Bovenstaande foto is gemaakt tijdens het eerste Jawa treffen in Halle.
De Böhmerland was destijds de langste motorfiets ter wereld en bood
plaats aan drie personen. Dit merk werd geproduceerd in het voormalige
Tsjecho-Slowakije, in Krasna Lipa, Noord Bohemen, van 1923 tot 1939. In
die tijd zijn er ongeveer 2000 machines gemaakt. Dit is echter een
schatting omdat over de eerste 2 produktiejaren geen gegevens bewaard zijn
gebleven. Tussen 1925 en 1930 zijn er 500 gemaakt, tot 1935 nog eens
zoveel en in de laatste produktie jaren 716 stuks. Albin Liebisch
was de ontwerper van de Böhmerland. De motorfiets heeft hij genoemd naar
zijn geboortestreek. Het motorblok was een door Liebisch zelf ontworpen
598 cc staande ééncilinder kopklep motor. Boring x slag, 79,95 x 120 mm,
16 pk bij 4000 tpm. Later werd het vermogen opgevoerd naar 24 pk bij 3600
tpm. De versnellingsbak was een handgeschakelde 3 versnellings
Sturmey-Archer. Het ontzettend lange frame bestond uit buizen van 30 mm
doorsnede. De machine had een voorvork van het swingarm type met korte
draagarmen en geveerd d.m.v. zware schroefveren. De wielen waren van
aluminium schijven met een stalen velg daar omheen geperst. Vanaf 1926
werden geheel stalen wielen gebruikt. Vanwege het lage frame en het hoge
motorblok kon de benzinetank niet op de normale plaats, maar kwamen er 2
stuks, links en rechts van het achterwiel. De standaard machine was 2,7
meter lang en er konden makkelijk 3 personen op plaatsnemen. Tevens
leverde men een zijspankombinatie welke met St. Gotthard noemde. De
opvolger van het oorspronkelijke model verscheen in 1926, de
"Touring". Deze had een derde benzinetank op de normale plaats.
Dit model werd gemaakt tot 1936. De "Jubileum" was een kortere
versie, waarop slechts 2 personen konden worden vervoerd. Van 1935 tot
1939 was er nog een "volksmodel" met een 350 cc tweetakt motor.
Het langste model dat is gemaakt was het 3,2 meter lange
"Politie" model, dat plaats vood aan 4 mensen. Hiervan zijn er
slechts 10 tot 15 machines gemaakt. De motorfiets produktie kwam aan zijn
eind toen de oorlog uitbrak. Op basis van de "Jubileum"
uitvoering zijn er nog enkele racemotoren gemaakt. |