JAWA 250/350  type 353/354

DE SWINGER

Het schijnt dat elke motorfiets, welke door de gebruikers een bijnaam wordt gegeven, zich daardoor werkelijk onderscheidt. Bovenstaande gold ook voor de volgende generatie Jawa motoren, welke na de Springers verschenen. Ze werden gepresenteerd in de herfst van 1953 en werden kort na hun debuut al Swingers genoemd, hoewel de officiele benaming Jawa 250, Model 353 en Jawa 350, Model 354 was. De belangrijkste vernieuwing was de voor en achter vering met de langere veerweg en de olie demping. Om de swingende achtervork, werden de modellen Swinger genoemd. Beide Jawa's, de 250 en de 350, werden in 1954 in serie geproduceerd. Het voornaamste verschil met de motor met swingarm achter, waarvan de 350 cc versie nog in produktie bleef, was het frame. De voorvork had geen rubber balgen, maar geleidebuizen van de hydraulische schokbrekers. In plaats van 19" wielen, werden 16" wielen met vergrote metalen naven gemonteerd. De sekundaire ketting was in rubber hulzen gemonteerd. Vanzelfsprekend werd de nieuwe Jawa al met buddyseat geleverd.  In deze uitvoering werd de nieuwe Jawa tot 1955 geproduceerd. De Jawa 250 (350) werd gekenmerkt door een luchtgekoelde 2 takt eencilinder (2 cilinder) motor van 248,5 (344) cc. Boring x slag 65 x 70 (58 x 65), kompressieverhouding 6,25 : 1 (6,8 : 1) en had een vermogen van 12 pk-8,8 kW (16 pk-11,7 kW) bij 4750 t.p.m. Het totaalgewicht was 135 (145) kg. Max. snelheid 110 (115) km/u. Vering voor/achter 130/100 mm en bandenmaat 3.25 - 16.  De Swinger werd tot 1974 in 250 en 350 cc uitvoering gebouwd, natuurlijk wel tussentijds met de nodige modifikaties. Belangrijk om te vermelden: de types 353/02 en 354/02 kregen begin 1956 een gekombineerd kickstarter/versnellingspedaal. Vanaf november 1956 werden nieuwe brede wielnaven ingevoerd waarin de spaken op een nieuwe wijze bevestigd waren. Ook de remtrommels werden 10 mm breder en hadden een doorsnede van 160 mm een breedte van 35 mm, zodat de remwerking werd verbeterd. Vanaf februari 1957 werden deze motoren die een omvangrijke modernisering hadden ondergaan als type 04 geleverd. De kompressieverhouding werd verhoogd tot 7,2 : 1 (7,4 : 1) waardoor ook het vermogen en de topsnelheid toenamen. De voorband werd 3.00 - 16 en achter 3.25 - 16. In het frame werd de voorvork veranderd waarbij de veerdoorsnede werd vergroot en de schokbreker karakteristiek werd verbeterd. Op het eerste gezicht viel de nieuwe uitlaat op die i.p.v. een eindstuk in de vorm van een vissestaart nu een  sigaarvormig eindstuk kreeg. Type 353 (250cc)  werd tot 1962  en type 354 (350cc) tot ± 1965 geproduceerd. Deze motor was solide en van grote kwaliteit zodat principiele aanpassingen niet nodig waren. Vanzelfsprekend werden alle modifikaties die gedurende de produktie nodig bleken te zijn, wel aangebracht.  

Hier in Nederland noemde men deze typen ook wel Senior. Beers verkocht hier in Nederland ook de kleinere CZ's 124 en 175 onder de naam Jawa. Dit waarschijnlijk vanwege de goede reputatie die de Perak's vanaf 1946 hebben opgebouwd in ons land.  Ook de Cezeta scooter werd hier omgedoopt tot Jawa "La Boheme". Een naam die de meesten beter zullen kennen dan de Cezeta. Na hun introduktie werd er aan het typenummer een schuine streep toegevoegd, gevolgd door een extra nummer om modifikaties aan te duiden. bijv. /02 gekombineerd statr/schakelpedaal (1955). /03 volle remnaven, vermogen 12/16 pk (1956). /04 sigaarvormige uitlaten (1957). Vanaf 1958 zit het kontaktslot niet meer op de benzinetank, maar in de koplamp. 

In 1960 verkocht importeur Beers bijna 600 Jawa's.

Jawa's automatische versnelling voor Honda:
In september 1959 werd er door Jawa een patent gedeponeerd voor een automatische versnelling toegepast op motorfietsen. Deze versnellings toepassing trok aandacht van iedere ontwerper over de gehele wereld. Honda, die op dat moment alleen nog maar lichte motorfietsen maakte ging de onderhandelingen aan met Jawa over een licentie overeenkomst. De toepassing die het kreeg was op het succesmodel Honda 50 cc opstapmodel en later de 70 cc en 90 cc Cub modellen.  Zo zit er op een Honda ook een beetje Jawa.


JAWA 353  tot ca.1957 met visstaart uitlaatdempers
Debuut Gemaakt tot/met Type Inhoud cc Karburateur Mengsmering LxBxH in mm Bijzonderheden
1954 1962 250   353 248.5 Jikov 2926 H 1 : 20/25 1980x660x1030 Kyvacka/Swing
1954 1955 353/03 idem Jikov2924 TR 1 : 20 idem  
1954 1965 353/04 idem Jikov 2926 1 : 25 idem v.a motornr. 117176
1962 1962 353/06 idem Jikov 2926 1 : 25 idem v.a. motornr. 155101
1953 1964 350    354 344 Jikov 2924 H 1 : 25 1960x660x1030 Kyvacka/Swinger
1962   354/04 344 Jikov 2924 SBDb 1 : 25 idem idem
1963   354/06 344 Jikov 2926 SBD13b 1 : 25 idem idem
Restauratie info over dit model vindt u op de volgende website; http://home.hetnet.nl/~jawa-senior/link.htm 

JAWA 250/350  model 353/354      1954-1962 (250 cc) 1964 (350 cc  model)
motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen

maximum koppel
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging
frame
vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland
bijzonderheden
één/tweecilinder luchtgekoeld zuigergestuurde tweetaktmotor
248,5 cc                                   344 cc
6,25:1                                       6,8:1  latere types hogere verhoudingen tot 7,4:1
65 x 75                                     58 x 65 mm
12 pk bij 4250 tpm (353/03)     16 pk bij 4750 tpm (354/03)
9 pk    (353)                              14 pk  (354)

100 km/u                                   120 km/u
6 volt 14 Ah    45 Watt     zekering 15 A. voor alle modellen.
accu/bobine
kickstarter, gecombineerd start/schakelpedaal
meervoudige natte plaat  half automatisch, 5 beklede platen, 4 gladde platen
4
primair ketting       secundair ketting
enkelvoudig wiegframe
hydraulische telescoopvork
twee schokdempers
trommel  160 mm x 35 mm
trommel  160 mm x 35 mm
voor/achter  3.25 x 16 inch
1980 x 670 x 1025 mm
125 kg (353)    132 (353/03)       135 kg (354)     142kg  (354/03)
13 liter    1 liter reserve
f 1750.--   het 250 cc model in het jaar 1954
Vanaf type 353/02 (1955) gecombineerd start/schakelpedaal. Vanaf type 353/03 (1956) volle remnaven. Vanaf type 353/04 (1957) sigaarvormige uitlaat. Eerste series 353 en 354, min pool aan massa. Latere series en de series 353/03 en /04 en 354/03 en /04, de plus pool aan de massa.
        AFSTELLEN ONTSTEKING         TERUG NAAR INDEX