JAWA PIONYR 50 
Kort na de introduktie van de Jawa 500, werd de lichtste, de Jawa 50, gepresenteerd. Het was het werk van een team ontwerpers, M. Kubicek, J. Mraz, K. Mares en J. Stastny, geleid door Jozef Josif. Het idee van een grondige modernisering van de Robot, waaraan de jonge Jan Krivka werkte werd niet gerealiseerd. De kleine 50 kreeg spoedig de bijnaam "stomp", vanwege de vorm van het zadel. De kleinste naoorlogse Jawa was echter erg sukkesvol. Het werd aangedreven door een 2 takt horizontale ééncilinder met een inhoud van 49,8 cc (38 x 44), 2,2 pk (1,6 kW) bij 5500 t.p.m. Met de 3 versnellingsbak was de topsnelheid van de kleine machine 50 km/u. De Pionier bepaalde dankzij zijn vormgeving en ontwerp, wereldwijd de trend in deze kategorie van motorfietsen. Dankzij de kwaliteit bleef het brommertje in produktie tot aan de begin jaren 70. Desondanks werden er tussentijds wel enkele wijzigingen doorgevoerd. Eerst werd de eenzitter veranderd, toen kwam er een gemoderniseerd model met een duozit, gevolgd door een 2 zitter sportuitvoering. Als allerlaatste model was er de herontworpen Jawa 23 Mustang. De basis van al deze modellen bleef in principe dezelfde 2 takt ééncilinder. De Pionier was ontwikkeld in Praag, maar de produktie werd in 1955 verplaatst naar Machinefabriek Povazske Strojirny in Povazska Bystrica. Eens temeer keerde Jawa terug tot de produktie van lichte motorfietsen. Het was in de jaren 1958-1962 toen Jawetta brommers in produktie kwamen. Het frame was gelast van geperste delen, het motorblok was een horizontale luchtgekoelde 2 takt ééncilinder van 49,8 cc en 1,5 pk (1,1 kW) bij 4750 t.p.m. De brommer had een 2 versnellingsbak en de max. snelheid was 45 km/u. Jawa maakte 2 modellen, de Standaard, met de tank deel uitmakend van het frame en de Sport, met grote losse tank en enige andere duidelijke verschillen, inklusief een groot zadel.  

JAWA 50 PIONYR   type 550              1954-1956     
motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging
frame
vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland
bijzonderheden
liggende, ééncilinder, zuigergestuurde, luchtgekoelde, tweetaktmotor.
49,8 cc
6,6:1
38x44 mm
2,2 pk (1,6 kW) bij 5500 tpm

50 tot 60  km/uur
6 volt/20 Watt
vliegwiel/magneetontsteking

meervoudige natte plaat
3
primair, ketting     sekundair, ketting
rechthoekige stalen buizen
hydraulische teleskoopvork
zweefarm, onder het zadel geveerd d.m.v. 2 schroefveren.
trommel  125x20 mm
trommel  125x20 mm
2.50 x 16 inch
1780 x 560 x 935 mm
54 kg
3,5 liter  waarvan 0,5 liter reserve.
niet bekend.
karburateur, Jikov 2914  ook leverbaar geweest met scooter beplating en windscherm.
De Pionyr zoals die gemaakt werd van 1956 tot 1960 in "scooter" uitvoering. Een plexiglas windscherm was tegen meerprijs ook leverbaar. 
Type 555
.

Geleende foto
Dezelfde Pionyr als hierboven, maar dan het standaard model. Type 555
Zonder treeplanken en scooter beplating.

Eigenaar; W. Buttner
Zie hiernaast de simpele eenvoud van de konstruktie van de achtervork van de Jawa 50 Pionyr. Dit is het Oostenrijkse oktrooi. In Tsjechië had Jawa geen oktrooi hierop. Dit gold ook voor Slowakije. Wel oktrooien in Argentië, Australië, België, Frankrijk, India en Oostenrijk. 12-3-1954.

Tegenwoordig gaan grote motormerken prat op de konstruktie van de "monoshock" vering. (Yamaha Cantileversysteem kan eerder worden genoemd het Jawa Cantileversysteem).

 

 
JAWA 50 TYPE 20 (05-STANDARD)          1962   3,0 tot 3,5 pk blij 6000 tot 6500 tpm

JAWA 50 TYPE 21 (05-SPORT)       1965
AFSTELLEN ONTSTEKING TERUG NAAR INDEX