JAWA 700 |
Vooral
de 175 cc motorfietsen hadden hun waarde bewezen en beheersten een
flink deel van de markt. De fabriek raakte nu ook geinteresseerd in
auto's, aangemoedigd door het sukses van de Aero. Sinds de introduktie
van deze kleine populaire auto heeft menigeen de motorfiets ingeruild
voor, eerst een eencilinder (Aero 500) en later voor een tweecilinder
(Aero 662) auto. Bij Jawa wilden ze geen tijd verliezen en dus viel de
keuze weer op een licentie. De Duitse DKW Meisterklasse 701 was een
geschikte auto voor de Tsjechische omstandigheden en de facaliteiten
van de fabriek. En zo verscheen in 1934 de Jawa 700. Deze werd
halverwege het jaar aan het publiek getoond en gaf meteen een goede
indruk. Het motorblok was een dwarsgeplaatste 2-takt tweecilinder,
watergekoeld, een inhoud van 684 cc (76 x 76) en een vermogen van 20
pk (14,7 kW) bij 3200 t.p.m. en een 3 versnellingsbak. De koppeling
zat op de aandrijfas van de versnellingsbak, gekoppeld met de motor
via een ketting. De auto had voorwielaandrijving, hetgeen niet zo
bijzonder was in Tsjecho-Slowakije. De Brno "Z" auto's waren
de allereerste voorwiel aangedreven auto's in Europa in
serieproduktie. Het zelfdragende frame van de Jawa was gemaakt van
geperste stalen U-delen en de karosserie van deze 4 zitter van hout,
bekleed met kunstleer. Alle 4 de wielen waren geveerd d.m.v.
dwarsgeplaatste bladveren en hadden 4.00 x 19 banden. Het
totaalgewicht van de auto was 690 kg en de topsnelheid 90 km/u. De
Jawa 700 werd verkocht voor 22900 Kronen en in de eerste 5 maanden
(augustus - december) werden er 203 auto's afgeleverd. Eerst werden ze
gemaakt met opvouwbare kap in een luxe uitvoering (Convertible
Saloon). Sinds maart 1935 werden de auto's gebouwd als gesloten 2
deurs, met het dak opgeborgen in een achterklep zonder bolle
bagageruimte of reservewiel. Latere karrosserieen
waren niet meer met kunstleer bekleed, maar gedeeltelijk of
geheel met metalen platen. De serieproduktie van dit type duurde maar
2 jaar en er verlieten in totaal 1002 auto's de fabriekspoort. De Jawa
auto's werden niet in Praag gemaakt, maar in Solnice, in Oost Bohemen
en in Tynec nad Sazavou, 35 km ten Zuid-Oosten van Praag. In Solnice
werden de karrosserieeen gemaakt, maar de montage vond plaats in
Tynec. Er werden ook auto's gemaakt voor sportevenementen. Deze
ondergingen enkele kleine wijzigingen aan de motor, waarvan de
belangrijkste de vergrootte cilinderinhoud tot 750 cc was. Ze werden
in het jaar van hun debuut voorzien van een open gestroomlijnde
karrosserie met een grote vertikale stabilisatievin
achter. Zonder te zijn getest en te zijn ingelopen verschenen
ze aan de start van een zeer zware race, de "Czechoslovak 1000
Miles". In de 750 cc, open auto klasse, bereikte de auto met
Vitvar en Panek de gemiddelde snelheid van 84 km/u, hoger dan de
winnaar van vorig jaar, P. Mucha met een Praga Alfa (83,76 km/u).
Helaas een defekt vlak voor de finish, verijdelde Vitvar's
overwinning, welke een grote triomf zou zijn geweest. De race was
echter toch een Jawa sukses. De kombinatie Kaiser en Kronberger
finishte als tweede met een gesloten serieproduktie auto en wonnen de
Prize of the Autoclub of the Czechoslovak
Republic for closed cars. Een jaar later, in de derde
Czechoslovak 1000 Miles, schreef Jawa 3 teams in (3 open en 3 gesloten
wagens). Deze auto's hadden wederom een gestroomlijnde karrosserie. Nu
won het gesloten auto team de Czechoslovak Republic President's
Challenge Trophy. De Jawa auto's waren suksesvol in verschillende
andere races, waarvan sommige werden gewonnen. Noemenswaard is
Vitvar's overwinning in de derde Krakonos Circuit waar hij alle
tegenstanders versloeg met de kleinste auto van allemaal. Hij
volbracht de heuvelachtige, 154 km lange rit met een gemiddelde
snelheid van 85 km/u. Een jaar later, in 1936, behaalde hij nogmaals
de volledige overwinning, ditmaal met een gemiddelde snelheid vn 90
km/u en in 1937 nogmaals met hetzelfde resultaat. De coureur volbracht
een hattrick (3 overwinningen op rij) met de Jawa. In thuisrallies
werden veel titels behaald, maar ook in het buitenland kreeg Jawa
bekendheid. Een groot sukses was de eerste en tweede plaats in de
Little Entende Rally in 1937. Hiermee kwam het Jawa 700
kompetitietijdperk ten einde, omdat de motoren verouderd waren en niet
langer een partij voor de konkurrentie. Jawa was zich welbewust van
deze situatie en aan het eind van de 30 er jaren verscheen er een
gloednieuwe auto.![]() JAWA 700 1934-ongeveer 1946 |
|
motortype cilinderinhoud compressieverhouding boring x slag maximum vermogen maximum koppel topsnelheid electrische installatie ontsteking startsysteem koppeling versnellingen overbrenging frame vering voor vering achter remmen voor remmen achter bandenmaat L x B x H gewicht leeg tankinhoud prijs in Nederland bijzonderheden |
tweetakt, tweecilinder, watergekoeld,
dwarsgeplaatst 684 cc 5,7:1 76x76 mm 20 pk (14,7 kW) bij 3200 tpm 90 km/uur 6 Volt akku 60 Ah dynamo 90 Watt 3 zelfdragend, geperst stalen U delen, cabrio, 4 zitter dwarsgeplaatste bladveren dwarsgeplaatste bladveren 4.00 x 19 inch 3895 x 1485 x 1500 mm 690 kg lastgewicht ca. 350 kg 22900 Kronen in Tsjechië |
Jawa 700 roadster | ![]() |
TERUG NAAR INDEX |