OGAR 350
Geintroduceerd in 1947/48 werd ook de eerste serie 350's, in het zelfde frame als de Jawa 250 Springer. In het begin werden de machines op de markt gebracht onder de naam Jawa-Ogar, geproduceerd bij Ogar, de derde grootste motorfiets producent in vooroorlogs Tsjecho-Slowakije. Bovendien was de fabriek in Praag Strasnice in 1948 overgenomen door Jawa. Jawa had Ogar ook geregistreerd als zijn handelsmerk. De Jawa-Ogar 350, later simpelweg Jawa, was een 2 takt, 2 cilinder, ontworpen op de zelfde manier als de 250 Springer, met vlakke zuigers en omkeerspoeling. Hun inhoud was 344 cc (58 x 65), vermogen 12 pk (8,8 kW) max. snelheid 110 km/u, benzineverbruik van 3,5 liter/100 km.
In Nederland stonden de eerste Ogars al op kenteken in het jaar 1948. Dus niet een produktie vanaf 1949 zoals sommige bronnen beweren. 

OGAR MOTOREN (Firma Machek & spol).........Produktie van 1934 t/m 1947/48
De derde in grootte van de Voor oorlogse Tsjechoslowaakse motorproducenten.Tegenwoordig is daar JAWA's Onderzoeks + Ontwikkelings Centrum gevestigd. Van 1945 t/m 1948 bouwde Ogar ook nog een 250 cc machine. 

1e SERIE.......OGAR 198 cc
2e SERIE.......OGAR 246 cc Twee-takt
3e SERIE.......OGAR 246 cc Twee-Takt watergekoeld.
4e SERIE.......OGAR 498 cc OHV 1-Cylinder Speedway machine.

Na 1945 werd OGAR (in 1948) verkocht aan JAWA. De OGAR-FABRIEK werd
ondergebracht bij de JAWA Fabriek in PRAAG-STRASNICE.

1e SERIE.......OGAR 350 cc, Tweetakt in 't frame v.d.Pérák 1948.
                      Werd verkocht onder de naam JAWA-OGAR, grijze kleur.
2e SERIE.......OGAR 350 cc Twee-Takt werd verkocht onder de naam JAWA.
                       Het motorblok was gebaseerd op het blok van de 250 cc. Vlakke Zuigers, omkeerspoeling, cylinderinhoud 
                       344 cc.
                       Boring/Slag 58x65 met 8.8 kW. Topsnelheid 110 km.p.u. Gem.Brandstof verbruik 1 : 28/  Tot 1950 werd 
                       TYPE 12 gelijk met Type 10 JAWA 250 cc Pérák ("verende")geproduceerd.
3e SERIE.......JAWA 350 cc Twee-Takt TYPE 18, modifikatie van aantal kleine onderdelen, betere/meer koelende     
                      grotere ribben, drijfstangen + zuigers aangepast. Deze is geproduceerd tot ca. 1956/57 waarna het model 
                      werd opgevolgd door het type 354.

OGAR 350 cc           1947-1948   
motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging
frame
vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland
bijzonderheden
tweecilinder, luchtgekoelde tweetaktmotor
343,5 cc
6,5:1
58x65 mm
12 pk bij 4250 tpm

110 km/uur
6 V    45 W Bosch dynamo   akku, 6 Volt  14 Ah
akku/bobine 
kickstarter, niet gekombineerd met versnellingspedaal. 
meervoudige natte plaat.
4
primair, ketting    sekundair, ketting
enkel wiegframe
hydraulische teleskoopvork
plunjervering, 2 stuks
trommel 150 mm vanaf 1951 160 mm  breedte 25 mm
trommel 150 mm vanaf 1951 160 mm  breedte 25 mm
3.00 x 19 inch, en achter 3.25 x 19 inch   velg, 2¼ x 19 inch
2000 x  950 x 700 mm
132 kg
13 liter

mengsmering 1:25 
vanaf motor-nummer 18.  10001 t / m 12.800 van produktiejaar 1951 - 1952
Carburateur : Jikov 2924 H met hoofdsproeier nr. 105
Meer over de viertakt OGAR AFSTELLEN ONTSTEKING
TERUG NAAR INDEX