JAWA 634
De nieuwe Jawa 634 motorfiets werd gepresenteerd in 1973, onderwijl de produktielijn testend. Jawa's waren altijd al machines voor dagelijks gebruik met een uitstekende handelbaarheid en zonder uitzonderlijke onderhoudseisen. De nieuwe Jawa was gewoon een andere bevestiging van deze kwaliteiten. Het had een nieuw gesloten wiegframe, gelast van ronde buizen, gebaseerd op het welbeproefde enduro ontwerp. Het motorblok was een 2 takt luchtgekoelde 2 cilinder van 343,5 cc (58 x 65), 19 pk (14 kW) vermogen bij 5000 t.p.m., kompressieverhouding 9,2 : 1. Nieuwe bigend en smallend lagering werd er toegepast. De drijfstangen hebben in het big-end naaldlagers met een lagerkooi, terwijl het small-end een naaldlager heeft zonder lagerkooi. De primaire overbrenging gaat via de duplexketting in oliebad naar de koppeling. De versnellingsbak heeft nog steeds 4 versnellingen, maar is in detail verbeterd. Aanvankelijk was de motor niet voorzien van de Oilmaster oliepomp en de half automatische koppeling. Een grote verbetering was de Duplex trommelrem in het voorwiel. De 634 werd onderworpen aan vele vernieuwingen en wijzigingen, het motor vermogen werd verhoogd tot 22 pk (16,2 kW) en een aantal extra accessoires diende voor een verbeterde veiligheid. Het Italiaanse blad, Motociclismo, meldde in die tijd het volgende: "Met het simpele model 634 verschijnend op onze wegen heeft Jawa een goede slag geslagen. Het is een goede verschijning. In weerwil van de achterband met het groffe Off Road patroon, is de wegligging bij solo gebruik en bij hoge snelheid heel goed. De machine snelle bochten insturen is erg simpel, de motorfiets vertoont niet de geringste neiging om uit het spoor te raken. De motor kan worden gestart met ingeschakelde versnelling en vrijgemaakte koppeling. De uitlaat is aangenaam stil. De koppeling is erg soepel en vooruitstrevend. De resultaten van onze acceleratie test vanuit stilstand over een afstand van 400 meter, kan worden omschreven als goed. Met respekt voor de snelheid, we overschreden de fabrieksopgave, door 128 km/u te bereiken."  Tot zo ver Motociclismo.  
Van de Jawa 634 zijn er in tien jaar ongeveer een miljoen geproduceerd, waarvan meer dan de helft naar de Sovjet Unie werd geëxporteerd. Het grootste deel hiervan rijdt nog rond zonder officiële service. De achterketting draait in rubber hoezen in het vet om vervuiling en slijtage te verminderen. De gelijkstroom dynamo heeft een vermogen van 75 Watt en voedt de 35/35 Watt duplexlamp, de vier richtingaanwijzers en de klaxon. Eind jaren 80 verscheen in Engeland de CZ 472. Deze had het 632 motorblok, maar met 12 Volt dynamo, i.p.v. de 6 Volt die de 634 altijd heeft gehad. In 1974 heette het 634-1. Deze had de teller en het kontakt in de koplamp, zoals bij de Californians (zie foto hieronder). Dit geldt ook nog voor type 634-4. Bij de 634-5 zit het kontakt op het balhoofd en had deze verchroomde spatborden, i.p.v. gelakte. Pas op de 634-6 komen we de Oilmaster tegen. In 1977 verscheen de 634-8 op de markt. Deze had omgekeerde schakeling (1 omhoog, rest omlaag, zoals heden nog elke motor heeft). Het is mij niet duidelijk wanneer nu precies de "halfautomatische" koppeling werd toegepast. Mijn 634 van 1976 had het in ieder geval niet. Wie weet hierover meer te vertellen? 
Uit een aangekochte Duitse handleiding voor de 634 blijkt dat dit model kennelijk al in 1971 daar in de handel is geweest. In ieder geval dateert het betreffende boekje van dat jaar. In 1974/75 was de 634 leverbaar met een electrische toerenteller. Daarna t/m 1978 alleen met een kilometer teller. Daarna weer een elec. toerenteller en vanaf 1981/82 alleen met een mechanische toerenteller. 
In India wordt een model gebouwd, wat is gebaseerd op de 634, onder de merknaam Yezdi. Wie kan over de Yezdi meer info verschaffen?
Jawa 350 cc. type 634-4-3 /01 + /5..... 19  -  22  -  28  PK.
Jawa 350 cc. type 634 - 07.................14.7 kw. =  22  PK.

Aanvullende info van de Jawaloog over de 634!!!!

"vaststellen van welk type 634"

De 634-5/6/8 zijn geproduceerd en in Nederland op de weg gebracht vanaf 01 - 01 - 1977 met de onderstaande wijzigingen:
Half automatische koppeling, kun je kontroleren. Bij normale koppeling gaat de kabel langs de carburateur tot aan de R. blokhelft, waar de afstelbout zit en de binnenkabel naar de kopp.hevel gaat. Bij de HalfAutomaat gaat de kabel onder bij 't R.-Motordeksel naar binnen. De schakeling is omgekeerd: 1e naar beneden, rest naar boven (2-3-4), bij de 634-4 is 1e naar boven! Jiffystand , beweegbare voetsteunen. Voorrem met stoplichtschakelaar uitgerust, in kombinatie met rempedaal, waardoor gelijktijdig het remlicht altijd gaat branden. Spatlap Achter onder nr.-plaat. Richtingaanwijzers gemoderniseerd huis + glas,'t oude type had rond tuitvormig glas en de moderne een rond glas, net een half kopje/bakje. Linkerspiegel.
Deze 5/6/8 werd geproduceerd in Signaal Rood met zwart frame of geheel zwart.

Debuut gemaakt tot/ met Type inhoud cc Karburateur mengsmering LxBxH in mm Bijzonderheden
1973 1984 350    634 343.5 Jikov 2926 SBDb 1 : 40 2080x710x1065  
    634 Oilmaster 343.5 Jikov 2926 SBDM 1 : 40 2080x710x1065 "Oilmaster"

JAWA 634                                         1973-1984                                             
                      
motortype
cilinderinhoud
compressieverhouding
boring x slag
maximum vermogen
maximum koppel
topsnelheid
electrische installatie
ontsteking
startsysteem
koppeling
versnellingen
overbrenging
frame
vering voor
vering achter
remmen voor
remmen achter
bandenmaat
L x B x H
gewicht leeg
tankinhoud
prijs in Nederland


bijzonderheden
tweecilinder luchtgekoelde zuigergestuurde tweetactmotor type 633, later type 634
343,47 cc
9,2:1
58 x 65 mm
634-4-03 19 pk/5000tpm    634-01 22 pk/5000 tpm    634-5 28pk/5250tpm   
     2,95/4250                              3,2/4250                       3,4/4750 mkg/tpm
      110/120                                 120/130                          125/135 km/u
6 volt  75 Watt, in Engeland ook een tijdje 12 Volt/180 watt dynamo.
accu/bobine
kickstarter, gecombineerd start/schakelpedaal
meervoudige natte plaat,   eerste types niet, later half automatisch
4
primair ketting (duplex)       secundair ketting
semi dubbel wiegframe
hydraulische telescoopvork, veerweg 150 mm.
twee schokdempers  swingarm slag van 90 mm
trommel  160 mm x 35 mm duplex (dubbele bediening, oplopend)
trommel  160 mm x 35 mm simplex
voor 3.25 x 18    achter 3.50 x 18 inch
2080 x 710 x 1065 mm
155 kg, rijklaar gewicht 167 kg
16,2  liter, waarvan 2,5 liter reserve
f 2624.-- zonder   f 2699.-- met olieinjectie  1978
f 2689.-- zonder   f 2779.-- met olieinjectie  1980
f 3275.-- in 1984 met olieinjektie. zonder injektie scheelde f 125.--
Geleidelijk geëvolueerd in de 638.  Karburateur, JIKOV 2926 SBDb  frame geschikt voor zijspan gebruik. 634-07 had 22 pk. 
Verschil tussen de JIKOV carburateur 2801 en de 2802.
Dit komt door de ontwikkeling en produktie van het type 634 in de JAWA-FABRIEK.
Vanaf 1972 werden de Jikov carburateurs vernieuwd. Deze vernieuwing is kenbaar gemaakt dmv.de vaknummers, door JAWA exporteerd naar alle landen over de gehele wereld. Ieder land heeft zijn eigen wettelijke voorschriften inzake de type-goedkeuring van een motorfiets. Dus paste de fabriek ter bevordering van de verkoop en de
klantenbinding de motoren aan,  aan de wettelijke vereisten van het land. Daar kan ook weer een apart verhaal van worden verteld.
De carburateurs van de 634 met de nrs.2783-2801-2802 werden buiten Nederland gemonteerd daar deze te veel decibellen geluid produceerden, hetgeen de wettelijke norm in Nederland overschreed. Nu kwamen die modellen toch onze grens over dmv. parallele-import, grijze-import, het demonteren van motorfietsen en dan in onderdelen Nederland invoeren (is goedkoper). Wanneer je de verbinding tussen de carburateur en 't lucht-
filterhuis weghaalt, dan hoor je het aanzuiggeluid. Nu de verbing weer monteren en dan neem je duidelijk waar dat het geluid sterk vermindert.
Zoals ieder misschien weet, is de 634 vanaf 1973 t/m 1982 in produktie geweest. Gedurende. de produktie werd de 634 door ontwikkeld, dat kun je herkennen aan de diverse type aanduidingen van de 634.
 
A L G E M E E N :
==============                                          Hfd.    Stat.
TYPE         Prod.Jaar     Carburateur      Nr.   Sproeier  spr.
634 /01       1973            2926 SBD b   2802     115       55
634 /4/3      1974            2926 SBD b   2801       92       55
634 /4/5      1974-1976    2926 SBD b   2802     115       55
634 /6/8      1978            2926 SBDM   2783     115       55
634 /6         1979            2926 SBD b   2802     115       55
634 /7         1982            2926 SBD b   2802       92       55
--------------------------------------------------------------------------------------
-vervolg technische carburateur-gegevens:
-----------------------------------------------------------
Geluid in      Carb.-           Naald-                     Stationaire-
Decibels       type.            Positie                     stelschroef.
===========================================
84 + 1         2926 SBDb    Inlopen 4e inkeping     1/ 2 slag
                  2802              daarna 3e inkeping    0.5-1.5 sl.
84               2926 SBDb    Inlopen 3e inkeping     1/ 2 slag
                  2801              daarna  2e inkeping   0.5-1.5 sl.
84 + 1         2926 SBDMb  Inlopen 4e inkeking     1/ 2 slag
Oilmaster    2783              daarna  3e inkeping   0.5-1/2 sl.
84                                    Inlopen 3e inkeping     1/ 2 slag
                                       daarna 2e inkeping    0.5-1/2 sl.
.....................................................................................
82               2926 SBDM   Inlopen 3e inkeping      1/ 2 slag
Holland                            daarna  2e inkeping   0.5-1/2 sl.
Oilmaster
------------------------------------------------------------
De laatste 2 types met 84 en 82 Decibels werden bij de vervanging (dus bijvoorbeeld in Holland) niet kompleet geleverd
maar moesten indien noodzakelijk, van de juiste onderdelen worden voorzien, zoals voorgeschreven.  
De hoofdzaak is dat de juiste types worden gemonteerd, dus normaal een 2926 SBDb en voor een Oilmaster een 2926SBDM.
Ter verdere informatie, de SBD - carburateur wordt al 40 jaar door JIKOV geproduceerd en wordt ook nu nog gemonteerd op bv. CZ 125 en 180 cc.
 
Uiteenzetting van de type aanduiding:
===========================
29  =  schuif carburateur
24  =  diameter in mm.bij de aansluitflens gemeten.
SBDb = type aanduiding bij normale uitvoering.
SD     = type aanduiding met koudstart inrichting
SBDM = type aanduiding bij "Oilmaster " - uitvoering.
 
VAKNUMMER verklaring:
==================
443752= eenheidsnummer bepaald type schuif carburateur
263400= 6 cijfer nr.geeft aan voor welk type motor bestemd, (in dit geval voor een Jawa 350 cc Type 354 !)  
 
Konklusie is dat uit de vaknummers, bv. voor 't type 634-10
==========================
                                443752277700
4 4 3 7 5 :
de 1e 5 cijfers een eenheidaanduiding voor schuifcarburateur
 
2 7 7 0
type carburateur aangeeft het aantal toegestane decibellen
hoofd + stationair sproeier en naald stand + stationaire lucht
regelschroef afstelling.
 
De 634 zoals deze er in 1979 uitzag. 
 
Een klein stukje van de Jawa 634 produktielijn.
 
JAWA 634-7 PROTOTYPE
 
JAWA 250   TYPE 627    PROTOTYPE
AFSTELLEN ONTSTEKING TERUG NAAR INDEX