JAWA IN DE SPORT
 
JAWA 350 welke werd ontworpen in 1949.  29,5 pk en max. snelheid van 150 k m/uur. 
Er is mij weinig bekend wat betreft de sportmotoren van Jawa en CZ. Toch hebben Jawa en CZ veel betekend voor de sport en ook vele successen behaald met hun motoren.
De 350 cc. & 500 cc. zijn ooit ontworpen in 1949, deze werden later doorontwikkeld. In eerste instantie had men die uitgerust met een compressor, daarna zonder compressor maar in verbeterde versie, n.l. de beide krukpennen onder een hoek van 180 gr. staan, geeft verbeterde balancering en een dynamischer motorkarakteristiek.
 
Bv.:  350 cc. met een slag van 73.6 en een boring van  65,75 mm. Maximaal toerental 9500 tpm.
        Vermogen 50 pk. ( 36,8 kW),voorzien van 'n Amal carburateur, stroom voorziening BTH.
        Top snelheid van de 350 cc. was 200 km.p.u.
        Top snelheid van de 500 cc. was er ver overheen.
 
Verdere Technische Gegevens JAWA Viertakt Racers:
===========================================
Alle typen motoren : Staande Twee-cylinder met Bovenliggende Nokkenassen.
--------------------------------  Dubbel Wiegframe.
                                  Hydraulisch Gedempte Telescopische Vering.
                                  Voorvork, zweefarm, achter met hydraulisch gedempte schokbrekers.
                                  Voor + Achterwiel  16 inch., na 1955 beiden 19 inch.
                                  Remmen 250 + 350 cc    200 mm. duplex trommelremmen
                                  Remmen 500 cc.            250 mm. simplex trommelremmen
                                  Gewicht 250 + 350 cc.    130 kg.,   500 cc. 140 kg.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1960 Stastny op de 2e plaats in de GP van Clermont-Ferrand.
1961 Stastny "Vice-Wereldkampioen"
1966 Stastny op de 3e plaats in de TT van Assen.
1968 Stastny op de 4e plaats in BRNO - CZ.
1969 Stastny op de 3e plaats in Hockenheim.
1971 Stastny op de 2e plaats in BRNO.
 
Vanaf 1963 werden de motoren op diverse punten gemodificeerd, onder anderen door de toepassing van 4 kleppen per cylinder en een verlaagd frame, opgeboorde versies. De 350 tot 352 cc., daarna tot 420 cc.  Stasny behaalde hiermede div. podiumplaatsen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
JAWA 350 cc. V4 " tweetact " racer ontworpen door ing. Zdenek Tichy
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
JAWA 350 cc. V4 " viertact "  racer ontworpen door ing. Frantisek Pudil in 1969 Boring en Slag  50 x 44 mm, cylinders in een hoek van 90 graden. 
De voorste 2 naast elkaar liggend, de achterste 2 staand. 
Vermogen: 52 Pk. bij 13.000 tpm.
Modificaties: gewijzigd  naar  60.5 Pk. bij 14.000 tpm.
Boring werd vergroot naar 55 mm., cylinder inhoud nu 418 cc. met 72.5 Pk. bij 13.000 tpm.
Werd in 1969 ingezet op de TT. van Assen.

 
500 cc racer van 1949
 
Jawa 350 V4 van de linker voorzijde gezien.
 
Hierboven de Jawa 350 V 4,  type 673 van Bill Ivy, in het jaar 1969 in aktie. Bill Ivy, is later verongelukt omdat de machine voortdurend de neiging had om vast te lopen. Volgens de verhalen had Bill even een hand van het stuur toen de machine vast liep. Hij verongelukte en het hele V 4 projekt verdween van het toneel. Erg jammer want het was een veelbelovende machine die goed kon meekomen met de andere merken en ook successen behaalde. Topsnelheid was 260 km/uur.
Afgeleide Race-motoren waren de 125 cc + 250 cc V-twin met roterende inlaat, welke in 1967 werden gebouwd, deze waren niet erg succesvol.
De JAWA's 350 cc V 4 ( watergekoelde 4-cylinder ) hadden in het begin last van veel kinderziektes, zoals uitgelopen hoofdlagers en vastlopende zuigers!
Maar in 1968 bij de Grand Prix van Brno (Tjechie) leken de problemen opgelost. Bill Ivy solliciteerde in 1968 bij Jawa en werd aangenomen. Bij de eerste Grand Prix van begin 1969 '' Hockenheim '' (Duitsland) werd Ivy 2e achter Agostini. Stastny werd 3e. Tijdens  de '' Dutch TT '' in Assen het zelfde jaar, wist Bill Ivy 2x de koppositie op Agostini te veroveren, echter de Jawa begon te haperen en werd hij uiteindelijk toch nog 2e. Toch was het een grandioze race waarbij Agostini het zwaar te verduren had. 
In 1969 won Grassetti de Grand Prix van Joegoslavie met de  JAWA V.4. Helaas werd na 1969 de ontwikkeling stopgezet door de fabriek wgs. dalende prestaties.  Ook Bill Ivy was verongelukt met een V4 welke vastliep op het moment dat hij even een hand van het stuur had. 
In 1971 kwam JAWA met een nieuw concept welk eenvoudiger was, in de vorm van een zuigergestuurde 250 cc 2-tact motor. T/m 1972 funktioneerden de motoren niet naar behoren, er werd zelfs waterkoeling toegepast (type 677).
Eind 1976 werd de laatste RACE-Motor geproduceerd, had dezelfde boring en slag als de 677, maar had roterende inlaatschijven en een, door de as van de krukas, schuingedeeld carter dat het mogelijk maakte de krukas te demonteren zonder de motor uit het frame te demonteren. Deze motor had een vermogen van 60 pk. bij 12.000 tpm. 
Na testrijden werd de motor niet meer ingezet in de Grand Prix Races.
  

T E C H N I S C H E   G E G E V E N S  van   J A W A     V I E R T A K T       R A C E R S :
 
Motor voor alle types : staande twee cylinder met 2-bovenliggende nokkenassen,tenzij anders aangegeven zie onderstaande opgave !
__________________________________________________________________________________________________________
                                                   250 cc                                  350 cc                                   500 cc 
__________________________________________________________________________________________________________
Boring  x  slag.................:   55 x 52.6 mm = 249 cc           59 x 63.6 mm = 348 cc         65.75 x 73.6 mm = 499 cc
vermogen........................:   31.3 pk bij 10.250 tpm.            42 pk bij 9200 tpm.               50.3 pk bij 8000 tpm.
compressieverhoudingen..:   1 : 11.1                                  1 : 10.4                                1 : 9.5
ontsteking.......................:   BTH racemagneet                   BTH racemagneet                 BTH racemagneet
carburateurs....................:   2 x 28 mm Amal                     2 x 28 mm Amal                   2 x 30 mm Amal
smering...........................:   dry sump                               dry sump                             dry sump
primaire transmissie.........:   tandwielen                              tandwielen                           ketting
secondaire transmissie.....:   ketting                                   ketting                                 ketting
koppeling.........................:   droge platen koppeling            droge platenkoppeling            droge platenkoppeling
aantal versnellingen...........:   6                                           6                                         4
 
============================================================================================
 
JAWA 125 cc Type 670 RACER met 2 aparte cylinders 1x horizontaal + 1 cylinder 18 graden net er boven,Bw.jr.1965, 2 carburateurs van 25 mm.doorlaat.
JAWA 125 cc Type 670 RACER met 2 aparte cylinders 1x horizontaal + 1 cylinder 18 graden net er boven,Bw.jr.1967,ontwerp v.Gustav Havel + Frantisek Bocek
 
JAWA 175 cc  OHV met Amal carburateur 24 mm.doorlaat, 8.8-10 pk. Topsnelheid 135 km.p.u.
 
 
JAWA 250 cc Type 250 R          met dubbele bovenliggende nokkenassen..............O.H.C.......................,Bw.jr.1959-1960
JAWA 250 cc  Junior     RACER
JAWA 250 cc Type 675 RACER
 
JAWA 350 cc Type OHV   
JAWA 350 cc Type OHC           ..........................................................................................................,Bw.jr.1939
JAWA 350 cc Type 2x OHC       ..........................................................................................................,Bw.jr.1956-1957
JAWA 350 cc Type 350 R          met dubbele bovenliggende nokkenassen...............O.H.C.......................,Bw.jr.1961
JAWA 350 cc Type 350 OHC      .........................................................................................................,Bw.jr.1964 , 2x Amal-carburateurs van 28 mm.doorlaat.
JAWA 350 cc ( 2x OHC = dus dubbele bovenliggende nokkenassen ! ) de 350 Z gebouwd van 1965-1966
JAWA 350 cc  Type                   ..........................................................................2-tact.......................,afb.jr.1999 (zie afbeelding)
 
JAWA 500 cc  Special              ...........................................................................................................,Bw.jr.1931
JAWA 500 cc  Compressor       ...........................................................................................................,Bw.jr.1938
JAWA 500 cc  OHV
JAWA 500 cc  OHC                  ...........................................................................4-tact.......................,Bw.jr.1949    
JAWA 500 cc  Type Z15 ''Grand Prix''.....DOHC.....................................................................................,Bw.jr.1955
JAWA 500 cc  2x OHC              ..........................................................................................................,Bw.jr.1956-1959
 
 
Frantisek Stastny reed in 1969 ook mee in de T.T.-races.
Meer over restauratie en historie van Jawa en cZ racers vindt u via de volgende website van ; http://home.hetnet.nl/~jawa-senior/link.htm 

Het machtige V4 tweetakt motorblok
De V4 van opzij en zonder beplating. Helaas niet zo'n scherpe foto.

JAWA junior 675, 2 tact waterkoeling vanaf 1966, 36 pk (bananenframe) luchtkoeling vanaf 1964

JAWA junior 678 waterkoeling vanaf 1968, 42 pk met buizenframe, beste klassering tijdens de GP van Francorchamp van 1969, 19 e plaats 1 ronde achter de MV van agostini. Daarna inzet van de v4 in 350 en 500 cc klasse.
Op dit moment rijden de motorfietsen nog steeds in wedstrijden in europees verband; de 350 van 68 is zelfs 18e geworden in het Nationaal kampioensschap classics van de KNMV (tussen de 500 cc!) en eerste in officieuze 350 kampioensschap.

Bron: Harry

TERUG NAAR INDEX