VELOREX TECHNIEK |
In het
hoofdstuk handelen met de Springers, moet nog worden vermeld, welke
grote basis deze modellen waren voor de konstruktie van 3-wiel
Rickshaws, beide transport en passagiersvoertuigen, erg populair in
de Aziatische landen. De konstruktie werd uitgevoerd zowel in de
landen waar ze werden gebruikt als in Tsjecho-Slowakije, waar
Velodruzstoo
Solnice vlakbij Rijchnov nad Kneznou, later Velorex, was
gespecialiseerd in hun produktie. Een andere 3-wiel variant, genaamd
Velorex Oskar 250, verscheen in 1951. Het was een kleine 3-wieler,
bestaand uit een buizenframe, bekleed met kanvas. De Velorex was 2
deurs, met 2 vrij gemonteerde 19 inch voorwielen, onafhankelijke
ophanging door veren met friktie en teleskopische dempers. De
besturing was van het tandrad type. In de Velorex, met opvouwbaar dak,
was ruimte voor 2 personen. Achter had het een centrale vork met 1
wiel, aangedreven door een 250 cc Jawa motorblok. Later werden er ook
350 cc motorblokken gebruikt voor de aandrijving van de voertuigen.
De eerste Velorex modellen hadden een max. snelheid van 80 km/u. Ook
waren er modellen voor invalide personen, met handbediening en een
gereduceerde snelheid tot 30 km/u. De produktie van de Velorex ging
door tot in de 60er jaren, toen dit model werd vervangen door een
4-wieler model, ook aangedreven door Jawa motoren. De produktie werd
definitief gestaakt aan
het eind van de 70er jaren. Op de site van Velorex.de, vindt u een klein overzicht van waar in Tsjechië U onderdelen kunt vinden en/of terecht kunt voor gedeeltelijke of komplete restauraties. Volg de link Velorex.de Ook info is te vinden op de site; http://users.pandora.be/piet.de.koning/velorex/fotookes.htm van Piet de Koning. |
De Velorex zoals we die allemaal kennen en meestal zien rondrijden, maar er zijn meer uitvoeringen gemaakt. Verder op deze pagina vindt U een aantal voorbeelden van "eigen bouw". VELOREX 16/250 |
|
motortype cilinderinhoud compressieverhouding boring x slag maximum vermogen maximum koppel karrosserie topsnelheid electrische installatie ontsteking bougie elektrode afstand startsysteem koppeling versnellingen overbrenging frame vering voor vering achter remmen voor remmen achter bandenmaat L x B x H gewicht leeg tankinhoud prijs in Nederland bijzonderheden |
Jawa één/tweecilinder, zuigergestuurde,
geforceerd gekoelde tweetaktmotor 248,5 cc 65 x 75 mm zelfdragend buizenframe (85 km/uur ???) 12 Volt dynamo 150 Watt akku 12 volt 35 Ah Plus akku aan de massa. akku bobine, 1 bobine (12 Volt PAL-Magneton, bougies PAL 14-7 RZ ???). 0,5 - 0,6 mm Mechanisch of (Dynastarter PAL-Magneton 12 V-150 W, relais PAL-Magneton 12 V-150 W Akku, 12 Volt 35 A ???). meervoudige natte plaat 4 voor- (en 4 achteruit, d.m.v. omkeerbak ?). primair, ketting sekundair, ketting buizenframe schokbrekers en swingarmen schokbrekers trommel, 160 mm x 35 mm mechanisch trommel, 160 mm x 35 mm mechanisch voor, 3.25 x 16 achter 3.50 x 16 inch 3100 x 1400 x 1240 mm 310 kg toelaatbaar gewicht, 190 kg 18 liter niet verkocht in Nederland (onder voorbehoud!!!) Motor; Jawa invalidenvoertuig hand en voetrem werken onafhankelijk van elkaar, op alle 3 wielen, |
OSKAR 54 | |
motortype cilinderinhoud compressieverhouding boring x slag maximum vermogen maximum koppel karrosserie topsnelheid electrische installatie ontsteking startsysteem koppeling versnellingen overbrenging vering voor vering achter remmen voor remmen achter bandenmaat L x B x H gewicht leeg tankinhoud prijs in Nederland bijzonderheden |
Jawa 250 cc, ééncilinder, zuigergestuurde
tweetakt, luchtgekoeld 248,5 cc 65 x 75 mm 9 kW bij 4250 tpm 12 pk bij 4250 tpm zelfdragend buizenframe, bekleed met geïmpregneerd zeildoek, 2 zitplaatsen 85 km/uur 6 volt, 45 Watt akku bobine meervoudige natte plaat 4 primair, ketting, Favorit 3/8x3/8, 60 Glieder, sekundair, Super Favorit 1/2x5/16, 126 Glieder. schokbrekers schokbrekers trommel, mechanisch bediend, tevens handrem trommel, mechanisch bediend achter; eerst 3.00x19 later 3.25x19 voor; eerst 2.75x19, later 3.00x19 inch 3100 x 1400 x 1250 mm leeg, 205 kg lastgewicht, 190 kg toelaatbaar totaalgewicht 395 kg 14 liter n.v.t. verbruik, 3,6 liter/100 km geforceerde koeling d.m.v. ventilator, krukasaangedreven, ontworpen als invalidenvoertuig |
VELOREX 16/175 |
|
motortype cilinderinhoud compressieverhouding boring x slag maximum vermogen maximum koppel karrosserie topsnelheid electrische installatie ontsteking bougie elektrode afstand startsysteem koppeling versnellingen overbrenging vering voor vering achter remmen voor remmen achter bandenmaat L x B x H gewicht leeg tankinhoud prijs in Nederland bijzonderheden |
CZ 175-505, éécilinder, driekanaals,
zuigergestuurde tweetakt, luchtgekoeld 171,8 cc 58 x 65 mm 8,5 kW bij 4500 tpm 11 pk bij 4500 tpm zelfdragend buizenframe, overtrokken met kunstleren bekleding, 2 zitplaatsen kruissnelheid 70 km/uur. 12 Volt, Dynastarter, 100 Watt Pluspool aan massa. akku bobine 0,5 - 0,7 mm elektrisch, Dynastart meervoudige natte plaat 4 primair, ketting Favorit 3/8x3/8, 54 Glieder sekundair, ketting Super Favorit 5/8x3/8, 88 Glieder. schokbrekers schokbrekers trommel, mechanisch, tevens handrem trommel, mechanisch voor 3.25 x 16 achter 3.50 x 16 inch 3100 X 1400 X 1240 MM leeg 290 kg laadgewicht 200 kg totaalgewicht toelaatbaar 490 kg 18 liter n.v.t. benzineverbruik, 5 lt/100 km, karburateur, JIKOV 2924 SD 11, koeling d.m.v ventilator, aangedreven door de krukas, bedoeld als invalidenvoertuig |
VELOREX 16/350 tot 1972 |
|
motortype cilinderinhoud compressieverhouding boring x slag maximum vermogen maximum koppel karrosserie topsnelheid electrische installatie ontsteking bougie elektrode afstand startsysteem koppeling versnellingen overbrenging vering voor vering achter remmen voor remmen achter bandenmaat L x B x H gewicht leeg tankinhoud prijs in Nederland bijzonderheden |
Jawa 350-572/03, tweecilinder, zuigergestuurde,
luchtgekoelde tweetakt, 3 kanaals 344 cc 1:8 58 x 65 mm 17 pk (12,5 kW) bij 4750 tpm zelfdragend buizenframe, overtrokken met kunstleer, dak is linnen, 2 personen 85 km/uur kruissnelheid 65 km/uur 12 Volt Pluspool aan massa. akku bobine, 2 bobine's 12 Volt PAL-Magneton, bougies PAL 14-7 RZ, PAL N9Y, Champion L82UCC, NGK B 8 HS, bosch W 240 T1 0,6 - 0,7 mm Dynastarter PAL-Magneton 12 V-150 W , relais PAL-Magneton 12 V-150 W en mechanisch. Akku, 12 Volt 35 Ah. meervoudige natte plaat, 5 stuks, bediening hydraulisch middels pedaal, oliesoort, Mobil GX 80 SAE 80, BP Gear Oil SAE 80, Shell Spirax 90, Castrol ST 90, Kroon GL 90. 4 voor- en 4 achteruit, d.m.v. omkeerbak primair, ketting Duplex 2x9,525x5,72 sekundair, ketting 5/8 x 3/8 inch swingarmen en schokbrekers schokbrekers trommel, 160 mm x 35 mm mechanisch, met voetpedaal op alle 3 wielen. trommel, 160 mm x 35 mm mechanisch, handrem op 2 voorwielen voor 3.25 x 16 achter 3.50 x 16 inch 3100 x 1400 x 1240 mm leeg 310 kg, lastgewicht 190 kg, totaalgewicht 500 kg 14 liter n.v.t. koeling via 2 ventilatoren, aangedreven door krukas. karburateur, JIKOV 2926 SD 14b, hand en voetrem werken onafhankelijk van elkaar, op alle 3 wielen, invalidenvoertuig. |
OSKAR 16 | |
motortype cilinderinhoud compressieverhouding boring x slag maximum vermogen maximum koppel karrosserie topsnelheid electrische installatie ontsteking startsysteem koppeling versnellingen overbrenging vering voor vering achter remmen voor remmen achter bandenmaat L x B x H gewicht leeg tankinhoud prijs in Nederland bijzonderheden |
Jawa 250 cc, ééncilinder, zuigergestuurde
tweetakt, luchtgekoeld 248,5 cc 65 x 75 mm 9 kW bij 4250 tpm 12 pk bij 4250 tpm zelfdragend buizenframe, bekleed met geïmpregneerd zeildoek, 2 zitplaatsen 85 km/uur 12 V-150 W akku bobine, 2 bobine's 12 V PAL-Magneton, bougies PAL 14-7 RZ Dynastarter PAL-Magneton 12 V-150 W, relais PAL-Magneton 12 V (150 W) en met de hand via een handle. meervoudige natte plaat 4 vooruit en 4 achteruit d.m.v omkeerschakelaar primair, ketting sekundair, ketting swingarmen, met spiraalveer en schokbreker Jawa achterbrug, swingarmtype, met 2 schokbrekers trommels, mechanisch bediend 160 x 35 mm, voor en achter, handrem alleen op voorwielen. trommel, mechanisch bediend, hand- en voetrem, onafhankelijk van elkaar. voor 3.25 x 16 inch achter 3.50 x 16 inch 3250 x 1380 x 1250 mm leeg 205 kg, lastgewicht 190 kg, toelaatbaar totaalgewicht, 395 kg. 19 liter niet bekend karburateur JIKOV 2926 SD 14b |
VELOREX |
|
WIE HELPT MIJ AAN DE GEGEVENS? |
VELOREX |
|
WIE HELPT MIJ AAN DE GEGEVENS? |
VELOREX 435 0 4 WIELER vanaf 1972-197? |
motortype cilinderinhoud compressieverhouding boring x slag maximum vermogen maximum koppel karrosserie topsnelheid electrische installatie ontsteking bougie elektrode afstand startsysteem koppeling versnellingen overbrenging vering voor vering achter remmen remmen bandenmaat L x B x H gewicht tankinhoud prijs in Nederland bijzonderheden |
Jawa 572/03 tweecilinder, tweetakt,
luchtgekoeld 344 cc 1:8 58x65 mm 17 pk (12.5 Kw) bij 4750 tpm buizenframe, overtrokken met kunststof, 2 zitplaatsen 85 km/uur kruissnelheid 65 km/uur 12 Volt Akku 12 Volt, 35 Ah Akku/bobine bougie's; Pal Super 14-8-R, Pal N 9 Y, Champion L 82 YCC, NGK B 8 HS, Bosch W 240 T1 Dynastarter 12 V 150 W PAL Magneton 02-9490.44 5 voudige natte plaat, hydraulisch bediend via voetpedaal 4 voor en 4 achteruit d.m.v omkeerschakelaar primair, ketting Simplex 2x9,525x5,72 sekundair, ketting, 2x12,7x7,25 swingarm met schokbrekers swingarm met 2 schokbrekers hydraulisch op alle 4 wielen, handrem op achterwielen, mechanisch trommels 160 x 35 mm 3.25 x 12 inch 2895 x 1150 x 1360 mm leeg, 385 kg laadvermogen, 200 kg max. belastbaar, 585 kg n.v.t. verbruik 6,6 liter per 100 km 0,5 liter olie per 100 km, Jikov 2926 SD-14b karburateur. Versnellingbakolie; Mobil GX 80 SAE 80, BP Gear oil 80 EP, Shell Spirax 90, Castrol ST 90, Kroon GL 90. |
De Velorex van Marcel Hacken in aanbouw. |
|
Gevorderde fase van de Velorex in aanbouw. |
Elektrisch schema van de Velorex 16/350. |
AFSTELLEN ONTSTEKING | SMEERSCHEMA | |
VELOREX LINKS | TERUG NAAR INDEX |