STADION BROMFIETSEN

STADION S22  1964
De Stadion S1 bromfiets verscheen in Tsjecho-Slowakije in 1957 op de markt. Het werd aangedreven door een motorblokje van eigen makelij, type 552, met schuin naar voren hellende cilinder. Het is een eenvoudige bromfiets met open buisframe en een lage instap. Het machientje had geen achtervering. Voor werd het geveerd door korte op rubber geveerde schommelarmen. De wielen waren voorzien van volle naafremmen. Slim was het verwijderbare achterwiel terwijl het kettingtandwiel op zijn plaats bleef. De ketting werd afgedekt door een klein sierlijk schermpje. Het zadel was geveerd, wat redelijk wat komfort opleverde. Het draagvermogen van de brommer was 100 kg. De km. teller zat ingebouwd in de koplamp en had een diameter van 48 mm.  In 1958 werd het frame enigszins gewijzigd, de schommelarmen van de voorvork werden iets verlengd en nu door schroefveren afgeveerd. De wielbasis werd hierdoor iets groter, van 1125 naar 1160 mm. De bromfiets heette vanaf toen dan ook Stadion S11. De S11 is geproduceerd tot 1960.
In 1962 verschenen de Stadion S22 en S23 op de markt. Deze begonnen al echt op bromfietsen te lijken, sierlijker, grotere benzinetank en meer beplating. En men gebruikte nu een swingarm achtervering voor het komfort te verhogen. 
De S22 was het standaard toer model. Schuingeplaatse tank, kort éénpersoons zitje en een hoog, verstelbaar stuur.
De S23 met een horizontaal op een extra verbinding tussen balhoofd en zadel geplaatste benzinetank, een echte tweepersoons buddy en een laag sportstuur en klein plexiglas schermpje, was het sportmodel. Dit model heeft ook iets betere prestaties en een karburateur die een 1 mm grotere doorlaat heeft dan die van de S22. In 1962 echter worden voor beide modellen de zelfde vermogens opgegeven van 2,4 pk. Beide hebben dan de Jikov 2914 PS karburateur en grotere remmen. De topsnelheid zou toen 70 km/uur zijn geweest. De stadion is geproduceerd van 1957 - in ieder geval 1963

Wie heeft er foto's van deze machientjes beschikbaar voor de site? E-mail; jelle@jawa.nl 
Zie voor meer info het Jawa Klub klubblad nr. 6 van 2001 blz. 9 t/m 15.  

 
STADION S 23 van 1963
 
STADION S 23 prototype, tekening gemaakt door Dr. Fossa van de Jawa ontwikkelings afdeling. 
motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging
frame
vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat

L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland
bijzonderheden
ééncilinder, luchtgekoelde, tweetaktmotor
49,8 cc
6,8:1 (S1)       7,5:1 andere typen.
38x44 mm
1,5 pk bij 4250 tpm (S1) 1,8 pk bij 5000 tpm (S22) 2,4 pk bij 5600 tpm (S23)

40 km/uur (S1)       50 km/uur (S22)        60 km/uur (S23)
6 Volt/18 Watt
vliegwiel magneet  
trappers voor alle typen
2 natte platen in oliebad
2
primair, tandwielen        sekundair, ketting
geperste stalen delen
schommelarm
S1 geen vering, S11 schommelarm voorvork,  S22 en S23 schokbrekers
trommel  (80 x 16 mm) voor de S1
trommel  (80 x 16 mm) voor de S1
voor 23 x 2.25   achter 23 x 2.25 inch  voor de S22 en 23
voor en achter 2.00 x 23 inch voor de S 11
35 kg ( S1)     48 kg (S22)       52 kg (S23) ,   toelaatbaar gewicht, 100 kg
5,5 liter voor S 22 en 23
n.b.
ingebouwde trapas

JAWA STADION S 11
AFSTELLEN ONTSTEKING TERUG NAAR INDEX