"SLEUTELTIPS!" |
"Sleuteltips" is bedacht om de onderwerpen die worden behandeld door de zeer gewaardeerde "Jawaloog" te bewaren en makkelijk te kunnen terugvinden door U als Jawa sleutelaar. Voor vragen en op of aanmerkingen, mail to; jawaloog@jawa.nl |
Primaire
ketting wisselen
634 Restauratie Tweetaktmix en oliesoorten Ontsteking en dynamo Aanhaalmoment cilinderkop moeren Naaldlagers in pistonpen |
Ik heb je site gevonden en doorgelezen
(gedeeltelijk), weet je ook of
er een beschrijving is om de primaire ketting
te vervangen?
Mijn motor, JAWA 641 doet het prima maar ik
denk dat na 30.000 km deze vervangen moet worden.
Je antwoord afwachtend. E.Dijkman
dijkman-ej@hetnet.nl
"De Jawaloog" Eigenlijk mag een primaire ketting na 30000 km nog niet versleten zijn. Van invloed kan zijn de manier van rijden, hard wegtrekken of wheelies maken etc. Maar vanaf deze plaats is dat niet te beoordelen. Andere oorzaak kan zijn dat de bronzen bus achter het koppelingshuis is versleten. Onjuiste olie in de versnellingsbak kan veel schade veroorzaken. Veel mensen doen gewone motorolie in de versnellingsbak of andere olie van dikte SAE 30 tot 40. De reden is dat je dan bij koude start minder last hebt van bijgeluiden bij het schakelen. Maar bij warme motor meer slijtage, ook bij de koppelingsplaten. De fabriek schrijft niet voor niets SAE 80/90 voor. Werkwijze demontage en vervangen ketting: Linker voetsteun lossen, kickstarter
demonteren, Linker dekselbouten demonteren,voorzichtig deksel naar je
toe halen,anders rolt de kickstarteras er uit. Kontramoer primaire
tandwiel demonteren, koppelingsplaten demonteren, er uit nemen, de
borgmoer + ring in 't koppelingshuis losmaken, nu kun je gelijktijdig,
primaire tandwiel + koppelingshuis naar je toe halen, ketting vervangen
en alles weer op dezelfde wijze monteren. |
Ik heb een Jawa 634 uit 1981 gekocht, om wat meer van de
techniek te weten komen en voor het vullen van de avonduren.
Ik heb zelf weinig verstand van de techniek, maar van wat
ik gehoord heb, is het niet al te moeilijk.
Ik wil hem helemaal uit elkaar halen, kapotte of
versleten onderdelen vervangen, en dan weer in elkaar zetten en dan
toertochten ermee gaan rijden.
Ik heb alvast een aantal vragen, misschien kunt je mij
daarop een antwoord geven?
- Is er een Nederlandstalige handleiding voor de Jawa
634?
- Waar kan ik het beste onderdelen bestellen?
- Waar moet ik op letten bij de restauratie?
- Is het nodig om het blok te reviseren, en is dit zelf
te doen of kun je dit beter laten doen.
Met vriendelijke groet,
Richard Schuurman
Assen.
Om de 634, 100 % te reviseren zal Richard zich
toch dienen te bekwamen in de technische kant van deze motor wil het
projekt kunnen slagen! |
TERUG NAAR INDEX |