STADION BROMFIETSEN |
STADION S22 1964 |
De Stadion S1 bromfiets verscheen in
Tsjecho-Slowakije in 1957 op de markt. Het werd aangedreven door een
motorblokje van eigen makelij, type 552, met schuin naar voren hellende
cilinder. Het is een eenvoudige bromfiets met open buisframe en een lage
instap. Het machientje had geen achtervering. Voor werd het geveerd door
korte op rubber geveerde schommelarmen. De wielen waren voorzien van volle
naafremmen. Slim was het verwijderbare achterwiel terwijl het
kettingtandwiel op zijn plaats bleef. De ketting werd afgedekt door een
klein sierlijk schermpje. Het zadel was geveerd, wat redelijk wat komfort
opleverde. Het draagvermogen van de brommer was 100 kg. De km. teller zat
ingebouwd in de koplamp en had een diameter van 48 mm. In 1958 werd
het frame enigszins gewijzigd, de schommelarmen van de voorvork werden
iets verlengd en nu door schroefveren afgeveerd. De wielbasis werd
hierdoor iets groter, van 1125 naar 1160 mm. De bromfiets heette vanaf
toen dan ook Stadion S11. De S11 is geproduceerd tot 1960. In 1962 verschenen de Stadion S22 en S23 op de markt. Deze begonnen al echt op bromfietsen te lijken, sierlijker, grotere benzinetank en meer beplating. En men gebruikte nu een swingarm achtervering voor het komfort te verhogen. De S22 was het standaard toer model. Schuingeplaatse tank, kort éénpersoons zitje en een hoog, verstelbaar stuur. De S23 met een horizontaal op een extra verbinding tussen balhoofd en zadel geplaatste benzinetank, een echte tweepersoons buddy en een laag sportstuur en klein plexiglas schermpje, was het sportmodel. Dit model heeft ook iets betere prestaties en een karburateur die een 1 mm grotere doorlaat heeft dan die van de S22. In 1962 echter worden voor beide modellen de zelfde vermogens opgegeven van 2,4 pk. Beide hebben dan de Jikov 2914 PS karburateur en grotere remmen. De topsnelheid zou toen 70 km/uur zijn geweest. De stadion is geproduceerd van 1957 - in ieder geval 1963 Wie heeft er foto's van deze machientjes beschikbaar voor de site?
E-mail; jelle@jawa.nl |
STADION S 23 van 1963 |
STADION S 23 prototype, tekening gemaakt door Dr. Fossa van de Jawa ontwikkelings afdeling. |
motortype cilinderinhoud compressieverhouding boring x slag maximum vermogen maximum koppel topsnelheid electrische installatie ontsteking startsysteem koppeling versnellingen overbrenging frame vering voor vering achter remmen voor remmen achter bandenmaat L x B x H gewicht leeg tankinhoud prijs in Nederland bijzonderheden |
ééncilinder, luchtgekoelde, tweetaktmotor 49,8 cc 6,8:1 (S1) 7,5:1 andere typen. 38x44 mm 1,5 pk bij 4250 tpm (S1) 1,8 pk bij 5000 tpm (S22) 2,4 pk bij 5600 tpm (S23) 40 km/uur (S1) 50 km/uur (S22) 60 km/uur (S23) 6 Volt/18 Watt vliegwiel magneet trappers voor alle typen 2 natte platen in oliebad 2 primair, tandwielen sekundair, ketting geperste stalen delen schommelarm S1 geen vering, S11 schommelarm voorvork, S22 en S23 schokbrekers trommel (80 x 16 mm) voor de S1 trommel (80 x 16 mm) voor de S1 voor 23 x 2.25 achter 23 x 2.25 inch voor de S22 en 23 voor en achter 2.00 x 23 inch voor de S 11 35 kg ( S1) 48 kg (S22) 52 kg (S23) , toelaatbaar gewicht, 100 kg 5,5 liter voor S 22 en 23 n.b. ingebouwde trapas |
JAWA STADION S 11 |
AFSTELLEN ONTSTEKING | TERUG NAAR INDEX |