DE KOPPELING |
Geachte Eigenaren, Houders &
Berijders van JAWA MOTOREN, OOk op het " J A W A - F O R U M " nogmaals uw aandacht voor het onderwerp versnellingsbak olie voor uw JAWA ! Men is bezig een hardnekkig misverstand overeind te houden dmv. het publiceren van stukjes hierover door sommige mensen die menen, of denken te menen dat men maar alle soorten OLIE in de versnellingsbak kan gebruiken. Dit is voor JAWA / CZ volkomen onjuist. Mogelijk is U dit euvel bekend of van horen zeggen, dat vooral bij langdurig stilstaan, maar ook anderszins, de KOPPELING NIET MEER VRIJ KOMT. Meestal is dit te verhelpen door de motor in 2 / 3e versnelling in te schakelen, heen en weer te duwen met ingetrokken koppelingshandel, waarna de koppeling vaak weer normaal funktioneert. Dit " NIET VRIJ KOMEN " komen wordt veroorzaakt door klevende koppelingsplaten, waarbij dit kleven weer wordt veroorzaakt door onjuiste versnellingsbak olie te gebruiken. Olie heeft bepaalde specificaties, de juiste olie voor uw bak is een olie waar API GL 4 op staat en dus NIET API GL 5 want deze bevat veel te veel zwavel, die juist voor de VERKLEVING zorgt. Positieve invloed van deze API GL 4 is bij zowel koude als warme motor, goed aanpakken van de koppeling, dus geen horten en stoten. Bij aanvang wegrijden, minder mechanische geluiden in de bak en minder geluid bij het overschakelen. (Uitgaande van het feit, dat de onderdelen van de koppeling + bak in orde zijn!) Dus geen CASTROL MTX (want die heeft de specificatie API GL 5) of andere merken met deze specificatie. Bron : Na Theorie + praktijk onderzoek van de Hr.J.Regtop. ( Via Olie leveranciers en revisie versnellingsbak ! ) (In bezit van een Jawa 350 cc. type 640 met zijspan) Hopende dat U met het bovenstaande uw voordeel kunt doen,de jawaloog |
Eerst nog een opmerking over de 2 door de fabriek gebruikte koppelingshuizen;
1e.........Aluminium deksel + huis, met achterin een rubber o - ring.
Deze versie veroorzaakt de problemen van horten & stoten bij
optrekken.
2e.........Stalen deksel + huis , de oude versie zoals bij bv. de
types 634 en 362. Deze hebben die problemen niet.
VERSIE 1
Na verloop van tijd treedt het probleem op, in eerste instantie te verhelpen door nieuwe O-ring te monteren. Maar na verloop van tijd is het euvel weer aanwezig.
In de praktijk bij démonteren van deze versie wordt in vele gevallen
slijtage gekonstateerd op de groeven in het huis. Oorzaak is het niet
juist vastzetten van de borgmoer + borgplaat. Hierdoor ontstaat
ruimte, welke bij optrekken het bekende euvel alleen nog maar
verergert. Mede daardoor kan de lagerbus die achter het huis op de
uitgaande as is aangebracht eveneens door slijtage zijn
aangetast.
Bij reparatie, dus zowel (indien men hetzelfde type koppeling weer
wenst te monteren) het kopp.huis - Bus -borgplaat - borgmoer
vernieuwen (de borgplaat valt in de groeven van het huis), goed
vastzetten en de borgplaat borgen op de moer ! Niet verzuimen de O -
ring eveneens te vernieuwen.
Nu komen we op het volgende punt waar waarschijnlijk mede het probleem
in zit:
GAMO
B.V.
GAMO B.V.
Parallelweg
31,
Timmermanswerf 61,
1948 NK
Beverwijk.
1969 NJ Heemskerk.
Tel.: 0251 - 226448
Tel.: 0251 - 242337
Voorts heeft de heer Regtop de volgende modificaties uitgevoerd aan zijn koppeling;
In iedere plaat 5 gaatjes geboord van
3,5 mm. verdeeld over de gehele omtrek van de plaat. (Dit wordt eveneens
toegepast bij auto's !) [ extra kopp.plaat kan geen kwaad daar de boor
weleens weg wil lopen omdat de metalen binnenkern holle ruimtes heeft.]
Gaatjes netjes afgebraamd c.q. verzonken. De gaatjes zorgen voor een
betere vuilafvoer en vookomen verkleving.
Na montage, zal de koppeling zéér soepel oppakken. Zelfs bij vorst
bleek dit het geval te zijn. Terwijl bij standaard uitvoering met lage
temperaturen de olie eerst opgewarmd dient te worden, alvorens goed te
kunnen schakelen.
Uiteraard kan men, indien mogelijk, het alluminium deksel +
aluminium - kopp.huis vervangen voor een stalen. Maar wie van origineel
houdt, kan het probleem met bovenstaand advies goed oplossen.
|
Het verdient aanbeveling van tijd tot tijd de handbediening
en de automatische koppelingsbediening als volgt af te stellen - zie
afbeelding A.
1. de stelbout van de handbediening op het stuur iets indraaien,
waardoor het handle speling krijgt: |
Afbeelding A Koppeling afstellen. |
1. Bowdenkabel van
handbediening
3. Borgbout van bowdenkabel 4. Stelbout van de automatische koppelingsbediening 5. Rol van de automatische koppelingsbediening 6. Nok van de automatische koppelingsbediening |
Afbeelding B Schema van de automatische koppelingsbediening. |
1. Start en
schakelpedaal
2.
Koppeling
3. drukstift met schotel 4. Drukstift 5. Drager 6. Kogel 7. Hefboom van handbediening 8. Stelbout van de automatische koppelingsbediening 9. Rol van de automatische koppelingsbediening 10. Nok van de automatische koppelingsbediening 11. Drukplaat |
"De Jawaloog"
* * * KOPPELINGS PERIKELEN * * * |
TERUG NAAR INDEX |