JAWA "RUMPAL" 1929
JAWA "RUMPAL" 1929
De motorfiets werd voor het eerst gepresenteerd op de Praagse Autosalon, welke opende op 23 oktober 1929.  De eerste Jawa verschilde van het Duitse model op verschillende punten. Opvallend was de grote druppelvormige tank. De halve liter werd aangedreven door een 498,7 cc (boring x slag 84 x 90) 4-takt eencilinder, welke 18 pk (13 kW) produceerde. Het blok was in de lengte geplaatst in een dubbel geperst frame. De voorvering geschiedde d.m.v. 4 ellipsvormige bladveren, achter was de motorfiets ongeveerd. De 3-versnellingbak, als eenheid uitgevoerd met het motorblok, werd met de hand, middels een hefboom bediend. Het achterwiel werd aangedreven via een kardanas met 2 rubberen koppelingen en haakse overbrenging (schuine vertanding). De remschoen zat op de kardanas. De bandenmaat van deze machine was 27 x 4 inch, het gewicht 175 kg en de max. snel­heid 110 km/u. Het brandstofverbruik was 5-6 liter per 100 km. De Prijs was bepaald op 14890 Kronen, inklusief Bosch elektrische installatie. De motorfiets was ook  leverbaar met een zijspan. In deze uitvoering was de max. snelheid ca. 95 km/u, het gewicht wel 280 kg en de prijs 17000 Kronen. Bij zijn debuut was de machine opvallend tentoongesteld om meteen een goede indruk te maken bij het publiek. Hij was rood met cremekleurige strepen en tankzijkanten. Al spoedig bleek dat een motorfiets van deze kategorie geen goede keuze was. De reden was de hoge prijs, zeker als je bedenkt dat hetzelfde jaar, Aero verscheen met een kleine eencilinder auto, welke in zijn basisuitvoering niet meer kostte dan de Jawa met zijspan. De halve liter leed aan enige kwalen, vooral de voorvork ging herhaaldelijk stuk. Daarom werden de volgende series uitgerust met een geperste voorvork, net als het frame. De konstruktie werd ook vereenvoudigd. Nieuw was ook de koplamp, deze keer van Bosch. De tweede serie motorfietsen in 1930, werden verkocht voor de gereduceerde prijs van 14000 Kronen. De derde serie (1931) verschilde van de voorgaande hoofdzakelijk door de nieuwe vorm van de uitlaatdempers. De originele had als bijnaam "granaat" en werd vervangen door een visstaart. Op de tank stond nu het nieuwe Jawa embleem in ovaal. Een verbetering was de nieuwe 4-versnellingbak. De derde serie kostte in solo uitvoering nu 12000 Kronen. De zware, dure motorfietsen kwamen in de tijd van ekonomische teruggang, dus Janecek's droom van massaproduktie moest worden uitgesteld. Toch moest worden erkend dat door alle verbeteringen de Jawa een zekere populariteit genoot. Totaal werden van deze eerste Jawa's, 1016 stuks gemaakt (tot aan 1931), helemaal niet zo weinig in die dagen. Door zijn robuuste verschijning kreeg het de bijnaam; "RUMPAL" (rammelkast). De krachtige motor bewoog veel eigenaren ertoe een zijspan aan te schaffen. De standaard rem op het wiel van het zijspan werd bediend door een apart pedaal naast het motorfiets rempedaal. Beide pedalen konden afzonderlijk of gelijktijdig worden bediend. Hoewel zwaar, was de 500 OHV erg betrouwbaar.  

(Wanderer motorfietsen horen tot de pioniers van de Duitse motorfietsgeschiedenis; de eerste motoren werden gebouwd in 1902 in de stad Chemnitz..  
Wanderer fabriceerde zowel eencilindermachines als V-twins. 
De machines waren degelijk gebouwd en goed afgewerkt:met name de V-twins werden veelvuldig gebruikt voor koeriersdiensten in het  Duitse leger tussen 1914 en 1918.  
Overigens waren motorfietsen niet de enige producten van de Saksische firma: Wanderer maakte ook fietsen, auto’s en mechanische telmachines en het bedrijf was in de jaren 20 de grootste producent van typemachines in Europa. 
In 1921 had de fabriek ruim 6000 mensen in dienst. 
In die jaren 20 wist Wanderer veel race-successen te behalen, met name met de door de concurrentie gevreesde achtkleps V-twins.
Tijdens de economische crisis eind jaren 20 viel het bedrijf uiteen: de productierechten  van de motorfietsen werden in 1929 opgekocht door de Tsjechische wapenhandelaar Janecek, die voor zijn machines de merknaam JAWA ( Janecek&Wanderer) ging voeren. 
Wanderers waren in ons land met name in de noordelijke provincies erg populair vanwege hun degelijke bouw en betrouwbaarheid. 
Het importeurschap berustte vele jaren bij de firma Wander in Assen. Bron; www.yesterdays.nl ). 
(Onder invloed van de economische crisis in de jaren '30 initieerden de Saksische staatsbank, grootaandeelhouder van DKW, Audi en Horch een fusie. Hierbij werd ook meteen de autoafdeling van Wanderer overgenomen. De merken bleven bestaan onder de overkoepelende merknaam Auto Union. Bron; website Audi Nederland www.audi.nl ).

    
JAWA   "RUMPAL"    1929-1931          een vroeg model  
motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging
frame
vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland
bijzonderheden
eencilinder luchtgekoelde viertact kopklepper, 2 kleppen
498,7 cc
5:1  (later 6:1)
84 x 90 mm
16 pk                      Special: 18 pk  beide bij 4400 tpm

110 km/uur             Special: met zijspan  95 tot 100 km/uur
?? V  39 W  Bosch magdynamo


droge plaat
3,   zijspanuitvoeringen  4
primair,  secundair cardan met 2 rubber koppelingen
dubbel wiegframe
paralellogram met bladveerpakket
geen
trommel

voor 3.25 x 19   achter 4.00 x 19 inch
2100 x 880 x 1360 mm  (??????) wie weet het zeker???
175 kg                      met zijspan  280 kg
15 liter,  brandstofverbruik,  4-5 liter /100 km  Olietank, 1.5 liter inhoud
n.v.t. 12 - 17000 Kc in die tijd.
niet succesvol, duur, 1016 gebouwd in 3 jaar. Standard en Special uitvoering Prijs destijds 12-17.000 Kc. In 1932 werd met de "Rumpal" deelgenomen aan de 6 daagse door A. Vitvar. Leverbaar met extra rem op zijspanwiel d.m.v. pedaal naast motor rempedaal.
Hiernaast afgebeeld de montagelijn van de Jawa 500 OHV.
                             De Jawa 500 OHV zoals deze er in 1931 uitzag. Let op de gewijzigde koplamp en de voorvork konstruktie. Ook zijn de uitlaatdempers veranderd en nog een aantal details. Bekijk de foto's voor de verschillen.
TERUG NAAR INDEX