JAWA Pérák 6 daagse         
 
Jawa Pérák in 6 daagse uitvoering van Bram Hartman.     
motortype 2 cilinder 2 takt, luchtgekoeld door rijwind
cilinderinhoud 344 cc
compressieverhouding 1 : 7,5
boring x slag 58 x 65 mm
maximum vermogen ca. 15 pk
maximum koppel  
topsnelheid ca. 100 km/uur
electrische installatie 6 Volt, dynamo, accu, claxon, verlichting voor en achter, remlicht(optioneel)
ontsteking accu, bobine
startsysteem separate kickstarter
koppeling 5 platen, 3 spiraalveren, in olie
versnellingen 4
overbrenging Prim.ketting 1:2,05, sec.ketting 1:2,94, 1.versn.1:3, 2.versn. 1:1,87, 3.versn. 1:1,34, 4.versn. 1:1 
frame enkelvoudig wiegframe
vering voor telescoop, olie gedempt
vering achter plunjer, niet gedempt
remmen voor trommel 160 mm
remmen achter trommel 160 mm
bandenmaat
voor: 3,00 x 19"    achter 3,25 x 19"     Type trial 
L x B x H 2010 x 700 x 954 mm
gewicht leeg 123 kg
tankinhoud 13 liter
prijs in Nederland  
bijzonderheden 6- daagse uitvoering,  bouwjaar omstreeks 1952, aluminium cylinders met ingeperste nikkelstaal bussen
   
Hallo Rob,
 
    Toen ik dit Perak zesdaagse blok vond, besloot ik een complete zesdaagse Perak 350 te bouwen.
Maar ik moest wel meer details weten over alle aanpassingen voor de zesdaagse uitvoering.
Zoals je weet gebruikten de Tjechen in die tijd heel veel onderdelen van standaard produktie machines voor de sportmotoren, maar er zijn specifieke wedstrijd aanpassingen geweest.
Ik heb bij velen navraag gedaan en via via tot in Tjechië toe, waar die aluminium cylinders dan wel van waren. Ook internet geprobeerd en op beurzen nagevraagd bij Jawa deskundigen.
Ook heb ik de Jawaclub nl. en die in Zweden benaderd, helaas kon niemand mij vertellen over die 350 cc cylinders, laat staan iets over het bestaan van een gehele 350 Perak twin zesdaagse machine. Wel over de 250 ééncylinder, maar van een twin uitvoering wist niemand iets.
Toen vond ik enige platen van een 2005 kalender van Jawa. En daar zag ik ineens een 350 twin zesdaagse met voor mij bekende cylinders. En ook nog een wegracer  Voor mij was het nu wel duidelijk, er is wel degelijk een twin zesdaagse uitvoering geweest. Trouwens, in de koelribben van mijn cylinders zaten nog de gaatjes, bestemd voor de verzegeling vóór de wedstrijd.
Maar helaas, veel meer dan dat heb ik niet kunnen vinden. Wel vond ik nog in Motor-Revue, een Duitstalig Tsjechies motorsport blad enige fotootjes van een Bulgaarse rijder J. Toplodalski op zo'n  Jawa 350 Perak twin in de zesdaagse van 1955 in Tjechië.
Het Tjechische team reed toen trouwens al op 250 en 350 Jawa's met swingarm achtervering.Het Tsjechische team won deze zesdaagse, evenals die van 1952, (Bad Aussee in Oostenrijk)  waar volgens de kalender foto die 350 Perak heeft meegedaan.
    Duidelijk is wel, dat deze uitvoering niet in grote antallen en vele jaren is ingezet in de internationale motorsport. Wel de swingarm types vanaf 1955 in zowel 250 ééncylinder als 350 twin uitvoering, waarbij in ca 1958 de 360 graden krukas is toegepast in zowel de motocross als ook de enduro.
    Mijn Perak heeft dus aluminium cylinders en zuigers met zeer grote spoelpoorten. Vrijwel net zo groot als in de S-554.
De overbreng verhoudingen en de ketting wielen zijn gelijk aan de standaard Perak. Ik hoorde, dat voor de 250 ééncylinder, waarmee het nederlandse team vaak heeft gereden, soms alleen een kleiner vóórtandwiel werd toegepast.
    Overige enduro aanpassingen heb ik zelf gemaakt, zoals de stenenvanger voor de koplamp, reserve stuurhandles, dubbele bekabeling, 3 bobines en 3 condensatoren, zitje op het achterspatbord, beschermbeugels onder het carter. De carburateur is een 26mm en met de sproeiers heb ik geëxperimenteerd, tot de motor fijn liep en koud en warm goed wilde starten.
    De banden zijn 19 inch trial banden (3.00 breed), vrijwel niet meer te vinden!  3.25 moet er eigenlijk op, maar niet gevonden.
De uitlaatbochten en hitteschilden zijn nagemaakt van de foto door Tubex uitlaten in Wehl.
Verder heb ik de genoemde verzegeling d.m.v. loodjes weer aangebracht.
Afgelopen zondag (april 2006) heeft de Perak het prima gedaan in een Enduro voor klassiekers. Hij liep fantastisch fijn en gaf geen enkel probleem. En dat kon lang niet iedere deelnemer zeggen. Wel kreeg ik erg veel waardering voor de rijders in de jaren 50, die toen beduidend harder door het terrein stoven, want de vering is op ongebaande wegen wel erg minimaal.
 
    Over het vermogen van deze uitvoering is weinig te zeggen, maar is wellicht 15 pk. Ook de 250 uitvoering had toen ca 4 pk meer dan de standaard Perak.
    De S-554 heeft al veel meer specifieke zesdaagse onderdelen.
Het blok is een 360 graden twin (gelijkloper), carburateur is 28 mm met sproeier 133. De overbreng verhouding voor elke versnelling zijn anders dan van de standaard motor, het voorste kettingwiel heeft 13 tanden i.p.v. 16.
Aluminium cylinders met grote in en uitlaat kanalen, zuigers met erg grote spoelpoorten. In de krukas zijn de balansgaten dichtgemaakt.
Verder zijn specifiek zesdaagse onderdelen de spatborden, koplamp, zadel, rempedaal, voetsteunen en natuurlijk het 21 inch voorwiel. De rest is gewoon standaard. En ook hier weer 3 bobines en 3 condensatoren, hoewel er maar één stel contactpunten gebruikt wordt, bougies ontsteken gelijktijdig.
Het blok levert 19 pk.
    Specifieke wedstrijd successen heb ik nog niet bij de hand, probeer die nog wel te vinden.   
 
        Rob, ik realiseer me dat het weinig echte gegevens oplevert, maar het is niet anders. Wellicht kun je via de website nog vragen of er meer bekend is bij iemand.
Documentatie over de Perak in de vorm van een handboek heb ik al helemaal niet kunnen vinden, wel vond ik een Zweeds handboek voor de militaire uitvoering van de S-554.
 
    Ik hoop dat je hier toch nog iets mee kunt, als ik meer vind, dan hoor je dat.
 
        m.vr.gr. Bram Hartman

 


Perak 6 daagse uitvoering tijdens de ISDE te bad Aussee in 1952
TERUG NAAR INDEX