OGAR 350 |
Geintroduceerd
in 1947/48 werd ook de eerste serie 350's, in het zelfde frame als de Jawa
250 Springer. In het begin werden de machines op de markt gebracht onder
de naam Jawa-Ogar, geproduceerd bij Ogar, de derde grootste motorfiets
producent in vooroorlogs Tsjecho-Slowakije. Bovendien was de fabriek in
Praag Strasnice in 1948 overgenomen door Jawa. Jawa had Ogar ook
geregistreerd als zijn handelsmerk. De Jawa-Ogar 350, later simpelweg
Jawa, was een 2 takt, 2 cilinder, ontworpen op de zelfde manier als de 250
Springer, met vlakke zuigers en omkeerspoeling. Hun inhoud was 344 cc (58 x
65), vermogen 12 pk (8,8 kW) max. snelheid 110 km/u, benzineverbruik van
3,5 liter/100 km. In Nederland stonden de eerste Ogars al op kenteken in het jaar 1948. Dus niet een produktie vanaf 1949 zoals sommige bronnen beweren. OGAR MOTOREN (Firma Machek & spol).........Produktie van 1934 t/m 1947/48 De derde in grootte van de Voor oorlogse Tsjechoslowaakse motorproducenten.Tegenwoordig is daar JAWA's Onderzoeks + Ontwikkelings Centrum gevestigd. Van 1945 t/m 1948 bouwde Ogar ook nog een 250 cc machine. 1e SERIE.......OGAR 198 cc 2e SERIE.......OGAR 246 cc Twee-takt 3e SERIE.......OGAR 246 cc Twee-Takt watergekoeld. 4e SERIE.......OGAR 498 cc OHV 1-Cylinder Speedway machine. Na 1945 werd OGAR (in 1948) verkocht aan JAWA. De OGAR-FABRIEK werd ondergebracht bij de JAWA Fabriek in PRAAG-STRASNICE. 1e SERIE.......OGAR 350 cc, Tweetakt in 't frame v.d.Pérák 1948. Werd verkocht onder de naam JAWA-OGAR, grijze kleur. 2e SERIE.......OGAR 350 cc Twee-Takt werd verkocht onder de naam JAWA. Het motorblok was gebaseerd op het blok van de 250 cc. Vlakke Zuigers, omkeerspoeling, cylinderinhoud 344 cc. Boring/Slag 58x65 met 8.8 kW. Topsnelheid 110 km.p.u. Gem.Brandstof verbruik 1 : 28/ Tot 1950 werd TYPE 12 gelijk met Type 10 JAWA 250 cc Pérák ("verende")geproduceerd. 3e SERIE.......JAWA 350 cc Twee-Takt TYPE 18, modifikatie van aantal kleine onderdelen, betere/meer koelende grotere ribben, drijfstangen + zuigers aangepast. Deze is geproduceerd tot ca. 1956/57 waarna het model werd opgevolgd door het type 354. |
OGAR 350 cc 1947-1948 |
motortype cilinderinhoud compressieverhouding boring x slag maximum vermogen maximum koppel topsnelheid electrische installatie ontsteking startsysteem koppeling versnellingen overbrenging frame vering voor vering achter remmen voor remmen achter bandenmaat L x B x H gewicht leeg tankinhoud prijs in Nederland bijzonderheden |
tweecilinder, luchtgekoelde tweetaktmotor 343,5 cc 6,5:1 58x65 mm 12 pk bij 4250 tpm 110 km/uur 6 V 45 W Bosch dynamo akku, 6 Volt 14 Ah akku/bobine kickstarter, niet gekombineerd met versnellingspedaal. meervoudige natte plaat. 4 primair, ketting sekundair, ketting enkel wiegframe hydraulische teleskoopvork plunjervering, 2 stuks trommel 150 mm vanaf 1951 160 mm breedte 25 mm trommel 150 mm vanaf 1951 160 mm breedte 25 mm 3.00 x 19 inch, en achter 3.25 x 19 inch velg, 2¼ x 19 inch 2000 x 950 x 700 mm 132 kg 13 liter mengsmering 1:25
vanaf motor-nummer 18. 10001 t / m
12.800 van produktiejaar 1951 - 1952
Carburateur : Jikov 2924 H met hoofdsproeier
nr. 105
|
Meer over de viertakt OGAR | AFSTELLEN ONTSTEKING |