CZ 125/150 type a, b en c
In '40-45 kwam de oorlog en kwam er niets nieuws naar buiten van CZ. Maar dat men niet had stil gezeten bleek in  1946 toen er een zeer modern ogend machientje van 125 cc met een zeer glad blokmotortje op de markt kwam, "type a". Het jaar daarop kwam de fabriek met "type b". De Europese fabrikanten, die nog steeds met materiaalschaarste kampten, hadden hier niet van terug en de CZ populariteit nam nog meer toe, toen in 1949 het machientje werd voorzien van een heuse teleskoop voorvork en een jaar later ook nog eens van plunjerachtervering . Vanaf die tijd heette het machientje    "type c" en is gemaakt tot 1954. Verschillende onder ons hebben aan deze motortjes wel een zeer prettige herinneringen omdat ze er in de cross en op het gras aktief mee waren. Dit gebeurde zeker nadat de cilinderinhoud was vergroot tot 150 cc. Het waren dan wel niet de snelste machientjes, maar ze waren erg betrouwbaar en dat was wel wat waard in die tijd, want de rijdersbeurs was "very small". 

Artikel uit Motorwereld No. 32  23-8-1946
De firma Croes & Co te Bussum deelt ons mede, dat binnen zeer korten tijd, 50 CZ motoren uit Tsjecho-Slowakije naar ons land zullen komen, welke via de Rijksverkeersinspectie over de gegadigden zullen worden verdeeld. Het zijn 125 cc machines, welke hier te lande ongeveer f 750.- zullen kosten. bovendien heeft de firma Croes & Co goede hoop  ook een aantal 175 cc machines van dit merk te kunnen importeeren. Eén ervan komt alvast met de 125 cc ers mee. De 175 cc machine zal ongeveer f 850.- kosten.
Van beide motoren geven we hierbij een afbeelding. De fabriek maakt bovendien nog een 98 cc en een 250 cc machine, (de laatste in toeristische en sport uitvoering), die we echter voorloopig in ons land niet zullen zien. Er schijnen daarvoor geen deviezen beschikbaar te zijn, hoewel we best gelooven dat zoowel voor den ultra lichten 98 cc, als voor den zwaarderen en snelleren 250 cc hier te lande genoeg belangstelling zal bestaan. Buiten het aantal van 50 stuks van de 125 cc machines zullen de Ned. Spoorwegen 75 motoren van dit type krijgen. De Spoorwegen zien het belang van het motorverkeer blijkbaar zeer goed in (herinnert U zich nog de 100 Matchlesses?) en weten hun verlangens op dit gebied meestal sneller en beter te verwezenlijken dan de particuliere zakenman. 

CZ 125 type A                                      1946-1947                                                                            Het motorblokje
motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging
frame
vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland
bijzonderheden
ééncilinder zuigergestuurde luchtgekoelde tweetaktmotor
123,7 cc

54 x 54 mm
4 pk bij 4200 tpm.

70 km /uur
CZ dynamo, 6 Volt/15 Watt.
vliegwiel/dynamo
kickstarter


primair ????,    sekundair ketting
enkelvoudig wiegframe
spiraalveer in parallellogram konstruktie.
geen
trommel  125 mm halve naaf.
trommel  125 mm halve naaf.
voor 2.50 x 19   achter 2.50 x 19 inch
1935 x 690(???) x 900 mm    zithoogte 700 mm
65 kg
7,5 liter
destijds ongeveer  f 750 in 1946 

CZ 125 type B     1947-1950      en CZ 125 type  T (C)    1950-1954
motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging
frame
vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland
bijzonderheden
ééncilinder zuigergestuurde luchtgekoelde tweetaktmotor
123 cc
7:1
52 x 58 mm
5 PK


CZ magneet 6 Volt/15 Watt
vliegwiel/dynamo
kickstarter
natte meervoudige plaat
3
primair ketting,    sekundair ketting
geperst stalen frame
eerst ongeveerd, vanaf 1949 teleskoopvork met schroefveren.
eerst niets, vanaf 1950 plunjervering
trommel  125 mm
trommel  125 mm
voor 2.50 x 19   achter 2.75 x 19 inch
1940 x 690 x 900 mm    zithoogte 700 mm
90 kg
12 liter
destijds ongeveer  f 750 in 1946  f 1000.- in 1953, f 960,- in 1952.
In 5 varianten leverbaar, zonder/met plunjervering, minder/meer chroom, etc. Popular, Gangmaker, Tourist, Super en Super Tourist.
CZ 150  type  C                              1949-1954

In 1949 verscheen de 150 cc op de markt, met teleskopische voorvork, maar zonder achtervering. Een jaar later kreeg ook dit type plunjer vering achter, evenals de 125 cc modellen. 

     
CZ 125/150 type c vanaf 1950 met voor en achter vering. De zwarte CZ is van R van de Wetering.
motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging
frame
vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland

bijzonderheden
ééncilinder, luchtgekoelde, zuigergestuurde tweetaktmotor.
148,3 cc
6.9:1
58 x 58 mm
4,4 kW (6 pk) bij 4500 tpm. (6,5 pk bij 6000 tpm.)

85 km/uur
6 Volt/25 Watt
magneet/vliegwiel
kickstarter
meervoudige natte plaat
3
primair, ketting      sekundair, ketting
enkelvoudig wiegframe
hydraulische teleskoopvork
eerst geen, vanaf 1950 plunjers
trommel (125 mm) halve naaf
trommel (125 mm) halve naaf
voor/achter  3.00 x 19   
1960 x 680 x 980 mm
96 kg
12 liter
In 1952 Voortrekker, rode uitvoering f 1175.--  en Padvinder, zwarte uitvoering   f 1195.-- Zie ook de modellijst hieronder. 
In 4 varianten leverbaar, zonder/met plunjervering, meer/minder chroom, etc. Welp, Verkenner,Voortrekker, Padvinder.
       ONTSTEKING AFSTELLEN TERUG NAAR INDEX