|
JAWA 250/350 type 353/354 |
DE
SWINGER Het
schijnt dat elke motorfiets, welke door de gebruikers een bijnaam
wordt gegeven, zich daardoor werkelijk onderscheidt. Bovenstaande gold
ook voor de volgende generatie Jawa motoren, welke na de Springers
verschenen. Ze werden gepresenteerd in de herfst van 1953 en werden
kort na hun debuut al Swingers genoemd, hoewel de officiele benaming
Jawa 250, Model 353 en Jawa 350, Model 354 was. De belangrijkste
vernieuwing was de voor en achter vering met de langere veerweg en de
olie demping. Om de swingende achtervork, werden de modellen
Swinger genoemd. Beide Jawa's, de 250 en de 350, werden in 1954 in
serie geproduceerd. Het voornaamste verschil met de motor met
swingarm achter, waarvan de 350 cc versie nog in produktie bleef, was
het frame. De voorvork had geen rubber balgen, maar geleidebuizen van
de hydraulische schokbrekers. In plaats van 19" wielen, werden
16" wielen met vergrote metalen naven gemonteerd. De sekundaire
ketting was in rubber hulzen gemonteerd. Vanzelfsprekend werd de
nieuwe Jawa al met buddyseat geleverd.
In deze uitvoering werd de nieuwe Jawa tot 1955 geproduceerd.
De Jawa 250 (350) werd gekenmerkt door een luchtgekoelde 2 takt
eencilinder (2 cilinder) motor van 248,5 (344) cc. Boring x slag 65 x
70 (58 x 65), kompressieverhouding 6,25 : 1 (6,8 : 1) en had een
vermogen van 12 pk-8,8 kW (16 pk-11,7 kW) bij 4750 t.p.m. Het
totaalgewicht was 135 (145) kg. Max. snelheid 110 (115) km/u. Vering
voor/achter 130/100 mm en bandenmaat 3.25 - 16.
De Swinger werd tot 1974 in 250 en 350 cc uitvoering gebouwd,
natuurlijk wel tussentijds met de nodige modifikaties. Belangrijk om
te vermelden: de types 353/02 en 354/02 kregen begin 1956 een
gekombineerd kickstarter/versnellingspedaal. Vanaf november 1956
werden nieuwe brede wielnaven ingevoerd waarin de spaken op een nieuwe
wijze bevestigd waren. Ook de remtrommels werden 10 mm breder en
hadden een doorsnede van 160 mm een breedte van 35 mm, zodat de
remwerking werd verbeterd. Vanaf februari 1957 werden deze motoren die
een omvangrijke modernisering hadden ondergaan als type 04 geleverd.
De kompressieverhouding werd verhoogd tot 7,2 : 1 (7,4 : 1) waardoor
ook het vermogen en de topsnelheid toenamen. De voorband werd 3.00 -
16 en achter 3.25 - 16. In het frame werd de voorvork veranderd
waarbij de veerdoorsnede werd vergroot en de schokbreker
karakteristiek werd verbeterd. Op het eerste gezicht viel de nieuwe
uitlaat op die i.p.v. een eindstuk in de vorm van een vissestaart nu
een sigaarvormig eindstuk
kreeg. Type 353 (250cc) werd
tot 1962 en type 354
(350cc) tot ± 1965 geproduceerd. Deze motor was solide en van grote
kwaliteit zodat principiele aanpassingen niet nodig waren.
Vanzelfsprekend werden alle modifikaties die gedurende de produktie
nodig bleken te zijn, wel aangebracht. In 1960 verkocht importeur Beers bijna 600 Jawa's. Jawa's
automatische versnelling voor Honda: |
![]() JAWA 353 tot ca.1957 met visstaart uitlaatdempers |
Debuut | Gemaakt tot/met | Type | Inhoud cc | Karburateur | Mengsmering | LxBxH in mm | Bijzonderheden |
1954 | 1962 | 250 353 | 248.5 | Jikov 2926 H | 1 : 20/25 | 1980x660x1030 | Kyvacka/Swing |
1954 | 1955 | 353/03 | idem | Jikov2924 TR | 1 : 20 | idem | |
1954 | 1965 | 353/04 | idem | Jikov 2926 | 1 : 25 | idem | v.a motornr. 117176 |
1962 | 1962 | 353/06 | idem | Jikov 2926 | 1 : 25 | idem | v.a. motornr. 155101 |
1953 | 1964 | 350 354 | 344 | Jikov 2924 H | 1 : 25 | 1960x660x1030 | Kyvacka/Swinger |
1962 | 354/04 | 344 | Jikov 2924 SBDb | 1 : 25 | idem | idem | |
1963 | 354/06 | 344 | Jikov 2926 SBD13b | 1 : 25 | idem | idem |
Restauratie info over dit model vindt u op de volgende website; http://home.hetnet.nl/~jawa-senior/link.htm |
![]() JAWA 250/350 model 353/354 1954-1962 (250 cc) 1964 (350 cc model) |
|
motortype cilinderinhoud compressieverhouding boring x slag maximum vermogen maximum koppel topsnelheid electrische installatie ontsteking startsysteem koppeling versnellingen overbrenging frame vering voor vering achter remmen voor remmen achter bandenmaat L x B x H gewicht leeg tankinhoud prijs in Nederland bijzonderheden |
één/tweecilinder luchtgekoeld
zuigergestuurde tweetaktmotor 248,5 cc 344 cc 6,25:1 6,8:1 latere types hogere verhoudingen tot 7,4:1 65 x 75 58 x 65 mm 12 pk bij 4250 tpm (353/03) 16 pk bij 4750 tpm (354/03) 9 pk (353) 14 pk (354) 100 km/u 120 km/u 6 volt 14 Ah 45 Watt zekering 15 A. voor alle modellen. accu/bobine kickstarter, gecombineerd start/schakelpedaal meervoudige natte plaat half automatisch, 5 beklede platen, 4 gladde platen 4 primair ketting secundair ketting enkelvoudig wiegframe hydraulische telescoopvork twee schokdempers trommel 160 mm x 35 mm trommel 160 mm x 35 mm voor/achter 3.25 x 16 inch 1980 x 670 x 1025 mm 125 kg (353) 132 (353/03) 135 kg (354) 142kg (354/03) 13 liter 1 liter reserve f 1750.-- het 250 cc model in het jaar 1954 Vanaf type 353/02 (1955) gecombineerd start/schakelpedaal. Vanaf type 353/03 (1956) volle remnaven. Vanaf type 353/04 (1957) sigaarvormige uitlaat. Eerste series 353 en 354, min pool aan massa. Latere series en de series 353/03 en /04 en 354/03 en /04, de plus pool aan de massa. |
AFSTELLEN ONTSTEKING | TERUG NAAR INDEX |