JAWA IN DE SPORT |
JAWA 350 welke werd ontworpen in 1949. 29,5 pk en max. snelheid van 150 k m/uur. |
Er is mij weinig bekend wat betreft de sportmotoren van Jawa en CZ. Toch
hebben Jawa en CZ veel betekend voor de sport en ook vele successen
behaald met hun motoren.
De 350 cc. & 500 cc. zijn ooit
ontworpen in 1949, deze werden
later doorontwikkeld. In eerste instantie had men
die uitgerust met een compressor, daarna zonder compressor
maar in verbeterde versie, n.l. de beide krukpennen
onder een hoek van 180 gr. staan, geeft verbeterde
balancering en een dynamischer motorkarakteristiek.
Bv.: 350 cc. met een slag
van 73.6 en een boring van 65,75 mm. Maximaal toerental 9500
tpm.
Vermogen 50 pk. ( 36,8 kW),voorzien van 'n Amal carburateur,
stroom voorziening BTH.
Top snelheid van de 350 cc. was 200 km.p.u.
Top snelheid van de 500 cc. was er ver overheen.
Verdere Technische Gegevens JAWA
Viertakt Racers:
===========================================
Alle typen motoren : Staande
Twee-cylinder met Bovenliggende Nokkenassen.
--------------------------------
Dubbel Wiegframe.
Hydraulisch Gedempte Telescopische Vering.
Voorvork, zweefarm, achter met hydraulisch gedempte
schokbrekers.
Voor + Achterwiel 16 inch., na 1955 beiden 19 inch.
Remmen 250 + 350 cc 200 mm. duplex
trommelremmen
Remmen 500
cc.
250 mm. simplex trommelremmen
Gewicht 250 + 350 cc. 130 kg.,
500 cc.
140 kg.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1960 Stastny op de 2e plaats in de
GP van Clermont-Ferrand.
1961 Stastny
"Vice-Wereldkampioen"
1966 Stastny op de 3e plaats in de
TT van Assen.
1968 Stastny op de 4e plaats in
BRNO - CZ.
1969 Stastny op de 3e plaats in
Hockenheim.
1971 Stastny op de 2e plaats
in BRNO.
Vanaf 1963 werden de motoren op
diverse punten gemodificeerd, onder anderen door de
toepassing van 4 kleppen per cylinder en een verlaagd frame,
opgeboorde versies. De
350 tot 352 cc., daarna tot 420 cc. Stasny behaalde hiermede
div. podiumplaatsen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
JAWA 350 cc. V4 " tweetact
" racer ontworpen door ing. Zdenek Tichy
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
JAWA 350 cc. V4 " viertact "
racer ontworpen door ing. Frantisek Pudil in 1969 Boring
en Slag 50 x 44 mm, cylinders in een hoek van 90 graden.
De voorste 2 naast elkaar liggend,
de achterste 2 staand.
Vermogen: 52 Pk. bij 13.000 tpm.
Modificaties: gewijzigd
naar 60.5 Pk. bij 14.000 tpm.
Boring werd vergroot naar 55 mm.,
cylinder inhoud nu 418 cc. met 72.5 Pk. bij
13.000 tpm.
Werd in 1969 ingezet op de TT. van
Assen.
500 cc racer van 1949 |
Jawa 350 V4 van de linker voorzijde gezien. |
Hierboven de Jawa 350 V 4, type 673 van Bill Ivy, in het jaar 1969 in aktie. Bill Ivy, is later verongelukt omdat de machine voortdurend de neiging had om vast te lopen. Volgens de verhalen had Bill even een hand van het stuur toen de machine vast liep. Hij verongelukte en het hele V 4 projekt verdween van het toneel. Erg jammer want het was een veelbelovende machine die goed kon meekomen met de andere merken en ook successen behaalde. Topsnelheid was 260 km/uur.
Afgeleide Race-motoren waren de 125 cc + 250 cc V-twin
met roterende inlaat, welke in 1967 werden gebouwd, deze waren niet erg
succesvol.
De JAWA's 350 cc V 4 ( watergekoelde 4-cylinder )
hadden in het begin last van veel kinderziektes, zoals uitgelopen
hoofdlagers en vastlopende zuigers!
Maar in 1968 bij de Grand Prix van Brno (Tjechie) leken
de problemen opgelost. Bill Ivy solliciteerde in 1968 bij Jawa en werd
aangenomen. Bij de eerste Grand Prix van begin 1969 '' Hockenheim '' (Duitsland)
werd Ivy 2e achter Agostini. Stastny werd 3e. Tijdens de ''
Dutch TT '' in Assen het zelfde jaar, wist Bill Ivy 2x de koppositie op Agostini
te veroveren, echter de Jawa begon te haperen en werd hij uiteindelijk
toch nog 2e. Toch was het een grandioze race waarbij Agostini het zwaar
te verduren had.
In 1969 won Grassetti de Grand Prix van Joegoslavie met
de JAWA V.4. Helaas werd na 1969 de ontwikkeling stopgezet door de
fabriek wgs. dalende prestaties. Ook Bill
Ivy was verongelukt met een V4 welke vastliep op het moment dat hij even
een hand van het stuur had.
In 1971 kwam JAWA met een nieuw concept welk eenvoudiger
was, in de vorm van een zuigergestuurde 250 cc 2-tact motor. T/m 1972
funktioneerden de motoren niet naar behoren, er werd zelfs waterkoeling
toegepast (type 677).
Eind 1976 werd de laatste RACE-Motor geproduceerd,
had dezelfde boring en slag als de 677, maar had roterende
inlaatschijven en een, door de as van de krukas, schuingedeeld carter
dat het mogelijk maakte de krukas te demonteren zonder de motor uit het
frame te demonteren. Deze motor had een vermogen van 60 pk. bij 12.000
tpm.
Na testrijden werd de motor niet meer ingezet in de Grand Prix Races. T E C H N I S C H E G E G E V E N S van J A W A V I E R T A K T R A C E R S :
Motor voor alle types : staande twee
cylinder met 2-bovenliggende nokkenassen,tenzij anders aangegeven zie
onderstaande opgave !
__________________________________________________________________________________________________________
250
cc
350
cc
500 cc
__________________________________________________________________________________________________________
Boring x
slag.................: 55 x 52.6 mm = 249 cc
59 x 63.6 mm = 348 cc
65.75 x 73.6 mm = 499 cc
vermogen........................:
31.3 pk bij 10.250 tpm.
42 pk bij 9200 tpm.
50.3 pk bij 8000 tpm.
compressieverhoudingen..:
1 :
11.1
1 :
10.4 1
: 9.5
ontsteking.......................:
BTH
racemagneet
BTH
racemagneet
BTH racemagneet
carburateurs....................: 2
x 28 mm
Amal 2
x 28 mm
Amal
2 x 30 mm Amal
smering...........................:
dry
sump dry
sump dry
sump
primaire
transmissie.........: tandwielen
tandwielen ketting
secondaire
transmissie.....:
ketting ketting ketting
koppeling.........................:
droge platen koppeling droge
platenkoppeling
droge platenkoppeling
aantal
versnellingen...........:
6
6 4
============================================================================================
JAWA 125 cc Type 670 RACER met 2 aparte
cylinders 1x horizontaal + 1 cylinder 18 graden net er
boven,Bw.jr.1965, 2 carburateurs van 25 mm.doorlaat.
JAWA 125 cc Type 670 RACER met 2 aparte
cylinders 1x horizontaal + 1 cylinder 18 graden net er boven,Bw.jr.1967,ontwerp
v.Gustav Havel + Frantisek Bocek
JAWA 175 cc OHV met Amal carburateur
24 mm.doorlaat, 8.8-10 pk. Topsnelheid 135 km.p.u.
JAWA 250 cc Type 250 R met
dubbele bovenliggende
nokkenassen..............O.H.C.......................,Bw.jr.1959-1960
JAWA 250 cc Junior
RACER
JAWA 250 cc Type 675 RACER
JAWA 350 cc Type OHV
JAWA 350 cc Type OHC
..........................................................................................................,Bw.jr.1939
JAWA 350 cc Type 2x
OHC ..........................................................................................................,Bw.jr.1956-1957
JAWA 350 cc Type 350 R
met dubbele bovenliggende
nokkenassen...............O.H.C.......................,Bw.jr.1961
JAWA 350 cc Type 350 OHC
.........................................................................................................,Bw.jr.1964
, 2x Amal-carburateurs van 28 mm.doorlaat.
JAWA 350 cc ( 2x OHC = dus dubbele
bovenliggende nokkenassen ! ) de 350 Z gebouwd van 1965-1966
JAWA 350 cc
Type
..........................................................................2-tact.......................,afb.jr.1999
(zie afbeelding)
JAWA 500 cc Special
...........................................................................................................,Bw.jr.1931
JAWA 500 cc Compressor
...........................................................................................................,Bw.jr.1938
JAWA 500 cc OHV
JAWA 500 cc
OHC ...........................................................................4-tact.......................,Bw.jr.1949
JAWA 500 cc Type Z15 ''Grand
Prix''.....DOHC.....................................................................................,Bw.jr.1955
JAWA 500 cc 2x
OHC
..........................................................................................................,Bw.jr.1956-1959
Frantisek Stastny reed in 1969 ook mee in
de T.T.-races.
|
Meer over restauratie en historie van Jawa en cZ racers vindt u via de volgende website van ; http://home.hetnet.nl/~jawa-senior/link.htm |
Het machtige V4 tweetakt motorblok |
De V4 van opzij en zonder beplating. Helaas niet zo'n scherpe foto. |
JAWA junior 675, 2 tact waterkoeling vanaf 1966, 36 pk (bananenframe) luchtkoeling vanaf 1964 JAWA junior 678 waterkoeling vanaf 1968, 42 pk met buizenframe, beste klassering
tijdens de GP van Francorchamp van 1969, 19 e plaats 1 ronde achter de MV
van agostini. Daarna inzet van de v4 in 350 en 500 cc klasse. Bron: Harry |