JAWA MODELLENOVERZICHT |
In onderstaande tabel wordt getracht zo volledig mogelijk
de juiste gegevens weer te geven van de Jawa modellen door de jaren heen. De Karburateurs Jikov 2924 zijn gebruikt op uiteenlopende typen, van 175 tot 350 cc in de jaren 50 en 60. Op de Jawa 644 chopper wordt eenzelfde karburateur aangetoffen, tenminste wat type nummer betreft. Maar de behuizing is geheel modern. Beetje vaag allemaal natuurlijk. Maar weet wel dat de karburateur uitvoering wel hetzelfde was, maar dat elk model Jawa zijn eigen sproeier bezetting had en misschien zelfs wel heel andere diameter van de kanaaltjes in het inwendige van de karburateur. Dus staar u niet blind op het type als u een andere karburateur koopt, maar let ook goed op het model en de sproeier bezetting. Hierin hebben wij helaas nog niet veel duidelijkheid. Toch zullen wij trachten dit t.z.t. te doen. Bovenstaand verhaal is ook van toepassing op de Jikov 2926 en wellicht nog andere karburateurs. Alleen een originele handleiding voor de betreffende motor kan uitsluitsel bieden over het juiste type en sproeier bezetting. Voorts is er nog een site waarop info is te vinden over serienummers van vooroorlogse Jawa's. http://mujweb.cz/zabava/jawatech/sernum.htm Door op de blauwe links te klikken in de kolom "Type", komt u op de pagina van het betreffende model waar u veel meer informatie tegen komt. Op de pagina "Voorontstekings kalender" vindt u meer informatie betreffende ontstekingstijdstippen, kontaktpuntafstand, bougie's e.d. Klik op de blauwe link hierboven. |
Debuut | Gemaakt tot/ met | Type | Inhoud cc | Karburateur | mengsmering | LxBxH in mm |
Bijzonderheden |
1929 | 1931 | 500 Jawa-Wanderer | 498.7 | Orkán (Amal) | 4 takt | 2100x880x1000 | ook wel "Rumpal" genoemd in CZ |
1932 | 1932 | 175 Villiers | 172.6 | Villiers | 1 : 20 | 1910x740x850 | |
1933 | 1934 | 175 | 172.6 | Amal-Fischer en Graetzin | 1 : 25 | 1910x740x850 | "Chobot" in licentie gebouwd motorblok |
1934 | 1946 | 175 Special | 172.6 | Amal-Fischer en Graetzin | 1 : 25 | 1910x740x850 | van '45-46 geen produktie |
1932 | 350 SV | 346 | Amal | 4 takt | 2020x740x990 | Prototype | |
1934 | 1936 | 350 SV | 346 | Amal | 4 takt | 2050x740x990 | |
1934 | ± 1946 | 700 | 684 | 2 takt | 3895x1485x1500 | auto | |
1934 | 1940 | 250 | 248 | Villiers, later Graetzin | 1930x740x950 | voorloper Perak | |
1942 | 250 | 248 | Graetzin | 1980x744x954 | Prototype SS | ||
1935 | 1949 | 350 OHV | 346 | Amal t/m 1939 Graetzin vanaf 1940 |
4 takt | 2050x740x990 | |
1936 | 1936 | 1000 | 1000 | 4 takt | vliegtuigmotor | ||
1937 | 1946 | Robot | 98.8 | Graetzin | 1 : 20 | 1702x693x.... | |
1937 | 1946 | Minor I | 615 | Solex | 1 : ?? | 3000x1350x1360 | auto DKW licensie |
1939 | 1940 | 250 Duplex | 248 | Amal/Graetzin | 1 : 20 | 1950x740x950 | |
1946 | 1950 | 250 10 Perak | 248.8 | Jikov 24 mm | 1 : 25 | 2010x700x954 | |
1950 | 1954 | 250 11 Perak | 248.8 | Jikov 2924 | 1 : 25 | 2010x700x954 | |
1946 | ± 1951 | Minor II | 615 | Solex 30 AHR | 1 : 30 | 4000x1400x1485 | auto |
1947 | 1950 | 350 12 Ogar | 344 | Jikov 2922 H | 1 : 25 | 2010x700x934 | Grijs, later rood |
1950 | 1956 | 350 18 Perak | 344 | Jikov 2924 H | 1 : 25 | 2010x700x954 | Rood |
1952 | 350 OHC | 348 | PAL | 4 takt | 2110x720x998 | Proto type 10 | |
1951 | 500 OHC | 488 | Jikov 2924 HZ | 4 takt | 2110x720x982 | Prototype 25 | |
1952 | 1954 | 500 15/01 | 488 | Jikov 2924 HZ | 4 takt | 2110x720x982 | of AL 2924 HZ karburateur |
1954 | 1958 | 500 15/02 | 488 | Jikov 2924 HZ | 4 takt | 2110x720x982 | of PAL 2924 HZ karburateur |
53/54 | 1965 | 250 353 | 248.5 | Jikov 2926 H | 1 : 20/25 | 1980x660x1030 | Kyvacka/Swing |
1956 | 1964 | 350 354 | 344 | Jikov 2924 H | 1 : 25 | 1960x660x1030 | Kyvacka/Swinger |
1954 | 1956 | 50 550 Pionyr | 49.8 | Jikov 2912/ 2914 |
1 : 25 | 1770x600x936 | "stomp" als bijnaam |
1954 | 1955 | 125 351 | 123 | Jikov 2920 HC | 1 : 20/25 | 1960x660x1030 | |
1954 | 1955 | 150 352 | 148.3 | Jikov2918 HC | 1 : 20/25 | 1960x660x1030 | "Junior" genaamd in NL |
1955 | 1964 | type 502 Cezeta/La Boheme | 171.7 | Jikov 2926 SD Jikov 2924 SD 11 (type 502) | 1 : 25 | 1950x1050x680 | CZ scooter |
1956 | 1959 | 125 355 | 123.2 | Jikov2920 TR | 1 : 20 | 1960x660x1030 | |
1956 | 1959 | 175 356 | 171.7 | Jikov2924 TR | 1 : 20 | 1960x660x1030 | |
1956 | 1960 | 50 555 Pionyr | 49.8 | Jikov2914 HZ | 1 : 25/30 | 1780x600x930 | bromfiets |
1957 | ± 1962 | 50 Jawetta 551 | 49.8 | Jikov 2912 N /2913 N11 | 1 : 25 | 1850x590x1010 | bromfiets |
1957 | 1958 | 50 Stadion S 1 | 49.8 | Jikov 2917 PS | 1 : 30 | 1780x600x930 | bromfiets |
1958 | ± 1962 | 50 Stadion S 11 | 49.8 | Jikov 2912 M | 1 : 30 | 1780x600x930 | bromfiets |
1966 | 1982 | 50 Stadion S 22 en S 23 | 49.8 | Jikov2914 PS | 1 : 30 | 1780x600x930 | bromfiets "Mustang" |
1962 | 1974 | 250 559 | 248.5 | Jikov2926 TH | 1 : 25 | 1980x650x1020 | |
1962 | 1982 | 50 type 20 | 49.8 | Jikov 2914 PS | 1 : 30 | 1780x600x930 | bromfiets |
1964 | 250 360/01 Automat | 344 | 2926SBD 17b | 1 : 20 | 1980x650x1025 | "Panelka" | |
1964 | 1975 | 350 360 | 344 | Jikov 2926SBD 17b 2926SBD 16b | 1 : 25 | 1980x670x1025 | |
1966 | 1982 | 50 type 21 | 49.8 | 2917 PS | 1 : 25 | 1780x600x930 | bromfiets |
1963 | 1974 | 250 590 Sport | 248.8 | 2926 SBD | 1 : 20 | 2105x750x1055 | "Californian" |
1965 | 1968 | 350 361 Sport | 343.4 | Jikov 2926 SBDM | 1 : 20/25 | 2105x750x1065 | "Californian II" |
1965 | 1968 | 175 UR 603 Sport | Special uitvoering | met extra beplating | niet in NL geleverd, Rusland | ||
1966 | 1982 | 50 23 | 49.9 | Jikov2917 PS | 1 : 30 | 1780x600x930 | bromfiets "Mustang" |
50 Babetta 210, 213, 215, 225 | 49. | Jikov 2912 of DE 2822, | 1 : 33 | bromfiets, karb. 22 mm doorlaat | |||
1967 | 1974 | 90 type 30 + 31 Trail | 88.7 | Jikov 2920 SK Dell'orto UB S 20 | 1 : 25 | 1930x750x1180 | Dell'orto UB S 20 op Neckermann modellen |
1968 | 1974 | type 36 + 37 Roadster 90 | 88.7 | Jikov 2920 SK | 1 : 25 | 1930x750x1180 | idem als hierboven |
1970 | 1972 | 250 623 | 246.3 | Jikov2926SBD | 1 : 25 | 1960x640x1040 | gelijk aan CZ 471 |
1970 | 1973 | 350 633 | 343.5 | Jikov 2926 SBDM | 1 : 25 | 1890x640x1020 | "Oilmaster" |
1969 | 1974 | 250 592 | 248.8 | Jikov 2926 SBD | 1 : 20/25 | 2105x750x1065 | "Californian III" |
1969 | 1975 | 350 362 Oilmaster | 343.4 | Jikov 2926 SBDM | Oilmaster | 2105x750x1065 | "Californian VI" |
1970 | 1973 | 250 623/1 en /2 | 246.3 | Jikov 2924 SBD | 1 : 25 | 1890x1020x640 | "Bison" |
1970 | 1973 | 350 633/1 en /2 | 343.5 | Jikov2926 SBD | 1 : 25 | 1890x1020x640 | "Bison" |
1973 | 1984 | 350 634 | 343.5 | Jikov 2926 SBDb | 1 : 40 | 2080x710x1065 | |
1979 | 1979 | 500 boxer twin | 500 | boxer motor | |||
1980 | 1992 | 50 Economy | Jikov 2912 DC | 1 : 33 | 1770x750x1050 | Economy/shopper/jive/jazz | |
1984 | 1989 | 350 638/5 | 343.47 | Jikov 2926 SBD | 1 : 40 | 2080x750x1090 | |
1986 | 1990 | 350 638 | 343.47 | Jikov2928 CE | 1 : 40 | 2110x750x1070 | TS |
1986 | 1990 | 500 504 Rotax | 481.3 of 504 | Bing, Mikuni, of Dell'orto | 4 takt | 2080x770x1290 | Rotax motorblok in 638 frame |
1988 | 350 632 | 343.5 | Jikov 2926 | 1 : 40 | 638 met 632 blok | ||
1989 | 1990 | 350 639 | 343.47 | Jikov2926 CE | 1 : 40 | 2110x750x1070 | 638 De Luxe |
1990 | 1993 | 350 639 | 343.47 | Jikov 2926 CE | 1 : 40 | 2080x710x1090 | met schijfrem voor |
1991 | Athena | 280 | Prototype | ||||
1991 | 1994 | 350 640 | 343.47 | Jikov2926 CE | 1 : 40 | 2080x710x1090 | "Classic" |
1991 | 1994 | 350 640 | 343.47 | Jikov2926 CE | 1 : 40 | 2100x80x1160 | "Style" |
1992 | 420 4 takt | 420 cc | 4 takt | prototype | |||
1992 | 1994 | 350 641 | 343.47 | Jikov2926 CE | 1 : 40 | 2130x795x1190 | met stroomlijn (640/01) |
1995 | 250 593 Enduro Sport | 250 | Jikov ???? | 2200x850x1190 | Prototype 1 in NL (De Haan motoren) | ||
1994 | 1998 | 50 585/586 Mosquito | 48.8 | zithoogte 760 | bromfiets | ||
1994 | 593 Touring Enduro | 250/280 | Jikov 2930 CE | 1 : 50 | 2080x770x1100 | ||
1995 | 593 Master | 1 : ?? | 2080x770x1100 | "super master" | |||
1995 | 350 645 Tramp | 343.47 | Jikov 2926 CE | 1 : 50 | 2080x770x1100 | "Tramp" | |
1994 | 350 644 (639/2) | 343.47 | Jikov 2924 SBDb | 1 : 50 | 2100x750x1075 | "Chopper" | |
1997 | 125 810 | 124 | 4 takt OHV | 2130x788x800 | "Chopper" niet in NL | ||
1998 | heden | 125 810/5 | 124 | 4 takt OHV | 2130x788x???? | "Travel" niet in NL | |
1999 | heden | 100 587 Robby | 97 | Keinin PTF 16 mm |
4 takt | 1790x783x1050 | "Robby" niet in NL |
1998 | heden | 350 Basic | 343.47 | 1 : 50 | 2080x710x1090 | ||
2000 | heden | 350 Californian | 343.47 | 1 : 50 | 2080x710x1090 | Niet in NL | |
2003 | heden | 125 | 124 | Chopper, Travel, Dandy, Dakar, Sport | |||
2004 | heden | 650 4 TAKT | 650 | 4 takt | diverse | ||
2006?? | heden | 250 Travel | 233,9 | 4 takt | Style uitvoering | ||
Manet scooter S-100 |
98,1 cc | Jikov 2918 HZ | |||||
Vanwege grijze import kunnen er verschillen zijn in de diverse typen karburateur die worden toegepast. In verband met wettelijke eisen als bijv. het aanzuiggeluid, zijn er verschillende karburateurs toegepast in verschillende landen. Ook voor de uitvoeringen met "Oilmaster" gold een ander type karburateur. |
TERUG NAAR INDEX |