JAWA MINOR I |
JAWA MINOR I In
1937 werd op een show in November de Minor I voor het eerst getoond.
Deze keer was het een eigen ontwerp, in ontwikkeling sinds 1935. De
kleine auto was ontworpen door Ing. Rudolf Vykoukal, had een
zelfdragend frame en rondom onafhankelijke wielophanging. Het motortje
was een 2 takt 2 cilinder met Schnurle omkeerspoeling, had een inhoud
van 615 cc (70 x 80). Het vermogen was 19,5 pk (14,3 kW) bij 3500
t.p.m. en de max. snelheid was 95 km/u. Het motorblok, gemonteerd op
rubber blokken, was uitgerust met Solex karburateur en Bosch
startmotor. De versnellingsbak, als unit met het differentieel en
koppeling (1 droge plaat) dreef de voorwielen aan. Het dragende deel
van de auto was van vierkante delen, aan de voorzijde gevorkt om het
motorblok te dragen. De auto had voor dwarsgeplaatste bladveren en de
bandenmaat was 4.75 x 16. Dankzij de open karrosserie kon het gewicht
op 600 kg worden gehouden, bij een lengte van 3000, breedte 1350 en
een hoogte van 1360 mm. Ook nu werden de karrosserieen gemaakt in Solnice en vond de eindmontage
plaats in Brodce nad Sazavou. In de basisuitvoering was de auto
leverbaar als convertible met vouwdak en zijruiten. De Roadster was
een 2 zitter met een simpel vouwdak en zijruitjes in diverse, weinig
van elkaar verschillende uitvoeringen. In 1939 kreeg de Jawa er een
militaire karrosserie bij en werd ook verkocht aan de politie. De
produktie van de burgermodellen liep op tot 4 en die van de militaire
modellen tot 6 a 7 per dag. Van de Minor I werden totaal 2700 gemaakt,
inklusief die uit 1946, vlak na de oorlog. In het eerste jaar kostte
de goedkoopste uitvoering 16950 Kronen. De kleine Jawa Minor was een
mooie auto en verkocht goed. Gewaardeerd werd vooral de
betrouwbaarheid. Het resultaat van grondige voorbereiding en testen,
het prototype volbracht 70000 km. In de Little Entente Rally veroverde
het de derde plaats tussen 107 starters. |
Mooi gerestaureerde Jawa Minor van 1939 van Bart Zijdenbos. |
![]() JAWA MINOR I 1937-1946 |
|
motortype cilinderinhoud compressieverhouding boring x slag maximum vermogen maximum koppel topsnelheid electrische installatie ontsteking startsysteem koppeling versnellingen overbrenging frame vering voor vering achter remmen voor remmen achter bandenmaat L x B x H gewicht leeg tankinhoud prijs in Nederland bijzonderheden |
tweetakt, tweecilinder, 615 cc 6:1 70x80 mm 19,5 pk (14,3 kW) bij 3500 tpm 95 km/uur 6 Volt akku 60 Ah Bosch startmotor 1 droge plaat vierkante delen, 2 zitter karrosserie dwarsgeplaatste bladveren 4.75 x 16 inch 3000 x 1350 x 1360 mm (roadster) 600 kg (roadster) 16950 Kronen in Tsjechiƫ verschillende karrosserie varianten, zoals; kabriolet, roadster en limousine. |
Verbazingwekkend,
net als de nieuwe motorfiets, was de nieuwe auto van Jawa. De Jawa Minor
II, net als de Springer tijdens de oorlog ontworpen, was gereed in de
herfst van 1945 en ging het volgende jaar in produktie. Het chassis was
zelfdragend en had onafhankelijke voorwielophanging met dwarsgeplaatste
bladveren. Het motorblok was een watergekoelde 2 takt twin met
omkeerspoeling, inhoud van 615 cc (70 x 80) 20 pk (14,7 kW) bij 3500
t.p.m., kompressieverhouding 6 : 1. Deze keer was het motorblok in de
lengte geplaatst voor de vooras en dreef natuurlijk de voorwielen aan.
De karburateur was een Solex 30 AHR, starten ging middels een
startmotor. De motor had een enkelvoudige droge platenkoppeling en een 4
versnellingsbak met de versnellingspook in het dashboard. Verder was
de auto uitgerust met hydraulische remmen. De brandstof was mengsmering,
in een verhouding van 1 : 30. Lengte van 4000 mm, breedte 1400 mm,
hoogte 1485 mm en een grondspeling van 175 mm. De gebruikte bandenmaat
was 5.00 - 16. De Minor woog 690 kg, de max. snelheid was 90 km/u en het
brandstofverbruik 7,5-8,5 l/100 km. Opvallend was de gestroomlijnde 4
zitter karrosserie met 2 deuren in de basis uitvoering. De ontwerper was
Zdenek Kejval, later hoofd van de technologische afdeling van Skoda,
Mlada Boleslav. De fabrikage van de Jawa Minor II geschiedde in Kvasiny.
Maar de fabriek werd al snel overgenomen door Skoda en werd de produktie
verplaatst naar Praag, naar de Motorlet Jinonice fabriek. De
karrosserieen werden, natuurlijk, gemaakt in de Praagse Rudy Letov
fabriek in Letnany. Hier werd de auto de naam Aero Minor gegeven. Apart
van de luxe modellen, werden er een beperkt aantal Minor's gemaakt met
Normandiƫ type estate en vracht karrosserieen. Een beperkt aantal luxe
2 zitters werd er ook nog naast gefabriceerd. De auto's werden
voornamelijk geexporteerd naar Belgie, Oostenrijk, Nederland,
Zwitserland en tevens naar Uruguay, Brazilie, Egypte en Siam in die
tijd. Ook was er een belangrijke vraag naar chassis', welke buitenlandse
klanten voorzagen van hun
eigen koetswerk. De Minor produktie ging door tot aan 1951 en kwam toen
nog niet ten einde, het diende nu als basis voor de Poolse Syrena
voertuigen, welke het Minor chassis gebruikten, maar er andere
karrosserieen op plaatsten. In 1951 werd er een Minor III prototype
ontworpen door R Vykoukal, maaar werd niet in produktie genomen. Het
nieuwe model wwas aanzienlijk gemoderniseerd met een zeer
aantrekkelijke karosserie. Er werd ook gepraat over nog een type, ontworpen door Vykoukal tijdens de
oorlog, Het werd gerealiseerd na de oorlog, zag er aantrekkelijk uit
en was in feite van de Minor II afgeleid. Het was uitgerust met een
watergekoelde 2 takt 308 cc (70 x 80) eencilinder met 10 pk (7,5) kW
bij 3800 t.p.m. Het blok hing in rubberblokken en dreef de voorwielen
aan via een 3 versnellingsbak met achteruit en als eenheid gegoten met
het differentieel. De voorwielophanging bestond uit 2 dwarsgeplaatste
bladveren en achter middels 4 elliptische veren, gemonteerd op een
simpel rechthoekig frame. De 2 zitter karrosserie was van hout, bekleed
met plaatstaal, met opvouwbaar dak. De wielen, met bandenmaat 4.00 - 15,
leken tamelijk groot voor het autootje, maar de miniauto ontwikkelde op
deze wijze een snelheid van 75 km/u bij een verbruik van 4,5 l/100 km.
De remmen werden mechanisch bediend en zaten alleen op de voorwielen.
Het drooggewicht was slechts 308 kg. De auto werd gepresenteerd op een
tentoonstelling in 1948 om mee te dingen in een wedstrijd, georganiseerd
door het Technical Committee van de Czechoslovak Central Autoclub. De
finale werd bereikt door 22 ontwerpen op de show van 23 oktober tot 7
november 1948. Vykoukal's miniauto, deze keer gekonstrueerd door
Motorlet, maar in feite ontworpen bij Jawa tijdens de oorlog, was het
meest sukkesvolle model in de wedstrijd met alleen 3 basisregels. Het
moest tenminste een 2 zitter zijn, geschikt voor elk weertype en niet
meer benzine verbruiken dan 5 l/100 km. In ieder geval werd de miniauto
nooit in produktie genomen, evenals alle andere ontwerpen in die tijd.
|
![]() JAWA MINOR II 1946 - 1951 |
|
motortype cilinderinhoud compressieverhouding boring x slag maximum vermogen maximum koppel topsnelheid electrische installatie ontsteking startsysteem koppeling versnellingen overbrenging frame vering voor vering achter remmen voor remmen achter bandenmaat L x B x H gewicht leeg tankinhoud prijs in Nederland bijzonderheden |
tweetakt 615 cc 6:1 70x80 mm 20 pk (14.7 kW) bij 3500 tpm 100 km/uur 6 Volt waarschijnlijk 4 4.75 x 16 inch 4000 x 1400 x 1485 mm 690 kg prijzen in eigen land in 1940, Limousine; 21.610.- Kronen. Sport. roadster; 22610.- Kronen. |
![]() JAWA MINOR TUDOR |