JAWA VLIEGTUIGMOTOR

GAAT JAWA VLIEGEN?

Janecek's fabriek wilde meer, wat ze toonden door hun opmerkelijke vliegtuigmotor in 1936. Men wilde graag bewijzen dat ze meer konden dan alleen motorfietsen maken. De vliegtuigmotor was een 4 takt boxer twin, met een inhoud van 1000 cc (84 x 90) met een droog karter en een oliepomp voor de smering van de motor, een overdrukventiel en een oliefilter. Het motorblok was voorzien van een druk en een temperatuurmeter. De gasschuif werd d.m.v. een handle bediend vanaf de pilotenplaats, evenals de ontstekingsvervroeger. Verder was het uitgerust met een brandstofpomp en dubbele ontsteking met 2 bougie's per cilinder. Om het motorblok zo kort mogelijk te houden, was de eindaandrijving via een tandwielkast boven op het karter gemonteerd i.p.v. ervoor. De propellor dreef zowel de magneet als de nokkenas aan. Het motorblok was zo hoger, maar wel veel korter, wat erg belangrijk is in de vliegtuigbouw. Het gewicht was 39 kg. De karterdelen waren gemaakt van een Magnesium legering. Het vermogen van de boxer was 36 pk )26,5 kW) bij 4000 t.p.m. Ondanks dat het een goede motor was is het nooit in serieproduktie genomen. Maar het bewees wel dat er kapabele ontwerpers zaten op de ontwikkelingsafdeling van Jawa.

TERUG NAAR INDEX