JAWA 634 |
De
nieuwe Jawa 634 motorfiets werd gepresenteerd in 1973, onderwijl de
produktielijn testend. Jawa's waren altijd al machines voor dagelijks
gebruik met een uitstekende handelbaarheid en zonder uitzonderlijke
onderhoudseisen. De nieuwe Jawa was gewoon een andere bevestiging van deze
kwaliteiten. Het had een nieuw gesloten wiegframe, gelast van ronde
buizen, gebaseerd op het welbeproefde enduro ontwerp. Het motorblok was
een 2 takt luchtgekoelde 2 cilinder van 343,5 cc (58 x 65), 19 pk (14 kW)
vermogen bij 5000 t.p.m., kompressieverhouding 9,2 : 1. Nieuwe bigend en
smallend lagering werd er toegepast. De drijfstangen hebben in het big-end naaldlagers met een
lagerkooi, terwijl het small-end een naaldlager heeft zonder lagerkooi. De
primaire overbrenging gaat via de duplexketting in oliebad naar de
koppeling. De versnellingsbak heeft nog steeds 4 versnellingen, maar is in
detail verbeterd. Aanvankelijk
was de motor niet voorzien van de Oilmaster oliepomp en de half
automatische koppeling. Een grote verbetering was de Duplex trommelrem in
het voorwiel. De 634 werd onderworpen aan vele vernieuwingen en
wijzigingen, het motor vermogen werd verhoogd tot 22 pk (16,2 kW) en een
aantal extra accessoires diende voor een verbeterde veiligheid. Het
Italiaanse blad, Motociclismo, meldde in die tijd het volgende: "Met
het simpele model 634 verschijnend op onze wegen heeft Jawa een goede slag geslagen. Het is een goede
verschijning. In weerwil van de achterband met het groffe Off Road
patroon, is de wegligging bij solo gebruik en bij hoge snelheid heel goed.
De machine snelle bochten insturen is erg simpel, de motorfiets vertoont
niet de geringste neiging om uit het spoor te raken. De motor kan worden
gestart met ingeschakelde versnelling en vrijgemaakte koppeling. De
uitlaat is aangenaam stil. De koppeling is erg soepel en vooruitstrevend.
De resultaten van onze acceleratie test vanuit stilstand over een afstand
van 400 meter, kan worden omschreven als goed. Met respekt voor de
snelheid, we overschreden de fabrieksopgave, door 128 km/u te
bereiken." Tot zo ver
Motociclismo. Van de Jawa 634 zijn er in tien jaar ongeveer een miljoen geproduceerd, waarvan meer dan de helft naar de Sovjet Unie werd geëxporteerd. Het grootste deel hiervan rijdt nog rond zonder officiële service. De achterketting draait in rubber hoezen in het vet om vervuiling en slijtage te verminderen. De gelijkstroom dynamo heeft een vermogen van 75 Watt en voedt de 35/35 Watt duplexlamp, de vier richtingaanwijzers en de klaxon. Eind jaren 80 verscheen in Engeland de CZ 472. Deze had het 632 motorblok, maar met 12 Volt dynamo, i.p.v. de 6 Volt die de 634 altijd heeft gehad. In 1974 heette het 634-1. Deze had de teller en het kontakt in de koplamp, zoals bij de Californians (zie foto hieronder). Dit geldt ook nog voor type 634-4. Bij de 634-5 zit het kontakt op het balhoofd en had deze verchroomde spatborden, i.p.v. gelakte. Pas op de 634-6 komen we de Oilmaster tegen. In 1977 verscheen de 634-8 op de markt. Deze had omgekeerde schakeling (1 omhoog, rest omlaag, zoals heden nog elke motor heeft). Het is mij niet duidelijk wanneer nu precies de "halfautomatische" koppeling werd toegepast. Mijn 634 van 1976 had het in ieder geval niet. Wie weet hierover meer te vertellen? Uit een aangekochte Duitse handleiding voor de 634 blijkt dat dit model kennelijk al in 1971 daar in de handel is geweest. In ieder geval dateert het betreffende boekje van dat jaar. In 1974/75 was de 634 leverbaar met een electrische toerenteller. Daarna t/m 1978 alleen met een kilometer teller. Daarna weer een elec. toerenteller en vanaf 1981/82 alleen met een mechanische toerenteller. In India wordt een model gebouwd, wat is gebaseerd op de 634, onder de merknaam Yezdi. Wie kan over de Yezdi meer info verschaffen?
Jawa 350 cc. type 634-4-3 /01 + /5..... 19
- 22 - 28 PK.
Jawa 350 cc. type 634 -
07.................14.7 kw. = 22 PK.
Aanvullende info van de Jawaloog over de 634!!!! "vaststellen van welk type 634" |
Debuut | gemaakt tot/ met | Type | inhoud cc | Karburateur | mengsmering | LxBxH in mm | Bijzonderheden |
1973 | 1984 | 350 634 | 343.5 | Jikov 2926 SBDb | 1 : 40 | 2080x710x1065 | |
634 Oilmaster | 343.5 | Jikov 2926 SBDM | 1 : 40 | 2080x710x1065 | "Oilmaster" |
Verschil tussen de JIKOV carburateur 2801
en de 2802.
Dit komt door de ontwikkeling en produktie van het type 634 in de JAWA-FABRIEK.
Vanaf 1972 werden de Jikov carburateurs
vernieuwd. Deze vernieuwing is
kenbaar gemaakt dmv.de vaknummers, door JAWA exporteerd naar alle landen
over de gehele wereld. Ieder land
heeft zijn eigen wettelijke voorschriften inzake de type-goedkeuring van
een motorfiets. Dus paste de fabriek
ter bevordering van de verkoop en de
klantenbinding de motoren aan, aan de
wettelijke vereisten van het land.
Daar kan ook weer een apart verhaal van worden verteld.
De carburateurs van de 634 met de
nrs.2783-2801-2802 werden buiten
Nederland gemonteerd daar deze te veel decibellen
geluid produceerden, hetgeen de wettelijke norm in
Nederland overschreed. Nu kwamen die modellen toch onze
grens over dmv. parallele-import, grijze-import, het demonteren
van motorfietsen en dan in onderdelen Nederland invoeren
(is goedkoper). Wanneer je de
verbinding tussen de carburateur en 't lucht-
filterhuis weghaalt, dan hoor je het
aanzuiggeluid. Nu de verbing weer monteren en dan neem je duidelijk waar
dat het geluid sterk vermindert.
Zoals ieder misschien weet, is de 634 vanaf
1973 t/m 1982 in produktie geweest.
Gedurende. de produktie werd de 634 door ontwikkeld, dat kun je
herkennen aan de diverse type aanduidingen van de 634.
A L G E M E E N :
==============
Hfd. Stat.
TYPE Prod.Jaar
Carburateur Nr. Sproeier
spr.
634 /01 1973
2926 SBD b 2802 115
55
634 /4/3 1974
2926 SBD b 2801 92
55
634
/4/5
1974-1976 2926
SBD b 2802 115
55
634 /6/8 1978
2926 SBDM 2783 115
55
634 /6
1979
2926 SBD b 2802 115
55
634
/7 1982
2926 SBD b 2802
92
55
--------------------------------------------------------------------------------------
-vervolg technische carburateur-gegevens:
-----------------------------------------------------------
Geluid
in
Carb.-
Naald- Stationaire-
Decibels
type.
Positie
stelschroef.
===========================================
84 + 1 2926
SBDb Inlopen 4e inkeping 1/ 2
slag
2802
daarna 3e inkeping 0.5-1.5 sl.
84
2926 SBDb Inlopen 3e inkeping
1/ 2 slag
2801 daarna
2e inkeping 0.5-1.5 sl.
84 + 1
2926 SBDMb Inlopen 4e inkeking 1/ 2 slag
Oilmaster 2783 daarna
3e inkeping 0.5-1/2 sl.
84
Inlopen 3e inkeping 1/ 2 slag
daarna 2e inkeping 0.5-1/2 sl.
.....................................................................................
82
2926 SBDM Inlopen 3e inkeping
1/ 2 slag
Holland daarna
2e inkeping 0.5-1/2 sl.
Oilmaster
------------------------------------------------------------
De laatste 2 types met 84 en 82 Decibels
werden bij de vervanging (dus bijvoorbeeld in Holland) niet kompleet
geleverd
maar moesten indien noodzakelijk, van de
juiste onderdelen worden voorzien,
zoals voorgeschreven.
De hoofdzaak is dat de juiste types worden
gemonteerd, dus normaal een 2926 SBDb en voor een Oilmaster een
2926SBDM.
Ter verdere informatie, de SBD - carburateur
wordt al 40 jaar door JIKOV
geproduceerd en wordt ook nu nog gemonteerd op bv.
CZ 125 en 180 cc.
Uiteenzetting van de type aanduiding:
===========================
29 = schuif carburateur
24 = diameter in mm.bij de
aansluitflens gemeten.
SBDb = type aanduiding bij normale
uitvoering.
SD = type aanduiding
met koudstart inrichting
SBDM = type aanduiding bij "Oilmaster
" - uitvoering.
VAKNUMMER verklaring:
==================
443752= eenheidsnummer bepaald type schuif
carburateur
263400= 6 cijfer nr.geeft aan voor welk type
motor bestemd, (in dit geval voor een
Jawa 350 cc Type 354 !)
Konklusie is dat uit de vaknummers, bv. voor
't type 634-10
==========================
443752277700
4 4 3 7 5 :
de 1e 5 cijfers een eenheidaanduiding voor
schuifcarburateur
2 7 7 0
type carburateur aangeeft het aantal
toegestane decibellen
hoofd + stationair sproeier en naald stand +
stationaire lucht
regelschroef afstelling.
|
De 634 zoals deze er in 1979 uitzag. |
Een klein stukje van de Jawa 634 produktielijn. |
JAWA 634-7 PROTOTYPE |
JAWA 250 TYPE 627 PROTOTYPE |
AFSTELLEN ONTSTEKING | TERUG NAAR INDEX |