![]() |
VERHALEN VAN RIJDERS |
![]() |
Het waarmerk
JAWA in een ovaal met de hoofdletters F J werd in de reklame benadrukt met
"Jakost, Rychlost, Radost". Dit betekent simpelweg; "Kwaliteit, Snelheid, Vreugde". |
Tripje Polen Ja die hadden jullie nog te goed. Maar het is wel een tijdje terug dus ik zal nog even wat vooraf ging vertellen. We begonnen de trip met een bezoek aan een MZ c.q.
voormalig DDR techniektreffen. Na dit treffen keerde Rene Dubie en Wouter
Blom over de Duitse autobaan huiswaarts. Met Frits Jansen, Bart Brandon,
Coos de Jong Marcel van Ingen, en ik (Cees de Groot) gingen we door voor
Polen. Rene en Wouter hebben hun eigen avonturen beleefd waarbij Rene
bewees dat je een motor met vette smering ook kan vast laten lopen als je
maar flink blijft raggen. De Poolse Grens. Bij de Poolse grens werden we met uitgerolde lopers verwelkomt. Ze waren niet rood maar zwart, maar het mag de pret niet drukken. Of we ook nog onze voeten wilde vegen aan die matte? Ja natuurlijk, zeker een Poolse welkoms gewoonte. Maar nee de matten lagen er niet om ons te verwelkomen maar voor het buiten houden van de MKZ en andere veeziekten. Nou ja paspoortje zwaaien en we mochten door. Meteen na de grens staan we onze reispapieren weer op te bergen als we de aandacht trekken van een douanier en een camouflagepak met rode baret. Verdorie straks moeten we alles nog uitpakken. Maar gelukkig de aandacht van de rode baret gaat vooral uit naar de Calafornian van Coos. In steenkolen Engels en bradwurst Duits worden wat gegevens uitgewisseld. “Of ik de pilot ben” vraagt de baret wijzend om mijn tanktas met kaart. “Mz besser dan Jawa” knikt de Baret. Ja zeg nu moet je ophouden, ik reed toen nog op ZB2. “Nou het zou kunnen maar de Mz’s rijden wel braaf als schapen in het midden. Vooraf gegaan door een Jawa en voor de afdwalende schapen een Jawa om ze weer op het spoor te brengen. Zal waarschijnlijk aan de volksaard van de makers liggen. Dit alles in mijn beste Duits en Engels. Ik weet niet of de baret het heeft begrepen of dat het mijn uitspraak was maar lachend neemt hij afscheid. Gas erop de Poolse wodka lokt net als de onbekende
Poolse wegen. Richting Szczecin en dan richting Gorzow Wlkp. We krijgen
het al gauw voor de kiezen of beter voor de banden. Poolse wegen zijn
zwaar bereden en spoorvorming is er het woord niet voor. Het is meer geul
rijden. De spoorvorming wordt gelukkig goed aangegeven. Er is een speciaal
verkeersbord voor, driehoekig met een horizontale streep. In de streep
zitten twee uithollingen. Het wordt echter pas echt leuk als op het bord
óók een dansend autootje is te zien. Dan lijkt het alsof je tussen twee
stoepranden rijdt met evenveel tussenruimte als een vrachtwagenband breed
is. NEEM MAAR MEE. Maar de toon is wel gezet. Polen zijn gewoon aardige lui. KAMPEREN. Maar door, we moeten ook nog een camping vinden.
Frits ziet bij Skwerzyna een bordje camping dus die kant uit. Ná twee uur
rijden vragen we ons af of Frits soms een vuiltje in zijn oog heeft gehad.
Gelukkig komt eindelijk een andere
verwijzing in beeld. Nieprueszewo. Een camping aan een meertje. Achter het
toegangshek ziet het er érg rustig uit. POZNAN De volgende dag weer verder en komen we er achter dat je in Polen verschillende campings hebt. Campings met buitenhuisjes, wij zouden zeggen een volkstuincomplex. Maar zeker geen overnachtingsmogelijkheid voor kampeerders. Gelukkig weet een aardige Poolse wel een behoorlijke camping voor ons in Poznan. Wij op weg, zien onderweg nog een echte non en een Poolse postbesteller op een echte Poolse dienstmotorfiets. Nonnen zien we later wel vaker maar Poolse motorfietsen niet meer. In Poznan echt een zeer fraaie camping annex bungalowpark, nabij een wedstrijdroeibaan, sportcomplex en dierentuin. In Poznan wordt op dat moment een cultureel festival gehouden. ’s-Avonds wordt er druk langs het meer geflaneerd in afwachting van allerlei voorstellingen. Zelfs Circus du Solei treedt op. Hartstikken leuke sfeer en mensen. Na de laatste voorstelling gaan we naar onze tenten voor een welverdiende nachtrust. Helaas niet de gezellige feesttent blijkt ’s nachts te worden gebruikt als discotent. We houden het nog één nacht langer vol, er is een motor/automuseum, maar dan willen de meeste toch door. Coos en ik willen de nachtrust wel opofferen voor al dat cultuur maar de andere hebben genoeg van de klopboren muziek, SCHEIDING. Dan gebeurt wat we altijd hebben geroepen maar nooit hebben gedaan. Iedereen gaat individueel mee en niet iedereen hoeft te doen wat alle andere doen. Coos blijft cultuur en wil wat meer van Polen zien dan het asfalt onder zijn wielen. De andere kriebelt de horizon én een goede nachtrust onder de leden. Ik twijfel sterk cultuur of horizon maar de horizon wint. Naar het Reuzen gebergte. Karkonose geheten in het Pools. Een jeugd vriend van mij schijnt daar een pension/camping te hebben. Dus ronken. en roken naar de overbekende plaats Wlen. HOZEN en KLEI Het blijkt lekker scheuren te zijn op de drie baanswegen. Je moet wel oppassen maar zelfs onze zwaar beladen lichte machientjes kunnen zich goed weren. Frits en ik krijgen er steeds meer lol in zo veel mogelijk op snelheid te blijven. Polen blijken hierin trouwens vriendelijke verkeersdeelnemers die je de ruimte gunnen. Tegen het einde van de dag begint de zon te verdwijnen. De beschermgeest van het Reuzengebergte ziet ons kennelijk niet graag komen en een enorm onweer met bakken water wordt ons toegezonden. Moedig houden we vol. Wegen worden beekjes en beekjes worden stromen. Zo naderen Jelenia Góra. Bij een benzinepomp zoeken we wat bescherming en kunnen we de kaart droog omvouwen. Wlen moet in de buurt zijn. De pomphouder onderbreekt het opdweilen van het hemelwater dat nog steeds uit onze pakken druipt. Ja Wlen die kant op. Met Djankoeja gaan we de inmiddels droge buitenlucht in. Na nog heen en weer rijden en wat lastig vallen van Polen vinden we eindelijk Wlen. Na nog veel meer gezoek vinden we Marczow dat geen straat maar een dorpje buiten Wlen. So de dinges kon die gozer niet een boordje op hangen. Via een bospaadje bereiken eindelijk de camping. Wel eens een camping op een 14 % helling zien staan met als toegangsweg een aangereden kleiweg. Lopen of rijden? Maar volgens Frits moet het best kunnen. Met veel gas erop naar boven. 8, 9 meter gaat het nog maar dan zit de klei in het profiel van de band. Met veel slip op de koppeling, de achterband slipt vanzelf kom ik toch boven. Ja Z.B.2 heeft het gered, Jawa! Bart met zijn Mz komt op driekwart en moet het laatste stuk duwen. Frits kan niet achterblijven maar helaas met een geweldige slip belandt hij halverwege met de Mz op de inrit naar de paardenstal. Marcel besluit zijn Mz beneden te laten staan en zijn spullen naar boven te sjouwen. Heel verstandig, de volgende dag brengen we de motoren een voor een met een driemansbegeleiding naar beneden. Niemand durft de helling af. Samenvatting van Polen. Na een paar dagen gaan we door naar Čzechie dus geef ik hier een samenvatting. Polen is een leuk land met een aardige bevolking. Het is duidelijk geen massa toerisme maar wie leuke weggetjes zoekt om te dwalen. Dorpjes en cafeetjes om te bezoeken. Én er oog voor heeft kan nog veel ontdekken. Polen is sterk in de overgang van communistische naar kapitaal en de tegenstelling zijn daar door groot. Verlaten treinbanen, vervallen herenboerderijen naast mooie monumenten en moderne horeca. Polen is ten opzichte van bijvoorbeeld Čzechie zelfs netter. Geen ladingen hoeren langs de weg en porno bij elke benzinepomp.Dit laatste zal niet voor iedereen een pré zijn maar voor mij wel. Mz fabriek van de straat. Verdomd als het niet waar is. Jammer alleen dat het laat is. Toch gaat Frits noeg even langs of we misschien binnen mogen kijken. Helaas op de portier na is iedereen al naar huis. Maar we kunnen het morgen nogmaals proberen. De volgende morgen gaan we op goed geluk langs. Het ligt toch op de route naar het motormuseum dat we willen bezoeken. Brutale Hollanders hebben toch maar de halve wereld. Krijgen we een rondleiding door een Nederlander (Brabander) die bij Mz werkt. Niks geheim en alles mogen we bekijken. Elektrisch aangedreven stepjes snorren ons voorbij. Een Mz Sorpio wordt voor onze ogen gemonteerd. Volgens de Nederlander wordt er hard gewerkt aan een geheel eigen 4 takt Mz van 1000 cc want Duitsers houden van grote ballen. Tot die tijd is het veel emballage werk maar wel met een sterke controle. Kan wel kloppen want er staan heel wat retourbakken met afgekeurde onderdelen. Met veel dank je wel´s gaan we weg. Leuke gozer,
leuke fabriek. Afronding. Nou ja aan alles komt een eind ook aan deze leuke rit. Was al weer in 2001 en het is inmiddels 2002 als ik dit opschrijf. Natuurlijk niet alles verteld maar als je meer wilt horen dan schiet je me maar een keer aan. Cees de Groot |
hallo,
vooreerst,
proficiat met je site, het is zowat de enige waar ik wat techniekinfo
vond, bedankt daarvoor. Nu mijn verhaal: Toen
ik 14 was kreeg mijn vader een cz 125cc sport te pakken, hij had die
geruild voor een oude autozetel, na veel sleutelen kreeg hij die gestart,
en heeft hij mij leren rijden met dat ding, na een paar jaar kregen we
spijtig genoeg een breuk in de cilinder. Het
voorwiel ontbreekt, de motor ligt gedeeltelijk open( godzijdank staat hij
niet vast)de vering ontbreekt en er is roest alom. Daar ik niet wist welk
model het was ben ik gaan zoeken op het internet en heb ik gevonden wat ik
zocht, ik ben bijna zeker dat het hier gaat om een gewijzigd model uit
1976 type 476/477 Nu
heb ik de motor volledig gedemonteerd en kan ik hem eindelijk geven wat
hij verdient, een revisie Nu
komt het probleem: waar vind ik in godsnaam info en stukken die niet zover
van mijn huis liggen? De carrosserie is geen probleem, die kan ik zelf
herstellen, de andere stukken zijn wel een probleem, daar mijn vrouw mij
nu al gek verklaard om zo'n (oud roestig ding) moto te willen herstellen,
zal ik de restauratie moeten verdelen over een grote tijdspanne, en zien
dat ik niet teveel geld in 1 keer spendeer mocht
u enige info kunnen geven, dan zou ik u heel dankbaar zijn. Devriese Rocco, Meulebeke, Belgie. icerode@hotmail.com 5-10-2002 |
LS
Ongeveer 26 jaar geleden had ik een JAWA
250, natuurlijk een rooie. Op
vakantie naar Belgie, scheurt ons de tank in Luik !
Vette walmen, mengsmering over het hete
blok. Na drie dagen bracht de ANWB, waar ik toen net lid van was, een
tweedehans tank. Werd ook tijd, want de hotelrekening werd voor een arme
student wel wat hoog.
Mijn jongere broer heeft er ook nog op
gereden, nou hij heeft er eigenlijk mee gezwommen, hij dacht even door
een plas te rijden, het water kwam echter tot zijn middel. Al sputterend
toch nog thuis gekomen, koplamp geopend, daar kwam toch een plens water
uit. Later heb ik de JAWA verkocht.
Op een Motormarkt in Hardenberg kwam ik hem
jaren later weer tegen. Eigenlijk had ik dat rooie pruttelende
tweetaktje nooit weg moeten doen. Daarom vind ik het zo leuk dat ik nu
op Internet weer wat over JAWA ontdek.
Hartstikke professionele site. Ik denk dat
menig (oud) JAWA rijder hier veel plezier aan zal beleven.
Je staat in mijn favorietenlijst hoor
!
HGJ Leferink |
Voorjaar
1999 kreeg ik kontakt met ene Jeroen, woonachtig in Tsjechie. Mijn wens
was een mooie Velorex te bezitten en die wens kon hij vervullen voor f
2500,00. Na enig heen en weer gebel en gefax, had hij er een voor mij
gevonden. Per fax liet hij me weten: Velorex in goede originele staat,
banden en ketting in uitstekende staat, bekledingsdelen zijn goed,
origineel,zonder scheuren en gaten, zitbankje en dak netjes en
onbeschadigd. Technisch in goede staat. Kortom, instappen en wegwezen,
zo meldde hij. een goede vriend had me verteld dat ik daar vanuit kon
gaan. Mijn doelstelling was, een Velorex waar niet te veel aan hoefde te
gebeuren. Het geld moest vooruit worden betaald. De gevraagde foto's heb
ik niet gekregen. Voor ik het wist stond hij in Nederland. De
ontnuchtering was groot toen de Velorex in Utrecht uit de vrachtauto
kwam. Het was gewoonweg een wrak, dat volledig moest worden
gerestaureerd. Scheuren in de bekleding, dak, bankje. Banden tot op de
draad versleten. Starten deed het ding pas na een kilometer duwen, de
dynastart ontbrak, uitlaten verrot, speling op stuurinrichting en alle
wielen. Voor dit projekt heb ik absoluut niet de tijd. Na anderhalf jaar
heb ik het ding gelukkig kunnen verkopen. Ook deze koper schrok
behoorlijk toen hij de staat van de Velorex aanschouwde, maar zag er
wel brood in. Ik ben nu een illusie armer, maar een ervaring rijker. Ik
heb deze Jeroen op dit bedrog aangesproken, maar hij is van mening dat
het om een ontzettend mooie Velorex ging. Mijn vriend heeft nog ruim een
jaar geprobeerd verhaal te halen, maar helaas was de vogel gevlogen.
In Tsjechie spoor je niet zo gemakkelijk iemand op en zeker niet als hij
niet gevonden wil worden. Ik heb gehoord dat hij nog steeds Velorexen
verkoopt en wil met dit verhaal de mensen waarschuwen om toch vooral
goed uit te kijken alvorens via Jeroen een Velorex aan te schaffen. De
prijzen worden steeds hoger en de kwaliteit steeds minder. Jelle
van der Veen. |
VIJFDE VOORJAARSBIJEENKOMST IN BOSKOVICE. Mei
2001 Bij
mij en mijn vrouw, in het schilderachtige Maassluis gelegen aan de
Nieuwe Waterweg tussen Rotterdam en Hoek van Holland, begonnen eind
april de VELOREX kriebels al weer flink op te spelen. In het eerste
weekeinde van mei immers, zouden wij onze Tsjechische VELOREX vrienden
weer ontmoeten. Vrijdag is altijd de dag van aankomst voor de Voorjaarsbijeenkomst en worden de deelnemers ingeschreven. Het is altijd een heerlijk gezicht om al die Velorexen te zien aankomen, te fotograferen of op video vast te leggen. Je komt dan ogen te kort. Een gedeelte van de deelnemers gaat daarna naar een camping in de buurt of naar de plaatselijke pensions en hotels. Tot onze verbazing bleek er zaterdagochtend, toen wij voor het ontbijt nog even een rondje over de parkeerplaats deden, dat er nog een Velorex aangekomen was. De "beauty" stond nog op de aanhanger en op die aanhanger zat een sticker uit Heerde in Nederland. De nieuw aangekomene bleek onze goede vriend Edward Vordenman te zijn, die vrijdagmorgen was vertrokken en in die nacht was aangekomen. Zijn komst was ook voor ons, een aangename verrassing. Zaterdag
vanaf tien uur, werden de
deelnemers verwacht voor een eerste proef. Een tijdrit tegen dezelfde berg
op, als twee jaar geleden. Nu
was echter de eis, dat met
een gemiddelde snelheid van 20 kilometer gereden moest worden. Wij hoorden
dit pas bij de start via een briefje waarop de starttijd en afstand stond
vermeld. Zelf moest je dan snel uitrekenen op welk tijdstip je moest
proberen te arriveren. Aan de finish zou blijken hoeveel te lang of te
kort, je over de afstand had
gedaan en dan zou je in de gelegenheid gesteld worden je tijd te
corrigeren door te schieten op een rad
van fortuin. Wij hadden onze rekensom niet
goed gemaakt en mijn passagier, die het wel "kicken" vond om op het rad te schieten; maakte ons resultaat alleen nog maar
negatiever. Onze volgende
proef was om na ongeveer 2 uur rijden en kaartlezen, bij een openbare
werkplaats tussendoor even een wiel te demonteren, daarmede 200 meter hard
te lopen, daarna een bel te luiden, het
wiel opnieuw te monteren en wegwezen. De
passagier moest in die tijd een VELOREX tekenen.
Dat tekenen ging goed en een wiel (de)monteren kan ik wel met mijn
ogen dicht; dat hardlopen daarna was heel wat zwaarder. Toch bleek ik
achteraf van alle Nederlanders nog de snelste tijd te hebben gemaakt. Dat
viel dus wel mee. Na
weer een puzzelrit van ongeveer 40 kilometer, kwamen we bij de alcohol test. Hier
moesten wij drie borrelglaasjes van verschillende modellen vullen met
20 cc wodka. Ook
hier kon je weer schieten op een rad van fortuin,
na het al dan niet nuttigen van de inhoud van de drie
borrelglaasjes. Na ongeveer
1,5 uur puzzel rijden, kwamen
we weer in Boskovice aan. Wij
waren intussen weer toe aan een aantal pivo's, want de andere dag zou vanaf ongeveer 10 uur het
hoogtepunt beginnen met een stadsrit met 184 Velorexen.
Om 9 uur is het dan verzamelen en opstellen op de parkeerplaats. En
wat je dan ziet??..??? De ene
Velorex is nog mooier dan de andere. Mooier vaak dan ze ooit zijn geweest
in de vijftiger en zestiger jaren. Er waren vreemde Velorexen,
met waterkoeling; sommige met verwarming, in het leer, als
lieveheersbeestje of snelheidsmonster. Ook Velorexen echter,
die zo weer aan het dagelijks verkeer zouden kunnen deelnemen. Een
happening van de eerste orde allemaal. U kunt rustig van mij aannemen,
dat het heerlijk is om een stadsrit met 184 Velorexen te maken,
alles gehuld in een blauwe tweetakt-walm, door een met politiebegeleiding
afgezette stad. De bewoners
van Boskovice vonden het prachtig allemaal en zwaaiden ons enthousiast
toe. Door ons werd natuurlijk luid getoeterd en teruggezwaaid.
Een compleet feest! Na
aankomst op de parkeerplaats, werd het voor iedereen Velorexje
kijken. Het is dan net of er zwermen bijen op een honingpot
afkomen. Zoveel mensen komen op de Velorexen af. Opa's met kinderen en kleinkinderen, die dan zittend in een Velorex een foto
willen maken. Wij Hollanders dienen dan steeds weer de vraag te
beantwoorden waarom wij met onze Velorex helemaal naar Boskovice zijn
gekomen. Om half twaalf was
aansluitend de prijsuitreiking. Een grote
bloempot, met
daarboven een Velorex is bijna mooi van lelijkheid.
De winnaar echter is de koning te rijk! Na
de prijsuitreiking gaan de mensen zoetjes aan weg en velen moeten
dan nog honderden kilometers rijden naar hun thuis in Tsjechië of
ver daarbuiten. Wij
hebben genoten van deze vijfde voorjaarsbijeenkomst in Boskovice en zullen
graag ook weer de zesde, volgend jaar, bezoeken. Indien
u toegang heeft tot het Internet moet U eens kijken op VELOREX.COM. Rob Post, Rotterdam. |
Ongeveer 20 jaar geleden kocht mijn broer een motor om aan te sleutelen. Een Jawa Californian uit 1972. Dit is natuurlijk nog geen Skoda, maar zo is het wel begonnen. Op die Jawa heb ik mijn motor rijbewijs gehaald.
Maar natuurlijk wilde ik als 18 jarige niet Jawa gaan rijden. Een Yamaha
XT kwam er. Toch kreeg ik op een gegeven moment weer heimwee naar die
Jawa van mijn broer. Een Jawa kwam er, een 634 van 1976. Heel veel
plezier van gehad, nooit problemen. Mijn broer wilde zijn Californian,
die in kisten op zolder stond, wel aan mij verkopen. De restauratie
begon. Het Tsjechische product stond mij wel aan. Toendertijd reed ik
met het gezin rond in een Lada, eerst een 2105, later tweemaal een
Samara. Er kwam zelfs nog een Jawa bij, een 175 cc met als bouwjaar
1957. In Tsjechie een mooi aanhangertje gekregen van een goede kennis.
In dat jaar was ik daar op vakantie. Mijn kennis had net een nieuwe
Felicia Combi gekocht. Een schitterende auto vond ik. Dus toen ik aan
een nieuwe auto toe was werd het een Felicia Combi. Nog steeds geen
moment spijt van gehad. In die tussentijd had ik een Velorex gekocht.
Dat vond ik een schitterend wagentje. Echter, van restauratie kwam niets
vanwege tijdgebrek. En omwille van de gezinsuitbreiding was de Velorex
toch niet bepaald handig. Je kunt nu eenmaal maar met 2 personen in het
ding, hoewel Tsjechen het wel voor elkaar krijgen om er kinderen in te
vervoeren. Uiteindelijk de Velorex toch goed verkocht. Inmiddels was ik
al geruime tijd op zoek naar een ander klassiek vervoermiddel, waar wel
meer personen in kunnen. Het moest een cabrio worden. Helaas zijn maar
weinig cabrio’s geschikt om meer dan 2 personen te vervoeren. Alsof
het lot beschikte, ontdekte ik bij een goede vriend in een
klassiekerblad een advertentie van een Felicia. De vonk sprong meteen
over. Gebeld, gekeken, nogmaals gekeken en uiteindelijk gehaald. Uit
Heerlen, dat wel. Een wereldreis. Maar omdat ik voor mijn werk wekelijks
in de buurt was, was dat geen probleem. Een proefrit gemaakt, prachtig.
Wel even aanpassen natuurlijk, tenslotte is het geen moderne auto waar
je zo in weg rijdt. De koppeling was even wennen en natuurlijk het
"verkeerd om" schakelen. Maar dat was ik al gewend van mijn Jawa’s.
Tsjechen zijn toch wel
eigenzinnig. Koop gesloten. Trouwens, hij moest en zou mee naar huis,
ongeacht de prijs. Echt
goedkoop was hij niet, tenminste als ik de prijs vergelijk met wat er in
de almanakken staat vermeld. Dan de rit naar huis, bijna 300 km. Op de
snelweg keurig 90 gereden, harder wilde ik niet, want je waait bijkans
uit de auto. En omdat mijn passagiers nogal wat zaten te stangen, wilde
ik de cap niet sluiten. Zelfs niet toen het later op de avond toch wel
erg fris werd. Om het gezin te kunnen vervoeren heb ik op de passagiersstoel een heupgordel laten monteren. Hieraan kan een autostoeltje worden bevestigd. De kleine meid zit dan prinsheerlijk voorin, lekker hoog en ziet alles wat er om haar heen gebeurt. Vanwege mijn lange benen heb ik niet echt veel ruimte en vraagt in en uit stappen toch een speciale techniek, maar het rijdt schitterend. Bij ons in Friesland, zo tegen de Drents/Groningse grens hebben we heel veel kleine landweggetjes, waarvan ik het bestaan niet eens vermoedde. Ideaal om met een gangetje van 50 tot 60 km/uur over te tuffen. Af en toe natuurlijk wel een haastige wegpiraat die je luid toeterend voorbij scheurt, maar dat mag de pret niet drukken. Nu maar hopen op veel mooi weer deze zomer.
Jelle van der Veen
Waskemeer. |
Het Jawa virus en de Californian
Mijn eerste ervaring met de Jawa Californian was toen mijn 2 jaar
jongere broer, nu ongeveer 20 jaar geleden, een Californian 248 c type
590 uit 1972 kocht. Van een schoolkameraad voor f 125.-. Beiden mochten we
nog niet rijden, maar ik was net 18 en heb toen les genomen. Toen kon je
nog gewoon een oefenvergunning halen bij het politieburo, L bordje erop en
karren maar. Wel in je eigen gemeente natuurlijk, maar dat mocht de pret
niet drukken. Direkt aangevraagd voor het rijexamen en bij dezelfde
rijschoolhouder nog 2 maal een halve motorrijles genomen. Wel even wat
anders dan tegenwoordig met minimaal 10 lessen. De instrukteur reed toen
achter mij op een motor en gaf af en toe wat aanwijzingen. Na het behalen
van het rijbewijs heb ik nog ruim een jaar op de Californian rondgereden
zonder problemen. Helaas voor mijn broer begaf de elektrische bedrading
het toen het zijn beurt was om af te rijden. Dus weer opnieuw aanvragen.
In die tijd had ik net een XT 500 gekocht, toen in mijn ogen "het
betere werk". Langzaam verdween de Californian uit beeld. Ook mijn
broer kocht iets met veel meer vermogen. |
![]() |
Motorcamping
de Toerstop
(van de originele auteur, Cees) Op
velerlei verzoek, het was er minstens een, is Sjors weer achter het
teksthulpmiddel gaan zitten.. Want waren Sjors, Sjimmie en Heertje al druk
bezig om de omgeving in een blauwe walm te zetten. Op zaterdag kregen zij
hulp van het duo de Generaal en motoragent Dreutel. Niet dat deze twee
niet genoeg aan elkaar hadden maar ze hadden ook de kinderen van Truus
meegenomen. (Verplichte oppasbeurt.) De
twee dachten snel wat te kunnen smokkelen door hun ouwe Čz schrootbakjes op een aanhanger mee te nemen. Mooi
niet! Afladen en auto met aanhanger ergens ver weg uit het zicht parkeren.
Maar ja, hoe krijg je dan die hele kampeeruitrusting de camping op? Dat
werd dus, onder aanmoedigende kreten van de anderen, driftig heen en weer
lopen met arme vol spullen. De aanvang van de rondrit werd hierdoor wel
vertraagd maar die tijd vulden Sjors, Sjimmie en Heertje op met het
drinken van sterke koffie en even sterke verhalen. Maar uiteindelijk: daar
ging de stoet. Een Jawa, twee Čz’s en twee Mz’s. Na het oversteken van de Maas
wachten al de eerste lokale verrassing. De Hertog Jan Stoom Bierbrouwerij.
Links van de weg de brouwerij, rechts het café en als verbinding daar
tussen een mansdikke pijpleiding met de tekst “hier stroomt Hertog Jan
Bier”. Sjors was niet meer vooruit te branden. Met opengesperde mond
liep hij onder de pijp heen en weer. Op zoek naar een al dan niet spontaan
gat. Helaas dromen zijn geen realiteit. Sjors moest zijn biertje gewoon in
de kroeg kopen. Maar voort, Sjimmie had/kreeg toch al een punthoofd van al
dat gezuip. (Of er geen ander vermaak bestaat Mopperde hij elke
ochtend!) Dus
werd de hele stoet weer in beweging gezet. “Kijk een leuk weggetje, met
de inspirerende naam “Smokkelaarspad”. Dat leek Sjors als voorrijder
wel wat. Het asfalt werd grind het grind werd zand, en de weg werd
geblokkeerd door een echte douane slagboom. Dit zou dan de Duitse grens
moeten zijn. Volgens Sjors tenminste. Achter de slagboom liep de weg weer
verder als bospad onder zwaar overhangende boomtakken. Het geheel had veel
weg van het bospad uit de Hobbit. Een bospad dat liep naar een duister en
onbekend einde. Maar dezelfde weg terugrijden staat niet
op Sjors zijn kaart dus: VOORWAARTS. Diepe voren trekkend door de
bagger worstelden ze zich door het bos. Om er uiteindelijk aan de andere
kant uit te komen in een keurig nette duidelijk Duitse wijk. Zeker weten
dat dit Duistland is. Kijk maar zelfs de grassprietjes groeien de zelfde
kant op. Duitsland
werd doorkruist. Plaatselijk snackbars, hier Imbiss geheten, werden getest
en goed bevonden. Weer terug in Nederland werd weer de Maas overgestoken.
Sjors had leiden met bekwame hand de hele bende naar Aardbeienland. Ja
getver in zo’n commerciële gribus ga ik niet naar binnen. Protesteerde
Sjimmie. De rest vond dat hij niet zo flauw moest doen. Dit was leuk voor
de kinderen. Maar binnen moest zelfs Sjors even slikken. Aardbeienjam,
aardbeienlikeur, aardbeienzeep, aardbeienmeisjes. Het wordt je rood voor
de ogen. Dit alles wordt dan nog eens opgevrolijkt met aardbeienservies en
plasticplanten in plastic terracottapotten. Maar de aardbeien met en
zonder slagroom waren heerlijk en de koffie smaakte gewoon naar koffie.Zo
was de dag, net als hun maag, toch aardig gevuld. Natuurlijk ging de hele
handel die avond vroeg naar bed. Want morgen zouden zij diep het Duitse
land insteken om een bijzonder fraai motormuseum te bezichtigen. De
volgende morgen. Op
tijd uit de veren en een zelf gemaakt ontbijt onder de terrasluifel. Wat
een leuke zucht Sjimmie vol afkeer. Sjimmie heeft een ruime voorkeur voor
overlevingsomstandigheden bij het kamperen en het roosteren van met de
blote handen zelf gevangen konijnen. Dat deed hij vroeger ook. Alleen
vergeet hij steeds dat, dat vroeger erg lang geleden is. Maar hij schikt
zich in zijn lot om de andere niet af te schrikken, zegt hij. Vlak
voor Duisberg vlak naast de E34, welke we natuurlijk niet hebben genomen
ligt een aardig motormuseum. Vooral aardig omdat het nu eens niet bestaat
uit mooier dan nieuw opgelapte motoren maar er ook een fiks aantal “zo
uit opa’s schuur getrokken” exemplaren staat. Bijwijze van spreken met
de modder van de laatste rit nog in de velgen. Ook hier weer een aantal
nog nooit eerder geziene motoren waaronder een Opel met een geheel met
leer bekleden zijspan. Dat in de jaren 30 van de vorige eeuw er al Willie
Wortels rond liepen blijkt uit een bijzonder fraai richtingsaanwijzer
apparaat. Opgevouwen in een doosje op het stuur bevindt zicht het lampje
gemonteerd aan een uitstrek mechaniek dat je in stripverhalen nog al een
aantreft maar dan voorzien van een bokshandschoen aan uit eind. Met een
druk op de knop schiet de richtingaanwijzer naar buiten om al daar zijn
verlichtend werk te doen. Zelfs nu na 70 jaar of meer werkt het nog
steeds. Een forse regenbui besluit onze helden zich nog iets meer in de
historie der Duitse tweewielers te verdiepen. Net
voor dat de kinderen van Truus zich écht gaan vervelen wordt het droog en
kunnen we de terugreis aanvaarden. Pruttel, pruttel knetter knal, omdat de
twee historische Čz van de Generaal en Dreutel niet zo’n erg hoge snelheid hebben kan de
rit in een ontspannen tempo worden voortgezet. Iets te ontspannen. Net als
de maas wordt overgestoken barst er een indrukwekkende regenbui los. Eerst
hoopt Sjors nog dat het wel mee zal vallen. Maar helaas de bui houdt aan.
Wegen, nekken, schoen en spoelen lopen vol. Vooral dat laatste noopt tot
enig onderhoud langs de weg. Om het ergste te ontlopen wordt geschuild
onder de overkapping van een benzinestation. Maar ja stilstaan is achter
uitgang of zo iets en als het maar blijft hozen besluit Sjors maar met een
kortere route naar de camping terug te keren. Dat helpt na een paar
kilometer wordt het weer droog en op de camping breekt de zon zelfs weer
door. Al schijnt hij dan wel in een koel glasbier. Vooral agent Dreutel
wordt nu zenuwachtig zijn plicht roept vindt hij. Later blijkt dat hij
gewoon een van de voetbalwedstrijden van Oranje niet wil missen. Wat een
zacht ei. Hij had trouwens kunnen blijven want voor de voetbalfans wordt
buiten op het terras een TV geïnstalleerd. Natuurlijk niet binnen want
dat zou de lekker motor-Rock en Roll sfeer maar bederven. Tja
na het vertrek van de Generaal en agent Dreutel werd het weer alleen maar
beter Zodat Sjors, Sjimmie en Heertje zich nog een paar dagen uitstekend
hebben kunnen vermaken. Enkele hoogte punten:
Nou
wil je meer weten dan ga je de volgende keer maar zelf er heen. Losballos,
en de groeten van Sjors. |
TERUG NAAR INDEX |