JAWA ATHÉNA 1991 |
In 1991 was dit model te bewonderen op de motortentoonstellingen in Milaan en Praag. Het kreeg de naam Athéna en ontstond onder nauwe samenwerking met de bekende ontwerper Václav Král, welke eerder verantwoordelijk was voor de vormgeving van de Škoda Favoriet Roadster en de Super Tatra. Achter de fraaie gesloten vorm van kunststof gaat een stalen buizenframe schuil. Teleskoop voorvork en een achtervork van vierkante buizen en centrale schokbreker en lichtmetalen wielen van 17 inch. Voor heeft het prototype een dubbele schijfrem met doorboorde remschijven. Het achterwiel heeft een enkele schijfrem. Als motorblok gebruikten de konstrukteurs weer hun watergekoelde ééncilinder tweetakt van 250 of 280 cc. De versnellingsbak heeft 5 of 6 overbrengingen. De basis is het blok van de WK enduro motorfiets van 1989 met de membraam inlaatsturing, cilindervoering van Nikasil loopvlak en balansas. Er wordt nog gewerkt aan een geintegreerd systeem voor regeling van de uitlaatpoorthoogte, onttsteking en brandstofinspuiting. Vanwege het extreem arme mengsel van de brandstof, 1 : 100, werd er al aan een katalysator gedacht. Maar helaas werd de serieproduktie belemmerd door het gebrek aan geld en de burokratie. |
![]() JAWA ATHENA Prototype 1991 |
|
motortype cilinderinhoud compressieverhouding boring x slag maximum vermogen maximum koppel topsnelheid electrische installatie ontsteking startsysteem koppeling versnellingen overbrenging frame vering voor vering achter remmen voor remmen achter bandenmaat L x B x H gewicht leeg tankinhoud prijs in Nederland bijzonderheden |
ééncilinder, watergekoeld tweetakt 250 of 280 cc 5 of 6 versnellingen sekundair met ketting hydraulische teleskoopvork enkele schokbreker dubbele schijf enkele schijf 130 kg n.v.t. Prototype |
![]() |
TERUG NAAR INDEX |