JAWA PIONYR 50 |
Kort
na de introduktie van de Jawa 500, werd de lichtste, de Jawa 50,
gepresenteerd. Het was het werk van een team ontwerpers, M. Kubicek,
J. Mraz, K. Mares en J. Stastny, geleid door Jozef Josif. Het idee van
een grondige modernisering van de Robot, waaraan de jonge Jan Krivka
werkte werd niet gerealiseerd. De kleine 50 kreeg spoedig de bijnaam
"stomp", vanwege de vorm van het zadel. De kleinste
naoorlogse Jawa was echter erg sukkesvol. Het werd aangedreven door
een 2 takt horizontale ééncilinder met een inhoud van 49,8 cc (38 x
44), 2,2 pk (1,6 kW) bij 5500 t.p.m. Met de 3 versnellingsbak was de
topsnelheid van de kleine machine 50 km/u. De Pionier bepaalde dankzij
zijn vormgeving en ontwerp, wereldwijd de trend in deze kategorie van
motorfietsen. Dankzij de kwaliteit bleef het brommertje in produktie
tot aan de begin jaren 70. Desondanks werden er tussentijds wel
enkele wijzigingen doorgevoerd. Eerst werd de eenzitter veranderd,
toen kwam er een gemoderniseerd model met een duozit, gevolgd door een
2 zitter sportuitvoering. Als allerlaatste model was er de
herontworpen
Jawa 23 Mustang. De basis van al deze modellen bleef in principe
dezelfde 2 takt ééncilinder. De Pionier was ontwikkeld in Praag,
maar de produktie werd in 1955 verplaatst naar Machinefabriek
Povazske Strojirny in Povazska Bystrica. Eens temeer keerde Jawa terug
tot de produktie van lichte motorfietsen. Het was in de jaren
1958-1962 toen Jawetta brommers in produktie kwamen. Het frame was
gelast van geperste delen, het motorblok was een horizontale
luchtgekoelde 2 takt ééncilinder van 49,8 cc en 1,5 pk (1,1 kW) bij
4750 t.p.m. De brommer had een 2 versnellingsbak en de max. snelheid
was 45 km/u. Jawa maakte 2 modellen, de Standaard, met de tank deel
uitmakend van het frame en de Sport, met grote losse tank en enige
andere duidelijke verschillen, inklusief een groot zadel. |
JAWA 50 PIONYR type 550 1954-1956 |
|
motortype cilinderinhoud compressieverhouding boring x slag maximum vermogen maximum koppel topsnelheid electrische installatie ontsteking startsysteem koppeling versnellingen overbrenging frame vering voor vering achter remmen voor remmen achter bandenmaat L x B x H gewicht leeg tankinhoud prijs in Nederland bijzonderheden |
liggende, ééncilinder, zuigergestuurde,
luchtgekoelde, tweetaktmotor. 49,8 cc 6,6:1 38x44 mm 2,2 pk (1,6 kW) bij 5500 tpm 50 tot 60 km/uur 6 volt/20 Watt vliegwiel/magneetontsteking meervoudige natte plaat 3 primair, ketting sekundair, ketting rechthoekige stalen buizen hydraulische teleskoopvork zweefarm, onder het zadel geveerd d.m.v. 2 schroefveren. trommel 125x20 mm trommel 125x20 mm 2.50 x 16 inch 1780 x 560 x 935 mm 54 kg 3,5 liter waarvan 0,5 liter reserve. niet bekend. karburateur, Jikov 2914 ook leverbaar geweest met scooter beplating en windscherm. |
Zie hiernaast de simpele eenvoud van de konstruktie van de
achtervork van de Jawa 50 Pionyr. Dit is het Oostenrijkse oktrooi. In
Tsjechië had Jawa geen oktrooi hierop. Dit gold ook voor Slowakije. Wel
oktrooien in Argentië, Australië, België, Frankrijk, India en
Oostenrijk. 12-3-1954.
Tegenwoordig gaan grote motormerken prat op de konstruktie van de "monoshock" vering. (Yamaha Cantileversysteem kan eerder worden genoemd het Jawa Cantileversysteem).
|
JAWA 50 TYPE 20 (05-STANDARD) 1962 3,0 tot 3,5 pk blij 6000 tot 6500 tpm |
JAWA 50 TYPE 21 (05-SPORT) 1965 |
AFSTELLEN ONTSTEKING | TERUG NAAR INDEX |