ITALJET 350 |
In 1968 getoond op de MOTOR RAI, geïmporteerd door N.V. Nimag, toen
nog gevestigd te Leidschendam (nu Heinenoord). De Ital werd uitgerust met de wereldberoemde Jawa 350 cc krachtbron van het type 360. Ital had wel gebruik gemaakt van het luchtfilter + huis, maar de beplating weggelaten. Uitgerust met verstelbare schokbrekers. Voorzien van een zeer fraaie lijn, een dubbel wiegframe, zeer licht door de konstruktie en een uitermate goede wegligging. Wielen waren 18 inch. Uitgevoerd in metallic rood + zilver.
De volgende informatie komt van Claas van
der Broek uit Veldhoven;
Ital was een italiaans merk dat zelf geen motorblokken maakte maar gebruik maakte van diverse inbouw motoren, zoals die van de Triumph Bonneville, FB Minarelli en uiteraard JAWA. Modellenserie 1968 Mustang Veloce 50 cc prijs toen f 1195,00 Ital 350 Twin met Jawablok. Prijs toen f 2295,00.
Dit waren de enige modellen, voorzover mij
bekend, die in Nederland werden geimporteerd door NV Nimag te
Rotterdam.
De volgende informatie komt van Rob
Leek
Deze heeft weer zijn informatie uit Italie.
1968 + 1969 modellen: 125 Sport - 125
America - 125 Road - 125 Rally - 125 Tarbo Sport - Cross 100 - 350
Dragon
In 1968 sloot ItalJet een
overeenkomst met CZ om hun cross-motoren te distribueren.
In kleine hoeveelheden geproduceerd en
verkocht in Italie. Het is mogelijk dat deze types ook in andere
landen zijn
verkocht, maar dan met de type nrs.die dat
land er aan gaf!
Frankrijk was 1 van de landen waar ItalJet
voor produceerde met het merk Tarbo 125 cc, met een 125 cc CZ
motor,die
overeenkomsten had met Junior ItalJet 125
cc. (Types die bij ons 355/356 werden genoemd)
ITALJET TYPE
Inh. Bougie
Dynamo Accu
Wiel V. Wiel A. Lg.xBr.xHg.
Gewicht. Tank Versnell.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
125 cc SPORT
123.5 Pal Super 6 V. 45 watt 6 V.14 Amp. 250/18 300/18
1980x640x1000 98 kg. 17.5 ltr.
4
2 -
tact
14-7-R
125 cc RALLY
123.5 Pal Super 6 V.45 watt 6 V.14
amp. 275/19 300/17 1980x710x1050
98 kg. 13. ltr. 4
2-
tact
14-7-R
125 cc AMERICA
123.5 Pal Super 6 V.45 watt 6 V.14 amp.
300/18 350/18 2000x760x1130
98 kg. 12. ltr.
4
2-tact
14-7-R
|
|
|
motortype cilinderinhoud compressieverhouding boring x slag maximum vermogen maximum koppel topsnelheid electrische installatie ontsteking startsysteem koppeling versnellingen overbrenging frame vering voor vering achter remmen voor remmen achter bandenmaat L x B x H gewicht leeg tankinhoud prijs in Nederland bijzonderheden |
tweecilinder, zuigergestuurde, luchtgekoelde,
tweetakt Jawamotor, type 360. 343.5 cc 9 : 1 58 x 65 mm 21 pk bij 5250 tpm 125 km/uur (NIMAG folder 135 km per uur) 6 Volt akku/bobine gekombineerd startschakelpedaal meervoudige natte plaat 4 primair ketting, sekundair ketting dubbel gesloten wiegframe van ronde buis hydraulische teleskoopvork 2 schokbrekers, in 3 standen verstelbaar (folder NIMAG) trommel 180 mm volle naaf trommel 180 mm volle naaf voor 18 x 3.00 inch (volgens folder NIMAG, 18 x 3.25), achter 18 x 3,25 inch. 130 kg. (NIMAG folder 114 kg) 105 liter ooit leverbaar geweest door Willy van Gent uit Rotterdam voor f 2295.- in Februari 1968. Volgens NIMAG folder ook f 22,95,-, geen jaartral vermeld. Karburateur 26 mm, Jikov 2926 SBD. Verbruik 4 liter per 100 km. Mengsmering 1 : 25. |
AFSTELLEN ONTSTEKING | |
De Italjet 350 van Erwin Derksen Achter schokbrekers, voorvork, spatbord en de gele kleur zijn niet origineel. |
ITALJET 350 1968 (foto uit "Classic Bike" oktober 2000 sent by Reese L. Dengler) |
De navolgende gegevens komen van Rob Leek. Het gaat om de
specificaties van zijn Ital.
Carburateur: 26mm Jikov. Ontsteking heeft identificatieplaatje met
vermelding: Typ 354 Baujahr 67 (lijkt me duidelijk). |
TERUG NAAR INDEX |