust, richtingaanwijzers, een nieuwe achterlicht kombinatie, achteruitkijkspiegels en een gewijzigd spatbord. De verandering aan de krachtbron had vooral ten doel het geluidsnivo te verlagen. Datzelfde geldt voor de klasse 350 cc, waarin behalve het basismodel 360, nog 3 machines verschenen. Eerst type 361 en wel vanaf 1965 tot 1969. Deze Jawa had 19" wielen en een snelle gashandle. Ze werd in verschillende uitvoeringen naar vele landen geexporteerd. Voor Mexiko met boven en onder valbeugels en een bagagerek.. Voor Finland met de reeds genoemde skies. Voor de Joegoslavische politie met waarschuwings knipperlichten rondom. Voor Canada niet alleen met valbeugel en richtingaanwijzers, maar ook met een gewijzigd aanzuigsysteem voor sterke stofontwikkeling in het terrein, alsmede het opschrift "Road King" op de opbergvakken aan de zijkanten. Voor de USA kwamen deze types in 2 uitvoeringen op de markt. In een standaard en in een lichtere uitvoering zonder opbergvakken opzij, met Bosch koplampen, een nieuwe tank en een luchtfilter die rechtstreeks op de karburateur was gemonteerd. Zo verscheen de eerste Californian waaraan nog diverse modifikaties werden aangebracht. Een van de laatste types van de 350 cc, 361 serie werd met 18" en 19" wielen naar Australie geexporteerd. Ook de Roemeense politie kocht Jawa's in deze uitvoering. In 1969 werd type 361 door 2 nieuwe types n.l. de 362 en 363 vervangen. De eerste werd in 1973 geproduceerd en kreeg als naambordje "Californian Oilmaster". Dit type had de in het buitenland door een patent beschermde gescheiden smering met een afzonderlijke olietank, van waaruit de olie automatisch gedoseerd met de benzine werd vermengd. Deze installatie regelde de toevoer van olie in overeenstemming met de belasting van de motor in een verhouding benzine/olie van 200 : 1 tot 25 : 1. De meeste Jawa's hadden een motor uit de geunificeerde serie motorfietsen waarover we het nog zullen hebben, met versterkte cilinderbouten. De motoren uit deze 350 serie waren de sterkste in serie gebouwde machines van Jawa. Bij een cilinderinhoud van 343,4 cc (boring en slag 58 x 65) en een kompressie­verhouding van 9,2 : 1 bracht de motor een vermogen op de weg van 23 pk (16,9 kW) bij 5000 t.p.m. De max. snelheid lag bij 135 km/u. De laatste 350 cc machine, type 363, ging eveneens in 1969 in produktie. Deze bleef een jaar langer dan type 362, dus tot 1974, in het programma. Dat betekent dat er in totaal 3 verschillende 350 cc machines (1969-1973) op de markt waren en wel 4 jaar lang. In het daar op volgende jaar bleven er nog slechts 2 over (360 en 363). Het ging hier om een toermodel met geringer vermogen vooral gedacht voor woonwerk verkeer zoals dat met het type 592 ook het geval was. Gedurende de hele periode werden in verschillende series 1.418.840 motoren geproduceerd en naar 120 landen over de gehele wereld geexporteerd. 


JAWA CALIFORNIAN TYPE 362     350 cc    1968-1974                
                                              
motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging
frame
vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland
bijzonderheden
één/tweecilinder luchtgekoelde zuigergestuurde tweetaktmotor
248,8 cc                                           343,4 cc
7,7:1                                                 9,2:1 ( type 360/00/02)
65 x 75 mm                                      58 x 65 mm
16,5 pk bij 5000 tpm  12 kW           28 pk bij 5250 tpm  16,9 kW
                                                        30,4 Nm bij 3500 tpm
115 km/u                                          130 km/u
6 volt
akku/bobine
kickstarter, gekombineerd start/schakelpedaal
meervoudige natte plaat, halfautomatisch
4
primair, ketting     sekundair ketting
enkelvoudig wiegframe
hydraulische teleskoopvork
twee schokdempers
trommel  160 mm x 35 mm
trommel  160 mm x 35 mm
voor 3.25 x 19 achter 3.50 x 19         voor 3.25 x 18 achter 3.50 x 19 inch
2105 x 750 x 1065 mm
125 kg                                               145 kg
15,2 liter
f 1798.--                                            f 1998.--  beide in 1971
350 leverbaar met of zonder oilmaster, 250 geen oilmaster. Min pool aan de massa.

JAWA 350 CALIFORNIAN 1966

JAWA CALIFORNIAN 590/04/04   250 cc     1967

JAWA CALIFORNIAN   VANAF 1967

Bovenstaande 3 foto's geven de geleidelijke evolutie weer tot de Californian die wij allemaal kennen, de 362 twin. De 250 cc, type 590, is een minder bekende verschijning, omdat die eigenlijk bijna niet werd verkocht. Voor f 200.- meer, had je een twin.

Wie kan mij helpen aan mooie kleurenfoto's van bovenstaande motoren??

Tegenwoordig is de Jawa Californian weer nieuw verkrijgbaar, uiteraard in een  modern jasje!!!
Naar de nieuwe Californian.

       AFSTELLEN ONTSTEKING      TERUG NAAR INDEX