Werking en
problemen bij de VELOREX met
de Dynostarter en
startschakelaar
Bij de VELOREX is de Dynostart een uitvoering die direct aan de krukas vast zit. De werking van de Dynostart zullen wij technisch niet teveel op ingaan, maar wel op de werking van de startschakelaar die bij de VELOREX de meeste startproblemen geeft. Startschakelaar
bestaat uit twee delen: 1e gedeelte hoofdstroom voor de dynostart Hoofdstroom:
Omkeren
van de ontsteking volgorde: Aan het achtergedeelte van de schakelaar zitten links
en rechts twee schroefaansluitingen namelijk
1a en 1b en aan de andere kant 1A en 1B.
Aan de 1a en 1b zitten de bobine en aan de 1A en 1B
de contact puntjes. Door de schakelaar in te duwen, schuift het
contactblokje naar achteren en blijft in die stand staan (in
tegenstelling met de
hoofdstroom, die veert terug) en verbind 1a met 1b en 1A met 1B, en de
motor zal dan na aanslaan lopen.(fig. 1 en 2).
Fig. 1
Rechtsom starten en Fig. 2 rechts omdraaien. LET OP: Dynostarter
niet langer dan maar een paar seconden laten draaien !!!
Meest voorkomende problemen: Dynostart
Aangenomen wordt dat de bedrading goed is aangesloten en de schakelaar en dynostarter goed zijn . Draait niet rond met koude motor: Draait niet of niet vlot rond met warme motor:
|
Dynastart perikelen. Bij veel Velorex bezitters is er wat er achter het
aansluit blokje van de dynastart gebeurt nog steeds een groot mysterie. Ik
zal probeer hier wat duidelijkheid in te brengen.
Klemmen
blokje bevat; 3 M6 klemmen en 3 schroef-klemmen.: klemmen voor de startmotor; S1 & S2 Deze zijn van de spoel waarvan de stroomrichting wordt omgedraaid om voor- of achteruit te kunnen starten. D+ anker klemmen voor de Dynamo D+
Stroom/spanning klem voor dynamo met schroefklem
M
De
schroefklemmen 1b
& 1a
zijn
er alleen maar voor een doorverbinding van de contact puntjes verder
niets. Voor
de techneuten onder ons:
Bij losse koolborstels en losse bedrading mag er geen
weerstand ( > 12 M.ohn) zijn tussen deze aansluitingen en de metalen
behuizing massa !. Het
komt veel voor dat de klemmen 1b & 1a
voor de contactpuntjes dat die sluiting maken met het huis, door
koolaanslag aan de achterzijde. Er
ontstaan dan ook meestal koolspoortjes in het pertinax
ingebrand, vernieuwen is hierbij het advies of de contactpuntjes
direct naar de omkeerschakelaar dus 1b &
1a
laten vervallen. ( dit is een veel voorkomende
storing!!)
Aandachtspunten
en onderhoud Dynastart; |