|
CZ 125/150 type a, b en c |
In '40-45 kwam de oorlog en kwam er niets nieuws naar
buiten van CZ. Maar dat men niet had stil gezeten bleek in 1946 toen
er een zeer modern ogend machientje van 125 cc met een zeer glad
blokmotortje op de markt kwam, "type a". Het jaar daarop
kwam de fabriek met "type b". De Europese fabrikanten,
die nog steeds met materiaalschaarste kampten, hadden hier niet van terug
en de CZ populariteit nam nog meer toe, toen in 1949 het machientje werd
voorzien van een heuse teleskoop voorvork en een jaar later ook nog eens
van plunjerachtervering . Vanaf die tijd heette het machientje
"type c" en is gemaakt tot 1954. Verschillende onder ons hebben
aan deze motortjes wel een zeer prettige herinneringen omdat ze er in de
cross en op het gras aktief mee waren. Dit gebeurde zeker nadat de
cilinderinhoud was vergroot tot 150 cc. Het waren dan wel niet de snelste
machientjes, maar ze waren erg betrouwbaar en dat was wel wat waard in die
tijd, want de rijdersbeurs was "very small". Artikel uit Motorwereld No. 32 23-8-1946 De firma Croes & Co te Bussum deelt ons mede, dat binnen zeer korten tijd, 50 CZ motoren uit Tsjecho-Slowakije naar ons land zullen komen, welke via de Rijksverkeersinspectie over de gegadigden zullen worden verdeeld. Het zijn 125 cc machines, welke hier te lande ongeveer f 750.- zullen kosten. bovendien heeft de firma Croes & Co goede hoop ook een aantal 175 cc machines van dit merk te kunnen importeeren. Eén ervan komt alvast met de 125 cc ers mee. De 175 cc machine zal ongeveer f 850.- kosten. Van beide motoren geven we hierbij een afbeelding. De fabriek maakt bovendien nog een 98 cc en een 250 cc machine, (de laatste in toeristische en sport uitvoering), die we echter voorloopig in ons land niet zullen zien. Er schijnen daarvoor geen deviezen beschikbaar te zijn, hoewel we best gelooven dat zoowel voor den ultra lichten 98 cc, als voor den zwaarderen en snelleren 250 cc hier te lande genoeg belangstelling zal bestaan. Buiten het aantal van 50 stuks van de 125 cc machines zullen de Ned. Spoorwegen 75 motoren van dit type krijgen. De Spoorwegen zien het belang van het motorverkeer blijkbaar zeer goed in (herinnert U zich nog de 100 Matchlesses?) en weten hun verlangens op dit gebied meestal sneller en beter te verwezenlijken dan de particuliere zakenman. |
![]() CZ 125 type A 1946-1947 Het motorblokje |
motortype cilinderinhoud compressieverhouding boring x slag maximum vermogen maximum koppel topsnelheid electrische installatie ontsteking startsysteem koppeling versnellingen overbrenging frame vering voor vering achter remmen voor remmen achter bandenmaat L x B x H gewicht leeg tankinhoud prijs in Nederland bijzonderheden |
ééncilinder zuigergestuurde luchtgekoelde
tweetaktmotor 123,7 cc 54 x 54 mm 4 pk bij 4200 tpm. 70 km /uur CZ dynamo, 6 Volt/15 Watt. vliegwiel/dynamo kickstarter primair ????, sekundair ketting enkelvoudig wiegframe spiraalveer in parallellogram konstruktie. geen trommel 125 mm halve naaf. trommel 125 mm halve naaf. voor 2.50 x 19 achter 2.50 x 19 inch 1935 x 690(???) x 900 mm zithoogte 700 mm 65 kg 7,5 liter destijds ongeveer f 750 in 1946 |
![]() CZ 125 type B 1947-1950 en CZ 125 type T (C) 1950-1954 |
motortype cilinderinhoud compressieverhouding boring x slag maximum vermogen maximum koppel topsnelheid electrische installatie ontsteking startsysteem koppeling versnellingen overbrenging frame vering voor vering achter remmen voor remmen achter bandenmaat L x B x H gewicht leeg tankinhoud prijs in Nederland bijzonderheden |
ééncilinder zuigergestuurde luchtgekoelde
tweetaktmotor 123 cc 7:1 52 x 58 mm 5 PK CZ magneet 6 Volt/15 Watt vliegwiel/dynamo kickstarter natte meervoudige plaat 3 primair ketting, sekundair ketting geperst stalen frame eerst ongeveerd, vanaf 1949 teleskoopvork met schroefveren. eerst niets, vanaf 1950 plunjervering trommel 125 mm trommel 125 mm voor 2.50 x 19 achter 2.75 x 19 inch 1940 x 690 x 900 mm zithoogte 700 mm 90 kg 12 liter destijds ongeveer f 750 in 1946 f 1000.- in 1953, f 960,- in 1952. In 5 varianten leverbaar, zonder/met plunjervering, minder/meer chroom, etc. Popular, Gangmaker, Tourist, Super en Super Tourist. |
CZ 150 type
C
1949-1954
In 1949 verscheen de 150 cc op de markt, met teleskopische voorvork, maar zonder achtervering. Een jaar later kreeg ook dit type plunjer vering achter, evenals de 125 cc modellen. |
![]() ![]() CZ 125/150 type c vanaf 1950 met voor en achter vering. De zwarte CZ is van R van de Wetering. |
motortype cilinderinhoud compressieverhouding boring x slag maximum vermogen maximum koppel topsnelheid electrische installatie ontsteking startsysteem koppeling versnellingen overbrenging frame vering voor vering achter remmen voor remmen achter bandenmaat L x B x H gewicht leeg tankinhoud prijs in Nederland bijzonderheden |
ééncilinder, luchtgekoelde, zuigergestuurde
tweetaktmotor. 148,3 cc 6.9:1 58 x 58 mm 4,4 kW (6 pk) bij 4500 tpm. (6,5 pk bij 6000 tpm.) 85 km/uur 6 Volt/25 Watt magneet/vliegwiel kickstarter meervoudige natte plaat 3 primair, ketting sekundair, ketting enkelvoudig wiegframe hydraulische teleskoopvork eerst geen, vanaf 1950 plunjers trommel (125 mm) halve naaf trommel (125 mm) halve naaf voor/achter 3.00 x 19 1960 x 680 x 980 mm 96 kg 12 liter In 1952 Voortrekker, rode uitvoering f 1175.-- en Padvinder, zwarte uitvoering f 1195.-- Zie ook de modellijst hieronder. In 4 varianten leverbaar, zonder/met plunjervering, meer/minder chroom, etc. Welp, Verkenner,Voortrekker, Padvinder. |
![]() |
ONTSTEKING AFSTELLEN | TERUG NAAR INDEX |