"Z" in krans logo |
Typeplaatje Perak van 1948 met het "Z in krans" logo. Tanklogo Perak met "Z in krans" logo. |
Dit zéér speciale aparte
JAWA LOGO is voor het eerst afgedrukt in de Handleidingen van ons
aller welbekende JAWA 250 cc. " Pérak " en de
JAWA 350 cc. " Ogar " vanaf 1946. Om de geschiedenis en achtergronden te verduidelijken van
dit " Z " - LOGO,
dient men te weten dat voor de 2e Wereld Oorlog al een motorenfabriek
in BRNO was gevestigd, welke OGAR 4-tact motoren bouwde. In feite was deze fabriek, net
zoals de CZ en de JAWA-Fabrieken, een wapenfabiek. Maar door gebrek aan opdrachten na de 1e
Wereld Oorlog schakelde men over naar andere bronnen van inkomsten. Deze " Z "
betekent voluit "
ZBROJOVKA " , hetgeen Wapenfabriek betekent. In het Duitse OnderdelenBoek op bld.zijde 3, staat zelfs dat op ieder origineel onderdeel een merk FJ (*) staat, om de
echtheid aan te tonen en men geen namaak moet monteren om problemen te
voorkomen. (* FJ zijn de beginletters van Frantisek Janecek, degene die de
Wanderer Fabriek voor een deel overnam, om wapens te produceren. Janecek
die, zoals al aangegeven na de 1e. Wereld Oorlog bij gebrek aan
opdrachten, overschakelde naar het produceren van motoren. Dit deed Frantisek Janecek door vanaf 1929 te starten met
de bouw van een 500 cc. Jawa in licentie. In de jaren er na werden vele andere types geproduceerd,
tot aan de 2e Wereld Oorlog en de Duitsers Tsjechië veroverden. Tijdens deze
overheersing onder kontrole van de SS lukte het de Tsjechen toch (met behulp van allerlei
smoezen en listen) de SS om de tuin te leiden en een "Prototype" te bouwen van de Jawa
250 cc., welke ze na de oorlog wilden gaan produceren. Allereerst moeten we nu even terug naar deze Duitse
overheersing en de oorlogs situatie in het jaar 1944 toen de Amerikanen en
Engelsen met de Russen een geheime
overeenkomst sloten, waarbij de Russen werd toegestaan Praag en alles wat
daarbij, naast en boven lag te bevrijden. Het
Amerikaanse Leger rukte op tot aan Beroun en wachtte daar tot de Russen Praag waren
binnengetrokken als de grote "bevrijders", de bevolking was
natuurlijk dol enthousiast, ze waren weer vrij, eindelijk! Maar waar niemand rekening mee had gehouden, was het feit
dat de Russen voornemens waren hun Communistische invloedsfeer uit te breiden,
zoals ze ook al met de andere omringende landen hadden gedaan. De
Russen wilde van Tsjecho-Slowakije een Russische Vazalstaat maken,
daardoor werden ze gebonden via de COMECON (Handelafspraken) en MOTOKOV -
S.A. De Staatsfirma die alle import en export
kontroleerde. De russisch georiënteerde regering besliste welk logo mocht
worden gevoerd en hoe er geproduceerd diende te worden. De landen
onderling ruilden uitsluitend hun producten tegen grondstoffen uit Rusland
USSR, zoals Kolen en Staal om in hun eigen behoefte te kunnen voorzien. De
Russische machthebbers betaalden nergens in de Oost-Blok landen voor, maar
Engelsen & Amerikanen moesten wel in dure dollars betalen. De Nieuwe Regering welke in 1945 werd geïnstalleerd was
dus duidelijk gericht op de Gelet op het bovenstaande en het aparte " Z
" - LOGO, zal het nu een ieder duidelijk zijn dat Vanaf 1954 verscheen een ander JAWA - LOGO, alwaar CZ in het kleine rondje stond. Dit Bronnen : L.Filak
- Zlinn
- CZ. |
Onlangs op mijn zoektocht naar Jawa speldjes (18-3-2005) keek ik uit nieuwgierigheid bij een 2 tal Zetor speldjes. Hierop ontdekte ik hetzelfde "Z in krans" logo waar wij ons zo druk om maken. Na wat te hebben rondgespeurd op Google, enige website's gevonden betreffende Zetor tractoren. Zoals al hieboven beschreven staat dit logo voor "Zbrojovka BRNO". Zo worden we steeds wat wijzer. Helaas heb ik verder nog niets kunnen vinden m.b.t. de relatie Jawa/Ogar/Zetor. Maar dat ze een tijd onder dezelfde vlag hebben gevaren moge duidelijk zijn tijdens het communistisch bewind. |
TERUG naar JAWA logo's |