VELOREX TECHNIEK
In het hoofdstuk handelen met de Springers, moet nog worden vermeld, welke grote basis deze modellen waren voor de konstruktie van 3-wiel Rickshaws, beide transport en passagiersvoertuigen, erg populair in de Aziatische landen. De konstruktie werd uitgevoerd zowel in de landen waar ze werden gebruikt als in Tsjecho-Slowakije, waar Velodruzstoo Solnice vlakbij Rijchnov nad Kneznou, later Velorex, was gespecialiseerd in hun produktie. Een andere 3-wiel variant, genaamd Velorex Oskar 250, verscheen in 1951. Het was een kleine 3-wieler, bestaand uit een buizenframe, bekleed met kanvas. De Velorex was 2 deurs, met 2 vrij gemonteerde 19 inch voorwielen, onafhankelijke ophanging door veren met friktie en teleskopische dempers. De besturing was van het tandrad type. In de Velorex, met opvouwbaar dak, was ruimte voor 2 personen. Achter had het een centrale vork met 1 wiel, aangedreven door een 250 cc Jawa motorblok. Later werden er ook 350 cc motor­blokken gebruikt voor de aandrijving van de voertuigen. De eerste Velorex modellen hadden een max. snelheid van 80 km/u. Ook waren er modellen voor invalide personen, met handbediening en een gereduceerde snelheid tot 30 km/u. De produktie van de Velorex ging door tot in de 60er jaren, toen dit model werd vervangen door een 4-wieler model, ook aangedreven door Jawa motoren. De produktie werd definitief gestaakt  aan het eind van de 70er jaren.  De 3 wielers zijn geproduceerd tot eind november 1971. Totaal zijn er 15000 stuks gemaakt.

Op de site van Velorex.de, vindt u een klein overzicht van waar in Tsjechië U onderdelen kunt vinden en/of terecht kunt voor gedeeltelijke of komplete restauraties. Volg de link    Velorex.de

Ook info is te vinden op de site; http://users.pandora.be/piet.de.koning/velorex/fotookes.htm van Piet de Koning. 

                                                         
De  Velorex zoals we die allemaal kennen en meestal zien rondrijden, maar er zijn meer uitvoeringen gemaakt. Verder op deze pagina vindt U een aantal voorbeelden van "eigen bouw".
  
VELOREX 16/250                                      
motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
karrosserie
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
bougie elektrode afstand
startsysteem

koppeling
versnellingen
overbrenging
frame
vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland
bijzonderheden
Jawa één/tweecilinder, zuigergestuurde, geforceerd gekoelde tweetaktmotor
248,5 cc                                    

65 x 75  mm                                


zelfdragend buizenframe
(85 km/uur ???)
12 Volt    dynamo 150 Watt     akku 12 volt  35 Ah  Plus akku aan de massa.
akku bobine, 1 bobine (12 Volt PAL-Magneton, bougies PAL 14-7 RZ ???).
0,5 - 0,6 mm
Mechanisch of (Dynastarter PAL-Magneton 12 V-150 W, relais PAL-Magneton 12 V-150 W  Akku, 12 Volt 35 A ???).
meervoudige natte plaat
4 voor- (en 4 achteruit, d.m.v. omkeerbak ?).
primair, ketting    sekundair, ketting
buizenframe
schokbrekers en swingarmen
schokbrekers
trommel, 160 mm x 35 mm mechanisch
trommel, 160 mm x 35 mm mechanisch
voor, 3.25 x 16   achter 3.50 x 16 inch
3100 x 1400 x 1240 mm
310 kg    toelaatbaar gewicht, 190 kg
18 liter
niet verkocht in Nederland (onder voorbehoud!!!)
Motor; Jawa  invalidenvoertuig hand en voetrem werken onafhankelijk van elkaar, op alle 3 wielen,
OSKAR 54
motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
karrosserie
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging

vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland
bijzonderheden
Jawa 250 cc, ééncilinder, zuigergestuurde tweetakt, luchtgekoeld
248,5 cc

65 x 75 mm
9 kW bij 4250 tpm    12 pk bij 4250 tpm

zelfdragend buizenframe, bekleed met geïmpregneerd zeildoek, 2 zitplaatsen
85 km/uur
6 volt, 45 Watt
akku bobine

meervoudige natte plaat
4
primair, ketting, Favorit 3/8x3/8, 60 Glieder, sekundair, Super Favorit 1/2x5/16, 126 Glieder.
schokbrekers
schokbrekers
trommel, mechanisch bediend, tevens handrem
trommel, mechanisch bediend
achter; eerst 3.00x19   later 3.25x19   voor; eerst 2.75x19, later 3.00x19 inch
3100 x 1400 x 1250 mm
leeg, 205 kg   lastgewicht, 190 kg    toelaatbaar totaalgewicht 395 kg
14 liter
n.v.t.
verbruik,  3,6 liter/100 km  geforceerde koeling d.m.v. ventilator, krukasaangedreven,    ontworpen als invalidenvoertuig

VELOREX 16/175

motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
karrosserie
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
bougie elektrode afstand
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging

vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland
bijzonderheden
CZ 175-505, éécilinder, driekanaals, zuigergestuurde tweetakt, luchtgekoeld
171,8 cc

58 x 65 mm
8,5 kW bij 4500 tpm     11 pk bij 4500 tpm

zelfdragend buizenframe, overtrokken met kunstleren bekleding, 2 zitplaatsen
kruissnelheid 70 km/uur.
12 Volt,  Dynastarter, 100 Watt  Pluspool aan massa.
akku bobine
0,5 - 0,7 mm
elektrisch, Dynastart
meervoudige natte plaat
4
primair, ketting Favorit 3/8x3/8, 54 Glieder sekundair, ketting Super Favorit 5/8x3/8, 88 Glieder.
schokbrekers 
schokbrekers
trommel, mechanisch,  tevens handrem
trommel, mechanisch
voor 3.25 x 16     achter 3.50 x 16 inch
3100 X 1400 X 1240 MM
leeg 290 kg    laadgewicht 200 kg      totaalgewicht toelaatbaar 490 kg
18 liter
n.v.t.
benzineverbruik, 5 lt/100 km,  karburateur, JIKOV 2924 SD 11, koeling d.m.v ventilator, aangedreven door de krukas, bedoeld als invalidenvoertuig

VELOREX 16/350                             tot 1972

motortype

cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
karrosserie
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking

bougie elektrode afstand
startsysteem

koppeling



versnellingen
overbrenging
vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland
bijzonderheden
Jawa 350-572/03, tweecilinder, zuigergestuurde, luchtgekoelde tweetakt, 3 kanaals
344 cc
1:8
58 x 65 mm
17 pk  (12,5 kW) bij 4750 tpm

zelfdragend buizenframe, overtrokken met kunstleer, dak is linnen, 2 personen
85 km/uur  kruissnelheid 65 km/uur
12 Volt    Pluspool aan massa.
akku bobine, 2 bobine's 12 Volt PAL-Magneton, bougies PAL 14-7 RZ, PAL N9Y, Champion L82UCC, NGK B 8 HS, bosch W 240 T1
0,6 - 0,7 mm
Dynastarter PAL-Magneton 12 V-150 W , relais PAL-Magneton 12 V-150 W   en mechanisch. Akku, 12 Volt 35 Ah.
meervoudige natte plaat, 5 stuks, bediening hydraulisch middels pedaal, oliesoort, Mobil
 GX 80 SAE 80, BP Gear Oil SAE 80, Shell Spirax 90, Castrol ST 90, Kroon GL 90.
4 voor- en 4 achteruit, d.m.v. omkeerbak
primair, ketting Duplex 2x9,525x5,72    sekundair, ketting 5/8 x 3/8 inch
swingarmen en schokbrekers
schokbrekers
trommel, 160 mm x 35 mm mechanisch, met voetpedaal op alle 3 wielen.
trommel, 160 mm x 35 mm mechanisch, handrem op 2 voorwielen
voor 3.25 x 16    achter 3.50 x 16 inch  
3100 x 1400 x 1240 mm
leeg 310 kg,   lastgewicht 190 kg,     totaalgewicht 500 kg
14 liter
n.v.t.
koeling via 2 ventilatoren, aangedreven door krukas. karburateur, JIKOV 2926 SD 14b, hand en voetrem werken onafhankelijk van elkaar, op alle 3 wielen, invalidenvoertuig.
OSKAR 16       
motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
karrosserie
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
startsysteem

koppeling
versnellingen
overbrenging
vering voor
vering achter
remmen voor

remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland
bijzonderheden
Jawa 250 cc, ééncilinder, zuigergestuurde tweetakt, luchtgekoeld
248,5 cc

65 x 75 mm
9 kW bij 4250 tpm    12 pk bij 4250 tpm

zelfdragend buizenframe, bekleed met geïmpregneerd zeildoek, 2 zitplaatsen
85 km/uur
12 V-150 W
akku bobine, 2 bobine's 12 V PAL-Magneton, bougies PAL 14-7 RZ
Dynastarter PAL-Magneton 12 V-150 W, relais PAL-Magneton 12 V (150 W) en met de hand via een handle.
meervoudige natte plaat
4 vooruit en 4 achteruit d.m.v omkeerschakelaar
primair, ketting     sekundair, ketting
swingarmen, met spiraalveer en schokbreker
Jawa achterbrug, swingarmtype, met 2 schokbrekers 
trommels, mechanisch bediend  160 x 35 mm, voor en achter, handrem alleen op voorwielen.
trommel, mechanisch bediend, hand- en voetrem, onafhankelijk van elkaar.
voor 3.25 x 16 inch    achter 3.50 x 16 inch
3250 x 1380 x 1250 mm
leeg 205 kg,  lastgewicht 190 kg,  toelaatbaar totaalgewicht, 395 kg.
19 liter
niet bekend
karburateur JIKOV 2926 SD 14b

VELOREX
  WIE HELPT MIJ AAN DE GEGEVENS?

VELOREX
  WIE HELPT MIJ AAN DE GEGEVENS?

VELOREX 435 0  4 WIELER            vanaf 1972-197?
 
motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
karrosserie
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking

bougie elektrode afstand
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging
vering voor
vering achter
remmen 
remmen 
bandenmaat
L x B x H
gewicht 
tankinhoud
prijs in Nederland
bijzonderheden
Jawa 572/03 tweecilinder, tweetakt, luchtgekoeld
344 cc
1:8
58x65 mm
17 pk (12.5 Kw) bij 4750 tpm

buizenframe, overtrokken met kunststof, 2 zitplaatsen
85 km/uur     kruissnelheid 65 km/uur
12 Volt     Akku 12 Volt, 35 Ah
Akku/bobine  bougie's; Pal Super 14-8-R, Pal N 9 Y, 
Champion L 82 YCC, NGK B 8 HS, Bosch W 240 T1

Dynastarter 12 V 150 W  PAL Magneton  02-9490.44
5 voudige natte plaat, hydraulisch bediend via voetpedaal
4 voor en 4 achteruit d.m.v omkeerschakelaar
primair, ketting  Simplex 2x9,525x5,72  sekundair, ketting, 2x12,7x7,25  
swingarm met schokbrekers
swingarm met 2 schokbrekers
hydraulisch op alle 4 wielen, handrem op achterwielen, mechanisch
trommels 160 x 35 mm
3.25 x 12 inch
2895 x 1150 x 1360 mm
leeg, 385 kg    laadvermogen, 200 kg   max. belastbaar, 585 kg

n.v.t.
verbruik 6,6 liter per 100 km   0,5 liter olie per 100 km, Jikov 2926 SD-14b
karburateur. Versnellingbakolie; Mobil GX 80 SAE 80, BP Gear oil 80 EP, Shell Spirax 90, Castrol ST 90, Kroon GL 90.
 
De Velorex van Marcel Hacken in aanbouw.
Gevorderde fase van de Velorex in aanbouw.  
                 
                  Elektrisch schema van de Velorex 16/350.
  AFSTELLEN ONTSTEKING SMEERSCHEMA
  VELOREX LINKS TERUG NAAR INDEX