|
||
EIGENBOUW |
Er
zit een Suzuki 400 blok in, heb van frame alleen motorsteunen veranderd ,
heb wel veel werk gehad om de Jawa uitlaten pas te maken. Het
achterwiel heb ik andersom moeten monteren , dus ook rem en zo verhuizen ,
verder andere kraan in tank, grotere accu en complete
electronica van de Suz. Cockpit
aangepast op het gebied van oliedruklamp en dergelijke, drukschakelaar op
l. stuurschakelaar gebruikt voor startschakelaar. Klinkt
allemaal simpel toch nog veel werk geweest. M.vr.gr. Wim |
Jawa German style(T.W.N & D.K.W imitatie) op basis van
een Californian.
Eigenaar en bouwer; Michiel Claessens uit Belgie. |
Verbouwde 638 van Sebastiaan Met.
Een set micron uitlaten van de yamaha RD350
met homemade flensen, een polyesther kont geplaatst met homemade zadel
en klein achterlicht met binnenwerk van led's, verder zijn er clipons
geplaats en een honda CB400 koplamp en is het aangepast
voorspatbord van een Jawa 640.
Verder zijn er speciale beugels gemaakt voor
de tellers en is het frame minimaal aangepast voor het kontje.
Aan het blok zelf is niet veel veranderd
behalve een andere afstelling ivm de uitlaten en is een elektronische
ontsteking geplaatst.
Door de clipons en het zitje is de zit
sportiever, maar de voetsteunen moeten eigenlijk nog verplaatst worden
naar de plek waar de duo steunen zaten en het schakel- en rempedaal
moeten daarvoor nog gemodificeerd worden.
|
Jawa 634 met Velorex zijspan en Pav aanhanger. Wieger uit Friesland. 11-6-2007 |
Caferacer op basis van een 634, van Michel Claessens |
Gerestaureerde Jawa Californian van Hans van Elteren |
Gerestaureerde Jawa van Klaas Smit. Samengesteld uit componenten van diverse typen. Motorblok is van de Californian |
Here is my supercharged 1950 250 Perak.
Regards.
Paul Wilkins
|
Hi Rob, here are the details of the supercharged Jawa.
The bike started of as a 1950, 250 Perak Jawa.
Reg Wingard here in a fishing town of Port Lincoln
bought it brand new from the Jawa agent, Sven Kallin here in
Adelaide, South Australia.
Reg raced it in 1951 in amild tune, he fitted a
big TTcarby to it. road racing it.
In 1953, Reg had modified the oiling system, fitted a
smaller supercharger to it. Fitted a tacho and made his on designed head
he cast in his back yard with help from his wife. It was Raced on the
28-12-1953 at Pt. Wakefield , South Australia. At this meeting,
the bike was timed at 105 M.P.H.
Reg has drilled the main shaft, fitted an adaptor which
is drilled and on the end of it is fitted a sprocket which drives the
blower. On the end of the blower shaft, Reg fitted a Pilgrim oil pump
which delivers one lot of oil to the big end, through a quill, the other
line delivers oil to Y junction which delivers oil to each main bearing.
The piston has had the ports welded up.
In the bottom of the barrell on each side Reg welded ona
piece of pipe, say 3/4 ''.
Reg cast all the allumuim fittings on the
engine. The bike used to rev to 8000RPM.
Reg used to run it on alochol. It
is fitted with a seperate oil tank, castrol R was used. The
carby is a SU.
The bike last ran at a motor cross meeting here in
South Australia in 1960, running naturally asperated.
This bike has NEVER been left out in the rain.
I have tracked down the 4 riders who rode it. They all
live in different parts of Australia.
It took me 9 months to restore. When
i start this bike it makes a Hell of a noise.
This guy Reg sold 1, 350 Jawa, plus 12, 250 Jawas, for
this , Sven Kallin gave him a new Vincent Rapide.
Regs wife is still alive, she has seen the fully
restored bike. She is very in pressed with it. She is 83 years old.
All the best , Paul
Hi Rob,
Yes i have look at the Jawa website, looks good.
I have a friend here in Australia who owns a racing
Jawa.The frame is a swinging arm BSA Bantam frame using a 250 Perak
motor bored out to 344cc. This motor is RED HOT, runs on alcohol. This
bike beats all the 350 classic bikes eg, 350 manx norton, 350 Gold Star
BSA. This bike does around 115 mph. It has a Yamaha clutch on it now,
the normal Jawa clutch could not take the strain. A primary chain only
lasts one meeting. They stretch so much. I had alook at the OGAR page.
I am trying to build up an OGAR. We think here in Australia, the Jawa
agents painted normal grey Ogars in Jawa colours to sell them. Do you
know where i can buy a Ogar speedo face.
Have you friends with Ogars? All the best
for the new year. Paul
|
The Wingard Jawa | |
"Druzeta", een eigenbouw project van Paul Kuijs. Meer info ovr dit bijzondere project is te vinden op zijn website; http://cezeta.web-log.nl/ |
http://motoclub.blog.cz/0602/jawa-350-ctyrkolka |
De eigenbouw Jawa 360 van 1966 van Arno. |
De eigenbouw "caferacer" van Andre Doorn. Volg onderstaande link voor een volledige beschrijving van de ombouw. http://home.hetnet.nl/~jawa-senior/index.html |
Gerestaureerde 353 van 1955 in een half jaar door de heer F. VanWelde te Rotselaer in Belgie. |
Op een treffen in Duitsland kwam Erwin Derksen de Jawa-Woody tegen. Het is een zelfbouw exemplaar van een Tsjech. De spatborden, zijkapjes en de tank waren gemaakt van hout. De tank was aan de binnenkant voorzien van een speciaal rubber. |
De 638 combinatie waar Willem Werner uit Breda naar Eritrea is geweest. |
JAWA 6 cilinder. Gebouwd door Ungar István Gugyella.
Gegevens en foto ontleend aan een artikel in "MOPPED" 12 van 2002.
Inhoud 1050 cc, 6 cilinders, tweetakt. Breedte motorblok is 90.4 cm. Brandstof verbruik 18 liter op 100 km. Gewicht van 230 kg en 50 pk sterk. De voorvork, evenals de schijfremmen voor, zijn van MZ. Aangeleverd door Cees de Groot. |
Prachtig geslaagde metamorfose van een 634 naar een 640
Classic.
Foto gevonden op een Tsjechische website door Rob Tuytjens. |
Waterkoeling op een Jawa. Het is mij onbekend of het in dit
geval gaat om een eigenbouw projekt of een of ander prototype van de
fabriek. Het ziet er in ieder geval professioneel genoeg uit. Foto gevonden op een Tsjechische website door Rob Tuytjens. |
632 chopper van Stevo Adams. Jawa type 632 chopper 1996. Bought as a project in Feb 2003 from a good friend but with no engine. Transplanted older Jawa engine (type 632 - design 634 but with 12volt alternator) into chopper frame. Later type rectangular headlight used and brackets. Trying to locate rectangular headlight with P43T type bulb - 3 tangs at base of bulb. Anyone help? Had to use standard 632 exhaust pipes. This also involved using standard 632 silencer brackets. Note inside silencer mount (6mm stud) will not match with bracket behind) so had to saw a slot into the bracket and use penny washers to clamp silencer. The front suspension is soft (as most Jawa's) so used heavier oil in the front forks and rear suspension. This helps the machine handle better :-) This machine uses mainly standard Jawa parts from various models as this is all the factory had at Tynec nad Sazavou. This keeps production costs down of course. The Jawa chopper is a true bitsa machine! Happy Jawa-ing. |
TERUG NAAR INDEX |