"DE JAWALOOG" |
Hallo beste mensen. "De Jawaloog". Op deze pagina worden alleen de jongste vragen beantwoord en geplaatst. Om deze pagina overzichtelijk te houden worden na verloop van tijd de oudste berichten verwijderd. Om de "oude" onderwerpen niet zomaar te verwijderen en ze te bewaren voor mensen die pas later deze site bezoeken, of als U het item alsnog een wilt bekijken, kunt U de behandelde onderwerpen terugvinden op een speciaal hiervoor ingerichte pagina, "Sleuteltips". Bezoek deze pagina als U een klus niet meer helemaal ziet zitten, of gewoon op zoek bent naar slimme ideetjes om Uw klus beter af te ronden. Schroom niet om vragen te stellen aan "De Jawaloog". Mail to; jawaloog@jawa.nl |
VOORWOORD van de JAWALOOG. Na een tiental jaren is mij gebleken, + dat ondanks alle publicaties op onze gerespecteerde http://www.jawa.nl/ site vanaf het verschijnen op internet enkele jaren geleden, nog steeds grote onwetendheid bestaat mbt. : WELKE 2-TACT OLIE + in welke verhouding behoort bij mijn JAWA / CZ Men kan de te gebruiken 2-Tact Olie in 3 gedeelten specificeren, n.l. : A. Vanaf 1946 t/m 1978 gebruik MINERALE 2-TACT OLIE B. Vanaf 1979 t/m 1983 gebruik 1/2 Mineraal,1/2 Synthetisch C. Vanaf 1984 t/m 1997 gebruik Synthetische 2-TACT OLIE " MENGVERHOUDINGEN " = 1 Liter 2-tact olie op .... ltr. benzine U dient altijd volgens de voorschriften uit uw Handleiding/Instruktie of berijders Boekje te handelen.Onderverdeling is ook hier weer mogelijk: A. Vanaf 1946 voor diverse types een aantal jaren 1 : 20 + 1 : 25 B. Vanaf 1954 voor diverse types een aantal jaren 1 : 25 C. Vanaf 1973 beginnende bij Type 634 t/m 1979 1 : 40 D. Vanaf 1980 altijd een mengverhouding t/m ' 97 1 : 40 Het bovenstaande geldt niet voor uitzonderingen op de regel, bijvoorbeeld met zijspan rijden, of onder bijzondere weg of weersomstandigheden, dan dient de mengverhouding te worden aangepast, bij zwaardere belasting veroorzaakt meer warmte, dus meer slijtage indien men niet de mengverhouding aanpast, dus meer 2-tact olie bijvoegen.OLIE SMEERT/KOELT! ADVISEER ALTIJD CASTROL MINERAAL, HALF om HALF of SYNTHETISCH te mengen, nooit anders, daar dit de beste OLIE voor uw Jawa/Cz is. [Uiteraard staat het U vrij om elk ander soort olie te gebruiken ] Uitzonderingen zijn de Jawa/Cz motoren, die zijn uitgerust met een OLIEPOMP, deze verzorgen dmv. fabrieksafstelling direct de mengverhouding die noodzakelijk is voor uw type. Deze PAL-POMPEN vergen wel enig onderhoud. Vanaf de produktie van de nieuwere 638 blokken, werd gebruik gemaakt van een "MIKUNI OLIE-POMP", deze zijn kwalitatief beter. Voor CZ heet dit "POSILUBE". ADVISEER : " MENG uw brandstof zelf " per 10 liter in jerrycan b.v. juiste hoeveelheid olie, benzine EURO 95 even schudden. TANK N O O I T 2-tact benzine bij een pompstation. Deze heeft een mengverhouding van 1 : 50/60 geschikt voor moderne bommers/scooters, N I E T voor uw Jawa / Cz. (= altijd synthetische olie !!) ANDERE soorten benzine bevatten schadelijke DOPES die uw keeringen, pakkingen, rubbers aantasten met alle gevolgen van dien. TANK NOOIT LOOD HOUDENDE BENZINE , uw Jawa/Cz heeft toch geen KLEPPEN en is ook geen 4-tact motor. Bij aankoop van uw 2-tact olie, moet U gericht naar de juiste olie vragen, dus niet iets aan laten smeren door verkopers die iets willen verdienen aan U, zonder dat men U op de nadelige gevolgen wijst ! Licht anderen in over het bovenstaande, wanneer U verneemt dat zij een afwijkende mengverhouding enz. toepassen.
GEACHTE JAWA RIJDERS
op de types 638 t/m 644 :
CASTROL TTS ( TweeTact
Synthetisch) olie wordt vanaf heden, CASTROL
POWER RS 2T. Staat ook op de flacon, replaces TTS.
|
Waarde Jawaloog, Onlangs heb ik de achterschokbrekers van mijn 356, bjr. 1957, uit elkaar gehaald. Alle onderdelen inwendig leken verder goed in orde. Nadat ik de boel had schoongemaakt en weer had bijgevuld met 65 cc schokbreker olie, kwam ik tot de ontdekking dat de schokbreker overstroomt als ik deze weer wil monteren. Ik krijg dus sterk het idee dat deze hoeveelheid olie teveel is, hoewel deze hoeveelheid wordt voorgeschreven in de handleiding die ik bij de motor heb. Ook het monteren van de witte nylon ringen die de beide buitenbussen "van elkaar houden", vergt enige handigheid. Deze een poosje in goed heet water te leggen leek me enigszins te helpen, want nylon rekt ook niet mee. Maar toen ik het handigheidje eenmaal door had floepte de tweede ring zo om de verchroomde bus op zijn plek. Zijn deze, of vervangende, ringen ook nog makkelijk verkrijgbaar? Hoeveel olie hoort er nu werkelijk in de achterschokbrekers? Hoe weet ik of een demper defekt, c.q. versleten is en zijn hiervoor ook nog onderdelen verkrijgbaar?
"De Jawaloog".
AANVANG: Voor aanvang
werkzaamheden is het verstandig dmv. SPARE PART LIST (onderdelenlijst
met bestelnummers)
en Werkplaats Handleiding van het betrokken type motor, na te gaan hoe
deze onderdelen heten en welke funktie ze
hebben, via de tekeningen in de SPARE PART LIST, kun je vrij nauwkeurig
bepalen hoe of wat, eveneens aan de hand
van de tekening en de nrs. bepalen of dit onderdeel het juiste onderdeel
is van deze motor en men toevallig niet
een ander soortgelijk onderdeel heeft gemonteerd, wat veelvuldig
voorkomt.
Via de Werkplaats Handleiding
kunt de technische specificaties vinden, die betrekking hebben op het
juiste type JAWA,
onderlinge verschillen worden veroorzaakt doordat de productie van een
bepaald type zich vaak tot over langere
jaren voortzette, zelfs tot 10 jaar is geen uitzondering.
ADVIES:
Wanneer een onderdeel wordt gedémonteerd, is het verstandig alle
handelingen vast te leggen dmv. beschrijving of
dmv. foto's, stap voor stap, dit voorkomt dat bij het opbouwen van
dat betrokken onderdeel, men NIET meer weet
hoe of iets gemonteerd zat!
BEANTWOORDING VRAGEN:
In dit geval van de A.-schokbrekers, blijkt dus dat het geraadpleegde
boekje niet de juiste hoeveelheid schokbreker
olie vermeldde. Dit boekje is van de oud-Importeur Beers te Rijswijk,
daarin worden diverse type's summier behandeld.
De type aanduidingen wijken af van de type aanduidingen van de
Jawa-Fabriek, dus schept dit verwarring voor degene die niet over de
juiste en vergelijkende documentatie beschikt.
Duidelijk moge zijn, dat bij deze schokbreker 65 cc olie teveel was, daar deze niet meer in elkaar gezet kon worden en de olie er aan alle kanten uitstroomde. In dit geval behoorde 50 cc SAE 20-40 gevuld te worden.
Schokbrekers zijn versleten,
wanneer men de motorfiets een paar maal naar beneden drukt aan de
achterzijde en
de schokbrekers op en neer blijven deinen en niet bij de 2e maal weer in
de uitgangspositie zijn teruggekeerd. Waar
men ook op dient te letten zijn of de rubbers die op de onderste en
bovenste bevestiging zitten, niet zijn versleten.
Dit is n.l. veelvuldig het geval, evenals de bussen, die in het rubber
zitten, zo ook de bouten.
In principe kunt U alle
onderdelen nog verkrijgen bij de specialist, zelfs deze oude type's
worden verkocht in dezelfde
maten en uitvoeringen. In Nederland zijn nog steeds enkele bedrijven,
welke U van dienst kunnen zijn.
De Jawaloog.
|
Hallo,
Ik rij ook al jaren met plezier op mijn jawa
350 type 638. Met koude motor gaat
hij soms moeilijk in z'n versnelling.
Laatst dacht ik net nadat ik hem gestart had
ik trap hem maar in 1 keer hard in z,n versnelling. Nu heb ik iets in de
versnellingsbak naar de knoei geholpen. De enige remedie is nu het blok
te splitsen.Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
met vriendelijke groet, Theo
Kok
"De
Jawaloog" |
- ELEKTRISCHE SCHEMA'S van diverse Jawa type's |
TERUG NAAR INDEX | SLEUTELTIPS |