PAV aanhangertjes |
Helaas bezit ik amper dokumentatie over deze
kleine, oubollige aanhangertjes van Tsjechische makelij. Velen hebben ze
wel eens gezien, ik bezit er zelf een, voortgetrokken door mijn Jawa 175
cc (orgineel 355, 125 cc). Barum, High speed bandjes schijnen niet meer
verkrijgbaar te zijn. Maar er zijn wel Michelin bandjes verkrijgbaar in de
juiste maat en geschikt voor hogere snelheden dan de gemiddelde kruiwagen.
Ben Smit heeft dit uitgezocht. Bandjes geschikt tot een draagvermogen van
145 kg, bij 100 km/uur en 188 kg bij 50 km/uur. De bandenspanning moet dan
2,5 bar zijn. Helaas zijn deze bandjes wel prijzig, maar een oud gezegde
luidt, "beter te duur dan niet te krijgen". Bandjes waren in
1999 leverbaar via 075-6164737. WIE HEEFT MEER INFO OVER DEZE LEUKE EN GRAAG GEWILDE AANHANGERTJES??? |
|
topsnelheid electrische installatie frame vering remmen bandenmaat L x B x H
Inhoud bak L x B x H |
hangt af van het buitenbandje en de voorttrekkende motorfiets,
maar max. 70 km/uur in die tijd in Tsjechië. 6 Volt. buizenframe, met opgelaste, dwarse U profielen voor montage van de plaatstalen, geperste bak. rubberblokjes, hoewel sommige uitvoeringen schokbrekertjes hadden (??) geen, alleen de voorttrekkende motorfiets. 12 x 4 inch, oftewel 4.00 x 4 (Michelin schijnt ze nog te maken) lengte van spatbord tot koppeling trekhaak is ca. 115 cm, breedte is ca 60, van reflektor tot reflektor en hoogte is ca. 63 cm, afhankelijk van de trekhaak en de motor die de Pav voorttrekt. ± 60 x 49 x 37 cm n.v.t. kofferdeksel afsluitbaar d.m.v. een slotje. Meestal gespoten in "Jawa rood". Kofferrekje was leverbaar. Er zijn ook exemplaren gemaakt van polyester. |
De Pav 41 in volle glorie |
Hiernaast de deels verchroomde Pav aanhanger van Wim Büttner ut Wehl. |
Indien u met uw jawa met aanhanger de weg op gaat is het raadzaam om dit te melden bij uw verzekeringsmaatschappij. Dit om achteraf ellende te voorkomen doordat de verzekering moeilijk gaat doen mocht er iets gebeuren waardoor er schade moet worden uitgekeerd. |
TERUG NAAR INDEX |