PAL Oliepomp voor JAWA en CZ |
Informatie mbt. JAWA / CZ
'' Oliepomp ''
BRON : www.motomagazin.cz/
Zowel ter linker zijde als ter rechter zijde
is de bedoelde info te verkrijgen op
de homepage, terwijl bij scrollen het bedoeld artikel wordt
aangegeven.
'' OILMASTER '' -
types:
OLIEPOMP : PAL
=================
==============
JAWA 350 cc type 362-00 / 02
591-15-200
JAWA 250 cc type 623 + 623 / 01
591-15-100
JAWA 350 cc type 633 + 633 / 03
591-15-200
JAWA 350 cc type 634-06 (enz.)
591-15-200
Aanvulling op welke types de PAL oliepomp
werd gemonteerd:
------------------------------------------------------------------------
250 cc + 350 cc vanaf
1970
350 cc type 362 /
00 / 00 Californian IV
350 cc 362
/ 00 / 02
350 cc
362 / 00 / 04
350 cc 362
/ 00 / 05
350 cc
634 / 06 t/m 634 / 08
Smering / mengverhouding van 1 : 20 t
/m 1 : 120 De Pal oliepomp is af te stellen d.m.v. afstelplaatjes voor
en achter de tandwiel aandrijving.
Olietank inhoud 2.25 ltr.,waarvan 0.75 ltr.
reserve. (Bij voorkeur aangegeven
types 2-tact olie gebruiken, zoals in
het boekje vermeldt worden. Goedkoop = Duurkoop ! )
2-TACT OLIE is niet alleen voor het smeren
maar ook voor het koelen, dus zeer
belangrijk voor het welzijn + levensduur van
de motor.
Bijbehorende carburateurs:
--------------------------------------
JIKOV 2924 SBDM "2777" tbv. type
250 cc
Hfd.sproeier : 100
Stationairsproeier : 45
JIKOV 2926 SBDM "2776" tbv. type 350
cc
Hfd.sproeier : 112
Stationairsproeier : 50
De getallen tussen haakjes bv.
"2758" zijn de zogeheten vaknummers om te bestellen. De
Jikov Carburateur werd voor heel veel type-uitvoeringen gebruikt, maar
ieder met een eigen afstelling, dus uiterlijk gelijk. Aan de hand van
die nrs. wisten de insiders met wat voor uitvoering ze te maken
hadden. Dit geldt voor zowel Jawa als voor CZ carburateurs.
Even naar de 362 en 634 die hadden de
Jikov 2926 SBDM, de Posilube heeft de Jikov 2924 / 2926 SBD b. Die M
staat voor Oilmaster uitvoering, uitgerust met een koudstart - uit
rusting. De CZ daarentegen heeft een chokeknop naast het stuur. Bij
uittrekken gaan de kleppen van het luchtfilterhuis dich, net onder
voorzijde van de buddyseat. De Jawa's hadden geen choke.
POSILUBE - types van CZ:
CZ 125 cc Type 476. 01
591-15-300
CZ 175 cc Type 477.
01
591-15-400
CZ 125 cc Type 476.05 CZ 175 cc Type 477.05 Beide CZ uitvoeringen van type's .00 en .07 hadden geen "Posilube" smering.
De Posilube heeft echter geen andere
carburateur nodig dan de standaard uitvoeringen zonder oliepomp, maar
een ander bovendeksel met een pijpje en een andere middenzitting met
een gat waar het pijpje doorheen kan. Een iets zwaardere veer werd ook
gemonteerd, wgs.tegendruk door de bediening van de oliepomp.
Voor 125 cc, Jikov 2924
SBDb "2758"
Voor 175 cc, Jikov
2926 SBDb "2759"
De opgegeven carburateur types kunnen in
Nederland afwijken op het laatste nummer wgs. de voorschriften
inzake aanzuiggeruis (toegstane
decibellen geluid!)
Bij montage van de carburateur ALTIJD nieuwe pakkingen gebruiken, kontrole op zwarte O-ring en aanzuigrubber vanaf luchtfilter, bij enige
twijfel vernieuwen. Carburateur afstellen
vlgs.voorschrift.
Hoe werkt nu de PAL- OLIEPOMP? Via afbeelding 2 leggen we uit hoe de
opbrengst wordt bepaald door het gashendel.
Afstellen van de PAL- OLIEPOMP is in
kombinatie met de carburateur
eenvoudig, dmv. de 2 bowdenkabels, de eerste is
gemonteerd van gashandvat tot op het pompwieltje en de tweede
is gemonteerd van 't zelfde wieltje naar de carburateur.
Op de 1e kabel zit een afstelmechanisme,
waarmee de beide merktekens, 1 op het
pomphuis en 1 op het wieltje, gelijk moeten
worden afgesteld.
Deze afstelling goed kontroleren dmv. een aantal malen het gashandvat te open en los te laten, waarbij de merktekens exact gelijk in ruststand terug moeten komen. Zit het merkteken van het wieltje te hoog dan betekent dit in de praktijk te hoge olie toevoer, waarbij veel te vet gesmeerd wordt, anderzijds wanneer het merkteken op wieltje te laag onder het merkteken van het pomphuis dan wordt stationair NIET en bij verder openen veel te
weinig 2-tact olie bijgevoegd. Dus smering
te schraal, waarbij het motorblok beschadigt kan worden. In eerste
instantie '' klemmers '' waarbij
beschadigingen optreden aan de zuiger, zuigerveren
en cylinderwand. Nadien kunnen zelfs de lagers defect raken.
VOORDEEL van de Oliepomp is dat bij juiste
afstelling het motorblok wordt
gesmeerd naar het aantal toeren p/m.,dus in
principe geen overtollige olie krijgt toegevoegd.
Men dient dus wel regelmatig de afstelling
te kontroleren van de merktekens,
evenzo kontrole uit te oefenen op de hoeveelheid
2-tact olie die door de pomp wordt opgevoerd. Bij veel kilometers
zal men dus ook de pomp af en toe dienen te reviseren.
ZONDER oliepomp wordt bijvoorbeeld
ALTIJD 1 : 40 gesmeerd, welk toerental de motor dan ook draait.
Het moge duidelijk zijn dat bij lage toerentallen veel te veel
olie in het mengsel terecht komt, hetgeen weer resulteert in op div. plaatsen, bv. uitlaten, de overtollige olie een uitweg zoekt.
Documentatie mbt.Onderhoud c.q. revisie van
de oliepomp eventueel opvraagbaar bij
jawaloog@jawa.nl
Voor de types vanaf Jawa 350 cc
T.638-639-640-641-644 welke allemaal
hetzelfde motorblok hebben, was het mogelijk een
Pal-Oliepomp te laten monteren of een Japanse Mikuni Oliepomp.
Afstelling + Onderhoud worden in aparte bijlage beschreven.
In nummer 2 van 1999 van het Jawa/CZ klub klubblad wordt in het kort de afstelling van de pomp beschreven door J.W. Postma. |
||
![]() |
||
In bovenstaande tekening wordt de plaats van de onderdelen duidelijk gemaakt; 1. is de oliepomp, rechtstreeks gemonteerd op de krukas. 2. is het olietankje. 3. is de kleine kabel voor de bediening van de gasschuif. 4. is de bowdenkabel die van "gashendel" naar de oliepomp voert. 5. is het kontroleluikje voor de oliestand. 6. is de benzinekraan. | ||
INDEX |