"DE JAWALOOG"
Hallo beste mensen.   "De Jawaloog".
Op deze pagina worden alleen de jongste vragen beantwoord en geplaatst. Om deze pagina overzichtelijk te houden worden na verloop van tijd de oudste berichten verwijderd. Om de "oude" onderwerpen niet zomaar te verwijderen en ze te bewaren voor mensen die pas later deze site bezoeken, of als U het item alsnog een wilt bekijken, kunt U de behandelde onderwerpen terugvinden op een speciaal hiervoor ingerichte pagina, "Sleuteltips".  Bezoek deze pagina als U een klus niet meer helemaal ziet zitten, of gewoon op zoek bent naar slimme ideetjes om Uw klus beter af te ronden. Schroom niet om vragen te stellen aan "De Jawaloog". 
Mail to;  jawaloog@jawa.nl 


VOORWOORD van de JAWALOOG.

Na een tiental jaren is mij gebleken, + dat ondanks alle publicaties op onze gerespecteerde http://www.jawa.nl/ site vanaf het verschijnen op internet enkele
jaren geleden, nog steeds grote onwetendheid bestaat mbt. :

WELKE 2-TACT OLIE + in welke verhouding behoort bij mijn JAWA / CZ

Men kan de te gebruiken 2-Tact Olie in 3 gedeelten specificeren, n.l. :

A. Vanaf 1946 t/m 1978 gebruik MINERALE 2-TACT OLIE
B. Vanaf 1979 t/m 1983 gebruik 1/2 Mineraal,1/2 Synthetisch
C. Vanaf 1984 t/m 1997 gebruik Synthetische 2-TACT OLIE

" MENGVERHOUDINGEN " = 1 Liter 2-tact olie op .... ltr. benzine

U dient altijd volgens de voorschriften uit uw Handleiding/Instruktie of berijders Boekje te handelen.Onderverdeling is ook hier weer mogelijk:

A. Vanaf 1946 voor diverse types een aantal jaren 1 : 20 + 1 : 25
B. Vanaf 1954 voor diverse types een aantal jaren 1 : 25
C. Vanaf 1973 beginnende bij Type 634 t/m 1979 1 : 40
D. Vanaf 1980 altijd een mengverhouding t/m ' 97 1 : 40

Het bovenstaande geldt niet voor uitzonderingen op de regel, bijvoorbeeld met zijspan rijden, of onder bijzondere weg of weersomstandigheden, dan dient de mengverhouding te worden aangepast, bij zwaardere belasting veroorzaakt meer warmte, dus meer slijtage indien men niet de mengverhouding aanpast, dus meer 2-tact olie bijvoegen.OLIE SMEERT/KOELT!

ADVISEER ALTIJD CASTROL MINERAAL, HALF om HALF of SYNTHETISCH te mengen, nooit anders, daar dit de beste OLIE voor uw Jawa/Cz is.
[Uiteraard staat het U vrij om elk ander soort olie te gebruiken ]

Uitzonderingen zijn de Jawa/Cz motoren, die zijn uitgerust met een OLIEPOMP, deze verzorgen dmv. fabrieksafstelling direct de mengverhouding die noodzakelijk is voor uw type. Deze PAL-POMPEN vergen wel enig onderhoud. Vanaf de produktie van de nieuwere 638 blokken, werd gebruik gemaakt van een "MIKUNI OLIE-POMP", deze zijn kwalitatief beter.
Voor CZ heet dit "POSILUBE".

ADVISEER : " MENG uw brandstof zelf " per 10 liter in jerrycan b.v. juiste hoeveelheid olie, benzine EURO 95 even schudden.

TANK N O O I T 2-tact benzine bij een pompstation. Deze heeft een mengverhouding van 1 : 50/60 geschikt voor moderne bommers/scooters, N I E T
voor uw Jawa / Cz. (= altijd synthetische olie !!)

ANDERE soorten benzine bevatten schadelijke DOPES die uw keeringen, pakkingen, rubbers aantasten met alle gevolgen van dien.

TANK NOOIT LOOD HOUDENDE BENZINE , uw Jawa/Cz heeft toch geen KLEPPEN en is ook geen 4-tact motor.

Bij aankoop van uw 2-tact olie, moet U gericht naar de juiste olie vragen, dus niet iets aan laten smeren door verkopers die iets willen verdienen aan U, zonder dat men U op de nadelige gevolgen wijst !

Licht anderen in over het bovenstaande, wanneer U verneemt dat zij een afwijkende mengverhouding enz. toepassen.

GEACHTE JAWA RIJDERS op de types 638 t/m 644 : 
U heeft allemaal een type 638 blok met of zonder bepaalde aanpassingen:
In 1e INSTANTIE W E E S op uw H O E D E , daar in uw boekje en op de tanksticker staat vermeld dat U voor uw 638-Blok uw benzine zou kunnen mengen met CASTROL TTS in een MENGVERHOUDING van 1 : 40, dat is P R I M A !! C A S T R O L  T T S is een volledige 1 0 0 % SYNTHETISCHE 2-TACT OLIE,welke voor uw blok is voorgeschreven !!  M A A R op dezelfde TANKSTICKER en in uw boekje staat dat U kunt mengen met CASTROL S T T in een mengverhouding van 1 : 40 ?? ECHTER C A S T R O L  S T T is een M I N E R A L E 2 - T A C T O L I E ,welke A B S O L U U T NIET GESCHIKT is voor uw 638 blok! In de praktijk wordt dan ook gekonstateerd,dat heel veel 638 blokken de geest geven, door het gebruik van Castrol STT, in de eerste plaats
zuigers-zuigerveren-zuigers-cylinders, dus van "klemmer" tot de welbekende "VASTLOPER", vervolgens vernielde krukas lagers, keeringen enz. 
D O E  U W  V O O R D E E L met het bovenstaande voordat U overkomt wat al velen onder U is overkomen !

CASTROL TTS  ( TweeTact Synthetisch) olie wordt vanaf heden, CASTROL POWER RS 2T. Staat ook op de flacon, replaces TTS.


De jawaloog.
_________________
JAWA HOBBYIST / VERZAMELAAR CZ
===============================
JAWA/CZ MOTOREN - ONDERDELEN
WerkplaatsHandboek-Handleiding/InstructieBoek
Méér info,ga naar www.jawamarkt.nl en gebruik de knop; "Jawa boekenmarkt".

WENST U méér informatie, dat is geheel vrijblijvend mogelijk. Mail   jawaloog@jawa.nl

 
Waarde Jawaloog,

Onlangs heb ik de achterschokbrekers van mijn 356, bjr. 1957, uit elkaar gehaald. Alle onderdelen inwendig leken verder goed in orde. Nadat ik de boel had schoongemaakt en weer had bijgevuld met 65 cc schokbreker olie, kwam ik tot de ontdekking dat de schokbreker overstroomt als ik deze weer wil monteren. Ik krijg dus sterk het idee dat deze hoeveelheid olie teveel is, hoewel deze hoeveelheid wordt voorgeschreven in de handleiding die ik bij de motor heb. Ook het monteren van de witte nylon ringen die de beide buitenbussen "van elkaar houden", vergt enige handigheid. Deze een poosje in goed heet water te leggen leek me enigszins te helpen, want nylon rekt ook niet mee. Maar toen ik het handigheidje eenmaal door had floepte de tweede ring zo om de verchroomde bus op zijn plek. Zijn deze, of vervangende, ringen ook nog makkelijk verkrijgbaar? Hoeveel olie hoort er nu werkelijk in de achterschokbrekers? Hoe weet ik of een demper defekt, c.q. versleten is en zijn hiervoor ook nog onderdelen verkrijgbaar?
"De Jawaloog".
 
AANVANG: Voor aanvang werkzaamheden is het verstandig dmv. SPARE PART LIST (onderdelenlijst met bestelnummers)  en Werkplaats Handleiding van het betrokken type motor, na te gaan hoe deze onderdelen heten en welke funktie ze hebben, via de tekeningen in de SPARE PART LIST, kun je vrij nauwkeurig bepalen hoe of wat, eveneens aan de hand van de tekening en de nrs. bepalen of dit onderdeel het juiste onderdeel is van deze motor en men toevallig niet een ander soortgelijk onderdeel heeft gemonteerd, wat veelvuldig voorkomt. 
Via de Werkplaats Handleiding kunt de technische specificaties vinden, die betrekking hebben op het juiste type JAWA, onderlinge verschillen worden veroorzaakt doordat de productie van een bepaald type zich vaak tot over langere  jaren voortzette, zelfs tot 10 jaar is geen uitzondering.
 
ADVIES:     Wanneer een onderdeel wordt gedémonteerd, is het verstandig alle handelingen vast te leggen dmv. beschrijving of dmv. foto's, stap voor stap, dit voorkomt dat bij het  opbouwen van dat betrokken onderdeel, men NIET meer weet hoe of iets gemonteerd zat!
  
BEANTWOORDING VRAGEN:    In dit geval van de A.-schokbrekers, blijkt dus dat het geraadpleegde boekje niet de juiste hoeveelheid schokbreker olie vermeldde. Dit boekje is van de oud-Importeur Beers te Rijswijk, daarin worden diverse type's summier behandeld. De type aanduidingen wijken af van de type aanduidingen van de Jawa-Fabriek, dus schept dit verwarring voor degene die niet over de juiste en vergelijkende documentatie beschikt. 
Duidelijk moge zijn, dat bij deze schokbreker  65 cc olie teveel was, daar deze niet meer in elkaar gezet kon
worden en de olie er aan alle kanten uitstroomde. In dit geval  behoorde 50 cc  SAE 20-40 gevuld te worden.
 
Schokbrekers zijn versleten, wanneer men de motorfiets een paar maal naar beneden drukt aan de achterzijde en de schokbrekers op en neer blijven deinen en niet bij de 2e maal weer in de uitgangspositie zijn teruggekeerd. Waar men ook op dient te letten zijn of de rubbers die op de onderste en bovenste bevestiging zitten, niet zijn versleten. Dit is n.l. veelvuldig het geval, evenals de bussen, die in het rubber zitten, zo ook de bouten.  
In principe kunt U alle onderdelen nog verkrijgen bij de specialist, zelfs deze oude type's worden verkocht in dezelfde maten en uitvoeringen. In Nederland zijn nog steeds enkele bedrijven, welke U van dienst kunnen zijn.
 
                       De Jawaloog. 
VERKLARING DER NUMMERS

1.  Bovenste deksel
2.  Zuigerstang
3.  Bovenste huis
4.  Veer
5.  Moer
6.  Dichtring
7.  Geleidestuk
8.  Zuiger, kompleet met ventiel
9.  Cylinder
10. Gedeelde borgring
11. Oliehouder
12. Onderste zuigventiel
13. Onderste huis

Achterveer elementen;

De schokbrekers van de achterwielvering hebben een grote demperwerking en de mogelijkheid de werking van de veren te verstellen, zodat het niet nodig is om bij geringere materiaalvermoeidheid van de veren, deze direkt te vernieuwen.
Het is bij deze uitvoering niet nodig olie bij te vullen. Toch is het aanbevelenswaard na 10.000 km de olie te verversen. Ca. 50 cc per demper. Laat dit doen door Uw dealer. 
Om de veerwerking te verstellen, de onderste huls afdrukken en de gedeelde borgring in de wijdere groep "a" aanbrengen. 
De veerelementen kunnen worden afgenomen als de ophangbouten M8 verwijderd zijn. 

De plaatjes hieronder laten u zien wat de werkwijze is van het de- en monteren van de gehele schokbreker en de inwendige demper.

   
Hallo,
 
Ik rij ook al jaren met plezier op mijn jawa 350 type 638. Met koude motor gaat hij soms moeilijk in z'n versnelling.
Laatst dacht ik net nadat ik hem gestart had ik trap hem maar in 1 keer hard in z,n versnelling. Nu heb ik iets in de versnellingsbak naar de knoei geholpen. De enige remedie is nu het blok te splitsen.Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
 
met vriendelijke groet, Theo Kok

"De Jawaloog"

Dé- en Montage MOTORBLOK UIT FRAME

ATTENTIE: Leg alle delen in volgorde van dé-montage, indien U niet voldoende ervaring heeft met deze werkzaamheden,daar U anders mogelijk bij montage niet meer weet hoe/waar een bepaald onderdeel behoort.

Kontaktsleutel uit kontaktslot, Buddyseat afnemen, - en + aansluiting Accu losmaken.
Rempedaal démonteren, denk om de vilten keerring op de as en moer weer op as aanbrengen.
Rechter Zijdeksel afnemen. Koppelingkabel losmaken bij tonnnetje en verwijderen. Kilometer- c.q. Toerentellerkabel bij het blok losmaken en uitnemen. Gaskabel bij carburateur cpl.met deksel verwijderen. Voorste Uitlaat-pijpen losmaken en naar buiten draaien. Indien dit niet lukt dempers lossen. Alle ophangbouten + moeren losmaken waarmee het blok aan de schetsplaten/blok zit. DENK OM de olieleiding van de achteras bij bepaalde types los te maken!!!!  Beide voetsteunen lossen en naar beneden draaien. Tank afnemen, denk om benzineslang. Bougiekabels, Bougiedoppen en indien noodzakelijk de bobine('s) demonteren. Dynamo + indien nodig, de regelaar aansluiting losmaken.  Kabeltjes merken. Met de linkerhand de kickstarter (in bovenste stand) en met de rechterhand de rechteruitlaat flens vastpakken het blok nu naar rechts draaien en uit het frame lichten.

Alvorens montage, alle delen reinigen/kontroleren! Eventueel delen vervangen. Altijd NIEUWE PAKKINGEN MONTEREN. Montage geschiedt in omgekeerde volgorde.

J A W A / C Z MOTORBLOK Dé-en Montage 

* NA demontage van het blok uit het frame, zoals reeds
beschreven hierboven, kan men het motorblok demonteren.

** WERKPLAATS HANDBOEK van het TYPE is noodzakelijk.

*** GEBRUIK UITSLUITEND ORIGINELE SPECIALE GEREEDSCHAPPEN
voorkom schade bij démontage door onoordeelkundig te werk te gaan!! 

**** OOK hier geldt wederom, leg alle onderdelen in volgorde, merk bepaalde punten, maak desnoods afbeeldingen van de onderdeel démontage.

***** Bij MONTAGE ALTIJD de voorgeschreven aanhaalspanning vlgs.voorschrift voor alle bouten/moeren.

****** Bij gebruik van onjuiste gereedschappen veroorzaakt men onherstelbare schade, bv. aan de karterdelen, waardoor later bij montage geen 100 % afdichting wordt verkregen. Voor een TWEE-TAKT onontbeerlijk, anders kan de motor niet goed  funktioneren.

U dient eerst de olie uit de versnellingsbak af te tappen, onderaan het blok zit een aftapplug, deze uitdraaien (eerst een laag bakje met een inhoud van méér dan 1 ltr.er onder plaatsen!) Let op of de pakkingsring nog intakt is, anders krijgt men later bij warme motor lekkage.

Verwijder de Karburateur-flensmoeren (13) of maak de klembeugel los.
Verwijder de carburateur voorzichting vanaf de aansluitflens.
Voor bepaalde types dient men ook de aanzuigbuis + spruitstuk te verwijderen.
Verwijder de oude papierenpakking (2) en de O-ring (kontroleer op scheurtjes/ouderdom!)

De kickstarter démonteren met sleutel 11, afnemen eventueel met behulp van poelietrekker.
Hou de kickstarteras tegen bij onderstaande handeling, nadien uitnemen.
Verwijder 't Linker-zijdeksel (Pakking bij montage altijd vernieuwen en insmeren met olie)
Verwijder komplete koppeling (dus borging's asjes of boutjes, platen uitnemen + koppelingshuis).
Verwijder kontramoer primaire-tandwiel, met poelie-trekker primaire tandwiel verwijderen.
Nu kan de primaire ketting met koppelingshuis worden afgenomen.
Verwijder aan de linker-karterzijde de eventuele borgveren.
Verwijder de L.-Oliekeerring van de krukas. (met behulp van spec.gereedschap.).

Verwijder de dynamo + anker (met speciaal gereedschap).
Verwijder koppelings mechanisme.
Verwijder sekondaire tandwiel + ketting.
Verwijder de oliekeerring(en) uit de as.
Verwijder bij oudere type(s) de oliekeerring in het tandwiel (rubber).
Verwijder de eventuele borgveren op het rechter karterdeel, + oliekeerring. 

Verwijder de bougies, cylinderkop(pen) afnemen, denk om de pakking eruit te halen.
Verwijder de cylinder(s) heel voorzichting, verwijder de oude voetpakking(en).

Verwijder alle bouten uit het blok die beide karterhelften verbinden.
Met behulp van een speciale kartertrekker kunt U vanaf de rechterzijde de karterdelen losmaken.
Voor verwijderen van overige delen van de krukas, zie Werkplaats Handleiding.

Heeft U nog vragen, wendt U tot de Jawaloog. Mail to;    jawaloog@jawa.nl

ELEKTRISCHE SCHEMA'S van diverse Jawa type's 
TERUG NAAR INDEX SLEUTELTIPS