JAWA PERIKELEN!! WIST U DAT? |
CARBURATEUR
AFDEK PLAAT
NR. : Type
11
111171 |
VOORWOORD van de JAWALOOG. Na een tiental jaren is mij gebleken, + dat ondanks alle publicaties op onze gerespecteerde http://www.jawa.nl/ site vanaf het verschijnen op internet enkele jaren geleden, nog steeds grote onwetendheid bestaat mbt. : WELKE 2-TACT OLIE + in welke verhouding behoort bij mijn JAWA / CZ Men kan de te gebruiken 2-Tact Olie in 3 gedeelten specificeren, n.l. : A. Vanaf 1946 t/m 1978 gebruik MINERALE 2-TACT OLIE B. Vanaf 1979 t/m 1983 gebruik 1/2 Mineraal,1/2 Synthetisch C. Vanaf 1984 t/m 1997 gebruik Synthetische 2-TACT OLIE " MENGVERHOUDINGEN " = 1 Liter 2-tact olie op .... ltr. benzine U dient altijd volgens de voorschriften uit uw Handleiding/Instruktie of berijders Boekje te handelen.Onderverdeling is ook hier weer mogelijk: A. Vanaf 1946 voor diverse types een aantal jaren 1 : 20 + 1 : 25 B. Vanaf 1954 voor diverse types een aantal jaren 1 : 25 C. Vanaf 1973 beginnende bij Type 634 t/m 1979 1 : 40 D. Vanaf 1980 altijd een mengverhouding t/m ' 97 1 : 40 Het bovenstaande geldt niet voor uitzonderingen op de regel, bijvoorbeeld met zijspan rijden, of onder bijzondere weg of weersomstandigheden, dan dient de mengverhouding te worden aangepast, bij zwaardere belasting veroorzaakt meer warmte, dus meer slijtage indien men niet de mengverhouding aanpast, dus meer 2-tact olie bijvoegen.OLIE SMEERT/KOELT! ADVISEER ALTIJD CASTROL MINERAAL, HALF om HALF of SYNTHETISCH te mengen, nooit anders, daar dit de beste OLIE voor uw Jawa/Cz is. [Uiteraard staat het U vrij om elk ander soort olie te gebruiken ] Uitzonderingen zijn de Jawa/Cz motoren,d ie zijn uitgerust met een OLIEPOMP , deze verzorgen dmv. fabrieks-afstelling direct de mengverhouding die noodzakelijk is voor uw type. Deze PAL-POMPEN vergen wel enig onderhoud. Vanaf de produktie van de nieuwere 638 blokken, werd gebruik gemaakt van een "MIKUNI OLIE-POMP", deze zijn kwalitatief beter. Voor CZ heet dit "POSILUBE". ADVISEER : " MENG uw brandstof zelf " per 10 liter in jerrycan b.v. juiste hoeveelheid olie, benzine EURO 95 even schudden. TANK N O O I T 2-tact benzine bij een pompstation. Deze heeft een mengverhouding van 1 : 50/60 geschikt voor moderne bommers/scooters, N I E T voor uw Jawa / Cz. (= altijd synthetische olie !!) ANDERE soorten benzine bevatten schadelijke DOPES die uw keeringen, pakkingen, rubbers aantasten met alle gevolgen van dien. TANK NOOIT LOOD HOUDENDE BENZINE , uw Jawa/Cz heeft toch geen KLEPPEN en is ook geen 4-tact motor. Bij aankoop van uw 2-tact olie, moet U gericht naar de juiste olie vragen, dus niet iets aan laten smeren door verkopers die iets willen verdienen aan U, zonder dat men U op de nadelige gevolgen wijst ! Licht anderen in over het bovenstaande, wanneer U verneemt dat zij een afwijkende mengverhouding enz. toepassen. WENST U méér informatie,dat is geheel vrijblijvend mogelijk. Mail jawaloog@jawa.nl |
VEHICLE INDENTIFICATION NUMBER ================================= Onderstaand Voorbeeld geeft uitsluitsel over het BOUWJAAR & TYPE van uw "JAWA", maar kan natuurlijk voor elk voertuig dienen, waar een kenteken voor is afgegeven: Jawa gebruikt de V.I.N. ongeveer vanaf 1991. Voor die tijd moest het bouwjaar worden afgeleid van het kentekenbewijs, maar was slechts een indikatie wanneer er voor het eerst een kenteken voor de motor was afgegeven. Zoals onderstaand voorbeeld al aangeeft, kan de motor een aantal jaren in de showroom hebben gestaan, voordat deze werd verkocht en op kenteken gezet. Tot ongeveer 1960 stond op het balhoofd plaatje keurig ingeslagen het bouwjaar, maar daarna stond er alleen nog maar, 196., of soms zelfs maar 19 Erg jammer als u een motor gebruikt heeft ingevoerd en graag het juiste bouwjaar wilt weten. Op de dynamo staat bij de oudere typen ook vaak een jaartal ingeslagen, maar het is mij onbekend hoe betrouwbaar dit is. Het Balhoofdplaatje (vooraan tussen de voorvorkpoten).Op dit plaatje staat bovenaan een V.I.N. (zie boven) nummerkode. We nemen een voorbeeld om één en ander te verduidelijken, in dit geval een JAWA 350 cc, Type 640 met volle kuip. VOORBEELD: TLJ 640100NT006591 T = Europa L = Tsjechië J = JAWA 640 = Type aanduiding 1 = welke versie 00 = modificatie N = Produktie jaar fabriek T = Tynec nad Sazavou,plaats v.Fabriek in CZ. 006591 = Serie nummer van het voertuig. Gelet op versie nr. 1 is dit dus een Type 640 met kuip, want de 640 zonder kuip had versie cijfer 640.0 Deze 640 met kuip werd later ook aangeduid als Type 641.0
Aan het serienummer van het voertuig kun je zien dat het een Jawa uit de begin produktie
was. Dit valt ook |
*OLDTIMER KENTEKENS: Kentekens van
voor 1973 kunnen worden terug verzocht dmv f 125.- te storten tnv Fehac op Postbank reknr. 1304483 + naam en adres. Na enige tijd ontvangt men een gewaarmerkt aanvraagformulier voor afhandeling en omwisseling bij de RDW. Tel. 0346-213225 van ma t/m do 9.00-12.00 uur. *Voor alle vragen betreffende
voertuigkeuringen of overige vragen omtrent kentekens,
RDW
SCHORSINGSREGELING
De te schorsen kentekens
moeten allemaal op dezelfde eigenaar/houder geregistreerd zijn bij
de RDW.
Tarieven Verzamelaars:
* Voertuigen
van 15 jaar en ouder, LAAG TARIEF. Te betalen per voertuig ( 1 - 5
voertuigen maximaal )
* 6
Voertuigen of meer, waarvan 5 betaald, extra voertuigen GRATIS.
LAAG
TARIEF voor motor is 22.70 euro per jaar
Ten Naam Stellen van kenteken 9.50 euro. (tarieven van 2003).
|
KENTEKEN
ontvreemd,verloren of zoekgeraakt ?
(Indien U reeds een motorfiets op
naam heeft.)
1....Aangifte doen bij Politie,
proces-verbaal op laten stellen.
2....Op Postkantoor formulier halen,
invullen,bedrag voldoen,
inzenden naar de RDW. Daarna wordt een nieuw /vervangend kenteken
U toegezonden.
MOTORFIETS
gekocht zonder KENTEKEN !
(U wenst een kenteken te verkrijgen,
dan voldoen aan de keuring's eisen mbt. bouwjaar!)
1.....Indien het een Nederlandse Motorfiets
betreft, kan men in
bepaalde gevallen het orginele kenteken terugkrijgen.
2.....Op Postkantoor formulier halen,
invullen, bedrag voldoen en inzenden naar de
RDW. U krijgt een keuringsoproep.
Na
deze keuring, indien goedgekeurd ontvangt U uw (oude!
)-kenteken of U krijgt een ander kenteken toegewezen,
afhankelijk in welk bestand ' t oude kenteken
is
opgeslagen.
INDIEN
MOTORFIETS is / wordt ingevoerd
:
1. Draag er zorg
voor dat U bij aankoop van de motorfiets van de verkoper een bewijs krijgt (faktuur / kwitantie )
waarop staat vermeld dat U de koper bent.
Van belang is de datum/ waarde v.' t. object - btw. - handtekening voor voldaan - adres v. verkoper en uw adres.
2. Ga in ' t
desbetreffende land naar de Douane om de
motorfiets
uit te voeren.Vaak moet de motor verzekerd en APK gekeurd
zijn.
Zorg dat de waarde op ' t faktuur zo redelijk mogelijk wordt opgevoerd, doorgaans is ' t voordeliger een motorfiets gedemonteerd in onderdelen
voor eigen gebruik uit te voeren.
3. Met deze
documenten gaat U naar de Nederlandse Douane om de motorfiets (in onderdelen !) in te
voeren, daarna bij de RDW een keuring aanvragen onder
overlegging van kopie documenten. (Denk aan '' Keuring's Eisen '' alvorens de motorfiets aan te bieden bij de RDW. Bij afkeuring moet U bij een nieuwe aanvraag weer ' t volle bedrag betalen.) Na goedkeuring ontvangt U een nieuw kentekenbewijs waarbij het orginele bouwjaar voor zover mogelijk wordt vermeld. Anders wordt een bouwjaar omstreeks de juiste produktie-datum vermeld.
NOOT : '' Aspirant-kopers ''
opgelet, altijd eerst kontroleren
of
het komplete kenteken bewijs DEEL 1 - 2 - 3
aanwezig is bij de verkoper, alvorens de koop
gesloten te
hebben. Naar het Postkantoor voor het
wijzigen van de TE
NAAM STELLING op DEEL 2 , daar heeft U
KOPIE-DEEL 3
bij nodig anders kan de overschrijving niet
plaatsvinden.
Het komt voor dat U met het komplete
kenteken DEEL 1 -2 - 3 toch NIET kunt overschrijven om
onderstaande reden:
A......De vermelde eigenaar op kenteken is
geemigreerd !
(Uitgeschreven
uit de Burgelijke Stand,bestaat dus niet meer. ) Denk om Bewijs van
Aankoop daar U
moet aantonen de nieuwe eigenaar te zijn.
Ga naar Postkantoor, vul formulier van vermissing in voldoe het
bedrag, waarna keuring' s-oproep volgt,enz.
B......De vermelde eigenaar op kenteken is
overleden. Dan zal degene die de motorfiets
erft hem eerst ten naam moeten stellen,waarna de normale procedure van over-
schrijven bij verkoop kan volgen.
T I P : Ga als ''Aspirant-Koper ''
nimmer accoord met een
kenteken waarin is geknoeid, stempels aangebracht
door onbevoegden, of stukjes van Deel 1 - 3 missen .
Wanneer
U op het Postkantoor komt om kenteken over te laten
schrijven, kan dit worden geweigerd.
Reden : Men mag op '' Staats-Eigendommen NOOIT
iets wijzigen / c.q. schrijven !!
T I P : ''
KENTEKEN ONTBREEKT ''
1......Vaak worden Kenteken + Frame te koop
aangeboden! Tracht een frame met gelijk typenummer te verkrijgen!
Kenteken
normaal te naam laten stellen.
Eigen
motorfiets demonteren en overbouwen in andere frame.
2......Wordt uitsluitend het Kenteken
aangeboden, welk betrekking heeft op hetzelfde type motorfiets in uw
bezit, dan wordt de zaak erg lastig,
daar het ingeslagen
frame nummer niet overeenkomt met 't frame/chassisnummer welk op het Kenteken vermeld staat !
Alvorens zo'n Kenteken over te nemen, eerst de RDW raadplegen of er een oplossing mogelijk is.
3.......Indien men het chassis / frame
nummer gaat wijzigen of mogelijk al gewijzigd is (Niet in overeenstemming
met het Kenteken is.) wordt de wet overtreden en
pleegt men een strafbaar feit. Wordt bij kontrole gekonstateerd dat de nummers niet overeenkomen, dan is het leed niet te overzien, immers zo'n motorfiets zou van diefstal afkomstig kunnen zijn! Men zal de motorfiets in beslag nemen en nader onderzoek verrichten, met alle konsequenties die hieruit kunnen voortvloeien, wordt U geadviseerd zich hiervan te onthouden. |
Nieuwe kentekenplaten
Per 01 Februari 2003 is het verplicht met
nieuwe kentekenplaten te rijden, voorzien van 't Euro-embleem en
NL-Teken, dit om fraude met kentekenplaten terug te dringen.
Formaat Kentekenplaat is kleiner dan de
vorige plaat : 21 x 14.3 cm. De letters en cijfers zijn iets kleiner en
er zit nu een zwarte rand om heen, wat de duidelijkheid moet vergroten.
Om Fraude met kentekenplaten te voorkomen is
er een nieuw systeem voor de afgifte en inname Kentekenplaten ( GAIK ).
Het is nu alleen nog mogelijk een
Kentekenplaat aan te schaffen na overleggen van een geldig
legitimatiebewijs en het orginele Kenteken Deel 1 + II.
Nieuw is dat er nu ook een
duplicaatcode verplicht is, na vermissing of diefstal van de
kentekenplaat of een deel van het kentekenbewijs (of geheel).
De duplicaatcode is het cijfer dat doorgaans
boven het eerste streepje op de kentekenplaat staat.
Als je nu een kentekenbewijs of -plaat kwijt
bent, moet je een nieuwe aanvragen op het postkantoor en krijg je een
nieuwe duplicaatcode, die ook weer op de kentekenplaat moet komen te
staan.
Voor meer info www.motormarkt.nl
UITZONDERINGEN OP DE REGEL:
Voor historische voertuigen met
donkerblauwe kentekenplaten van
voor 01 Januari 1978 geldt deze verplichting niet !!
Model en uitvoering van de blauwe
kentekenplaten blijft ongewijzigd.
VOOR AFGIFTE NIEUWE BLAUWE KENTEKENPLATEN:
Vindt kontrole plaats of op DEEL 1 van het
kenteken een datum van toelating
van VOOR 01 Januari 1978 staat ver-
meld en of het kenteken bestaat uit een
combinatie van vier cijfers en twee
letters !
NIEUW RDW - LOKET miv. 01
Januari 2003 voor Zuid-Nederland:
RDW-Keuringsstation Den Bosch
Hedikhuikweg 19 , Den Bosch.
Geopend van : Ma. t/m Vrijdag 08.30 -12
en 13.00-16.00 u.
Voor versneld aanvragen van nw.kenteken,
wijziging kenteken deel II
ivm.aanpassen voertuig.
NIEUWE STRENGERE EISEN ZELFBOUW
MOTOREN.
Om fraude terug te dringen verscherpt
de RDW miv. 01Maart 2003 de keuring's procedure van
zelfbouwmotorfietsen.
Voor meer info www.rdw.nl
KONI - SCHOKBREKERS :
Fabrikant KONI is gestopt met de productie
van schokbrekers voor motorfietsen.Ter vervanging wordt door ''
Works Perfomance '' (Europese Distributeur voor dit Amerikaans
product) schokbrekers geleverd. Zie voor meer INFO
: www.UlisMotorradladen.de
of www.hobbyist.nl Deze
kunnen (ex)-Koni's leveren,
gemaakt door de Australische
importeur van Koni, onder de naam IKON,
ook voor JAWA leverbaar.
|
Officiële importeurs voor Nederland de laatste jaren
waren;
|
Voor vragen opmerkingen en/of aanvullingen, etc. mail to; jawaloog@jawa.nl |
TERUG NAAR INDEX |