JAWA DUPLEX BLOK
JAWA DUPLEX BLOK    
Voor de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog kwam de fabriek met nog een nieuw type motorfiets, de Jawa Duplex-blok. Het was een 250 gebaseerd op de bekende 2 takt 250, maar met de krachtbron zo gekonstrueerd, dat het werd beschreven als een nieuw model. De versnellingsbak was n.l. een geheel met het motorblok en de primaire aandrijving geschiedde via een duplex ketting. Het motortje was nu ook "vierkant" gemaakt, boring x slag (68 x 68) en had een inhoud van 246 cc. Het vermogen was 9 pk (6,6 kW) bij 4000 t.p.m. en een kompressieverhouding van 6 : 1. De cilinder van de motor was van gietijzer en de kop van lichtmetaal. De ontsteking was van het type, Jawa vliegwielmagneet en het had een Amal of Gratzin karburateur. De meervoudige platenkoppeling in oliebad, koppelde de motor met een 4 versnellingsbak, bediend door een voetpedaal. Het frame en de voorvork waren van het beproefde geperste type, gedeeltelijk versterkt t.o.v. het gewone 250 model. Het 2 delige spatbord en de uitneembare as maakten wieldemontage aanzienlijk eenvoudiger. Knierubbers op de tank waren standaard en de bandenmaat was 3.25 x 19. De motor had een gewicht van 115 kg en de max. snelheid was 100 km/u bij een brandstofverbruik van 3,5 liter per 100 km. In 1939 kwamen er 900 Duplex motoren op de markt en na de oorlog nog eens 100 stuks. Ook zijn er prototypes van het 175 Duplex model gemaakt, ze zijn echter nooit in produktie gekomen. Het Duplex-Blok was alvast een voorproefje van wat Jawa nog zou voortbrengen.  

JAWA 250  (DUPLEX BLOK)         1939-1946                                                                    
motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging
frame
vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland
bijzonderheden
ééncilinder luchtgekoelde tweetactmotor
246 cc
6:1
68 x 68 mm                                
9 pk (6,6 kW) bij 4000 tpm

100 km/uur
6 volt
vliegwiel
kickstarter
meervoudige plaat in oliebad                      
4                     3 versnellingbak los schuivend opgehangen    later 4 versnellingen
primair, ketting    sekundair, ketting
semi dubbel wiegframe van aan elkaar gelaste geperste platen
paralellogram met spiraalveer
geen
trommel
trommel
voor/achter 3.25 x 19  inch                    

115 kg                                                  
10 liter

mengsmering 1:35
    TERUG NAAR INDEX